Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Jumătate din PIB-ul Poloniei depinde de transportul rutier de marfă

Aceasta este concluzia raportului „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, care mai arată că transportul rutier joacă un rol tot mai important și la nivelul economiei europene și crește cu circa 10% în fiecare an, în timp ce se confruntă totuși cu numeroase probleme, printre care cele mai importante sunt lipsa de șoferi și schimbările din legislația comunitară, pe care companiile chestionate le notează cu 8,1 de puncte ca gravitate, pe o scară de la 1 la 10.

Raportul se bazează pe analize ale informațiilor publice din Polonia și Europa, pe declarațiile financiare de la cele mai mari 100 de companii din țară, pe un sondaj cantitativ realizat pe un eșantion de 115 firme și pe interviurile cu manageri de transport. Scopul său este acela de a arăta cum este de fapt transportul rutier din Polonia, pe cine servește el, cu cine colaborează și ce valoare aduce economiei poloneze în ansamblul ei, dar și societății poloneze și europene în general, și se dorește a fi un instrument util atât pentru managerii de transport, cât și pentru clienții și partenerii de afaceri ai transportatorilor, pentru potențialii investitori și pentru politicieni și administrația publică, de care depind condițiile de operare ale firmelor din domeniu.

Pentru Polonia, transportul rutier de mărfuri este una dintre cele mai mari trei sectoare economice, alături de comerțul en-gros și retail. Acesta contribuie cu doar 6% la PIB-ul țării, dar rolul său pentru economie este mult mai important, deoarece comerțul și industria nu ar putea funcționa fără el. Conform raportului TLP și SpotData, transportul este un element critic pentru industrii care contribuie cu 50% la PIB-ul țării și creează un milion de locuitori de muncă, se ocupă de 85% dintre exporturile Poloniei și plătește taxe de peste 16 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,066 lei).

Transportul rutier polonez are o contribuție importantă și la nivelul economiei europene, firmele din această țară efectuând aproape un sfert din transportul rutier de mărfuri din Germania spre Franța (față de 8% în 2008) și peste 20% din transportul rutier de mărfuri din Germana spre Italia, Cehia și Marea Britanie.

În total, firmele poloneze generează peste 300 de miliarde de tone-kilometri de transport, dintre care aproximativ 120.000.000.000 t-km pe piața internă. Totuși, cea mai mare creștere au înregistrat-o la transport cross trade și cabotaj, cu o medie de 9,4% pe an în ultimii 10 ani, în timp ce rata de creștere la export, import și transport intern a fost de 4-5%/an.

Articole similare

Ad