Transporeon a organizat un eveniment online in care si-a propus sa ofere noi detalii despre modul in care solutiile inteligente pot transforma afacerea de transport a unei companii, de data aceasta prin optimizarea achizitionarii transportului. Deoarece „ceea ce nu poti masura nu poti imbunatati“, intentia companiei este nu doar aceea de a oferi date relevante despre piata, ci si de a-si ajuta clientii sa navigheze printre ele, sa identifice informatiile relevante pentru ei, ce inseamna ele si cum se aplica la activitatea lor, si astfel sa ia decizii corecte in ceea ce priveste achizitiile de pe piata spot.
Si, pentru ca prezentarile produselor si serviciilor Transporeon sunt asezonate mereu cu cele mai recente studii de piata pe care le face aceasta platforma, cu ocazia conferintei online au fost prezentate concluziile a doua noi studii.
Unul dintre ele si-a propus sa determine care parti ale supply chain-ului digital sunt cele mai vulnerabile si au nevoie de remediere, iar aici 58% dintre respondenti au indicat lipsa de transparenta si de transmitere de informatii intre partenerii comerciali, 46% lipsa de vizibilitate in timp real a comenzilor, livrarilor si activelor, 42% lipsa de conectivitate electronica dintre partenerii comerciali, 34% lipsa de capabilitati de optimizare, 31% lipsa de instrumente inteligente de afaceri (BI) si de capabilitati analitice si 27% lipsa de capabilitati de automatizare a proceselor.
Al doilea studiu a urmarit sa afle care ar fi primele trei procese de transport pe care respondentii le-ar modifica sau le-ar activa daca ar putea. 25% au spus ca ar vrea ca potrivirea dintre cerere si oferta sa fie mai eficienta, 21%, sa se reduca sau sa se elimine kilometrii pe gol, 14%, sa existe o vizibilitate mai mare a cererii in timp real a preturilor si a capacitati, 12%, sa se reduca amprenta de carbon, 11%, sa se faciliteze livrarea colaborativa (sa se imparta capacitatea de transport intre mai multi expeditori) si 9% sa se elimine procesele manuale si cele care se bazeaza pe documente tiparite.
Cererea de transport aerian, sprijinita mai ales de revenirea economiei SUA
Tot cu aceasta ocazie a fost facuta o retrospectiva a modului in care pandemia de Covid-19 a afectat piata de transport aerian, maritim si rutier din Europa.
In cazul transportului aerian impactul crizei sanitare a fost fara precedent, si chiar in prezent, din cauza variantei Omicron, exista perturbari in terminale. Pe de alta parte, nevoia de a transporta echipamente medicale si alte produse farmaceutice a compensat faptul ca nu s-au mai transportat prea multe bunuri de consum. Atat capacitatea de transport, cat si indicele t-km au avut un declin din februarie pana in aprilie 2020, pe urma ambele au crescut si in prezent capacitatea este la nivelul de dinainte de pandemie si cererea este tot mai mare, mai ales de cand China, motorul productiei mondiale, foloseste tot mai mult transportul aerian.
Cele mai bune performante in t-km comparativ cu 2019 le au rutele Asia-Africa, Orientul Mijlociu-America de Nord si Asia-America de Nord, datorita faptului ca economia SUA isi revine si sprijina schimburile aeriene si importurile. Ruta intre Orientul Indepartat si America de Nord a cunoscut o imbunatatire modesta, iar cea dintre Europa si Orientul Indepartat a fost cea mai afectata.
Tarifele de transport aerian sunt mari, mai ales dinspre Asia spre America de Nord, din cauza cererii mari de bunuri de consum. Reprezentantii Transporeon au dat exemplul unei curse de la Shanghai la Frankfurt, pentru care tariful mediu ajunge la 15-25 de dolari/kg de marfa transportata, indicand faptul ca cererea de transport este mare indiferent de cat s-a scumpit acesta. Tariful mediu pentru aceeasi ruta este de 9.745 de dolari/container, asa cum arata statisticile Transporeon, dar cel maxim depaseste 20.000 de dolari.
In 2022 se asteapta o revenire usoara a transportului aerian. Pe termen scurt nu vor fi schimbari deosebite, ci cererea de transport va ramane mare.
Cererea de transport maritim, in continuare peste capacitate
In cazul transportului oceanic, cererea mai mare cu 5-10% decat in 2020 exprimata in milioane de TEU (dupa ce in 2020 scazuse cu 0,6% fata de 2019, in 2019 crescuse cu 1% fata de 2018, iar in 2018 crescuse cu 2,9% fata de 2017) s-a lovit de congestiile din porturi, de problemele legate de transbordare si de criza de containere. Capacitatea de transport, in milioane de TEU, a crescut in 2018 cu 6%, in 2019 cu 4,4%, in 2020 cu 3,3%, in 2021 cu 4,7% si in 2022 cu 4,5%, dar eficienta ei a scazut mult, asa cum concluzioneaza analizele Transporeon. Cererea mai mare de transport ar trebui sa fie gestionata usor in 2022, dar din cauza pandemiei de Covid-19 modelul de afaceri s-a schimbat mult, mai ales in China, oamenii isi cheltuie diferit banii, in special cei din America de Nord, deoarece nu mai pot calatori, ceea ce face ca cererea sa fie peste capacitatea de transport si sa apara congestii in porturi, ineficienta in transport si criza de containere.
Pentru transport maritim licitatiile recente arata o crestere de 180-350% a tarifelor de export din China. De exemplu, pe ruta Yantian-Los Angeles s-a ajuns la o medie de 15.067 de dolari/container si la un maxim de peste 30.000 de dolari/container, ceea ce arata, ca si la aerian, disperarea de a transporta marfa si capacitatea mica de negociere a celor care apeleaza la transport.
Criza de capacitate duce la cresterea pietei de transport rutier spot
Cat despre piata europeana de transport rutier, principalele sale caracteristici sunt, asa cum reiese din analizele Transporeon, cererea mai mare decat la final de 2020, criza de soferi (se estimeaza ca este nevoie de circa 400.000 de conducatori auto in plus fata de cei care profeseaza in prezent, iar deficitul va creste din moment ce ei trebuie sa revina mai des acasa) si criza de capacitate, unul dintre motivele pentru care piata spot creste atat de mult in ultimul timp, si care, si ea, creste din februarie 2022 din cauza noilor reglementari din Pachetul Mobilitate.
Indexul Transporeon referitor la capacitatea de transport indica o valoare cu 9,13% mai mica decat in 2020, indexul de pret pe piata spot arata o crestere cu 20,37%, iar indexul de pret din contracte are o crestere de numai 11,41%.
TP Insights optimizeaza strategia de achizitii si de stabilire a preturilor
Intr-un context atat de dificil, cu tarife mari si capacitate mica, si transportatorii si beneficiarii trebuie sa-si adapteze strategiile, iar pentru asta informatiile sunt cheia succesului. Toate firmele din domeniu au nevoie de informatii din exterior pentru a-si verifica strategiile de achizitie de transport, dar acestea uneori lipsesc, alteori sunt depasite, si in plus putine companii investesc in Data Science si Market Intelligence pentru a-si sprijini deciziile legate de preturi, astfel ca multe hotarari se iau pe baza de emotie sau de intuitie.
Datele vin in diverse forme si moduri: prin informatii despre piata (Cum este capacitatea? Cum este pretul? Este momentul pentru o licitatie?), informatii despre un anumit segment de activitate (Cum evolueaza preturile pe acest segment? Cum atrag transportatorii mai multe comenzi?), repere legate de servicii si tarife (comparatii cu ce fac alte companii de pe piata) si sprijin si consiliere complete (este cel mai personalizat mod de a primi informatii, care ajuta un manager de achizitii sa adopte o strategie mai buna pornind de la datele pe care le are).
Transporeon are numeroase produse pentru fiecare dintre aceste moduri de a gestiona informatia si de curand a lansat produsul TP Insights, care ofera informatii despre piata si despre un anumit segment de activitate. Este vorba despre un soft pentru a carui functionare nu e nevoie sa se instaleze nimic, care este disponibil pentru toate browser-ele importante si care le permite clientilor sa-si optimizeze strategia de stabilire a preturilor si de achizitii folosind cele mai exacte date privind evolutia preturilor si a capacitatii de pe piata europeana a transportului in camioane complete, culese de la cele peste 30 de miliarde de marfuri postate anual pe platforma sa si de la cele cateva sute de mii de camioane pe care le urmareste zilnic.
In program sunt adaugate cele mai noi informatii, astfel incat, de exemplu, un client sa determine cand este momentul cel mai bun pentru a organiza o licitatie, in functie de capacitatea de transport disponibila si de evolutia tarifelor de transport spot si pe baza de contract, sau cum se comporta transportatorii pe piata spot la un moment dat.
O alta initiativa a Transporeon este Market Intelligence, un one-stop-shop care ofera date despre tarifele de transport spot sau pe baza de contract pentru toate cele trei moduri (aerian, maritim si rutier) si care are deja peste 100 de membri, firme mijlocii si corporatii internationale din industria auto, furnizori de anvelope, SMCG, FMCG, retail, high tech, industria chimica, a hartiei si ambalajelor sau a echipamentelor tehnice. Ele sunt repartizate pe toate continentele si au nevoie de transport rutier, aerian si maritim. Lor Transporeon le ofera date exacte, segmentate si armonizate, dar si sprijin si consiliere sub forma de rapoarte, seminarii si conferinte si alte solutii personalizate. Clientii pot vedea in aceasta aplicatie, de exemplu, pretul mediu, minim si maxim pentru o anumita relatie, pentru un anumit tip de container, astfel incat sa faca cele mai corecte comparatii, dar pot vedea si care sunt provocarile de pe acea relatie. Astfel ei determina cand ar fi bine sa treaca de la achizitii prin licitatii la achizitii de pe piata spot, pentru a obtine preturi de transport mai mici, decizii pentru care ar fi nevoie de timp, dar pe care aplicatiile Transporeon le fac mai simple. Datele sunt actualizate saptamanal si se pastreaza pana la cinci ani.