Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CFR Marfa, concurat incorect de transportatorii rutieri?

Invitat la conferinta Mediafax talks about Transport&Logistics, Ion Soare, director comercial in cadrul CFR Marfa, a vorbit despre masurile de restructurare a societatii, despre efectele intentiei guvernului de a reduce cu 40% infrastructura feroviara si mai ales despre problemele pe care le intampina in competitia cu transportatorii rutieri – moment in care argumentele sale au fost combatute de Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.
 

Una dintre nemultumirile reprezentantului CFR Marfa este acea ca societatea nu este eligibila pentru recuperarea celor 4 eurocenti din acciza, si asta se adauga la ceea ce Ion Soare numeste „subventionarea segmentului auto, cel mai mare concurent al nostru“, care vine din faptul ca in pretul motorinei e inclusa si taxa de drum, pe care deci o plateste si CFR, desi nu foloseste infrastructura rutiera. Radu Dinescu a atras insa atentia asupra faptului ca pana acum niciun transportator nu a recuperat cei 4 eurocenti si ca in pretul motorinei era, intr-adevar, inclusa si taxa de drum, dar numai pana in 2005, cand Romania a semnat acordul de aderare la UE: de atunci pretul motorinei include doar TVA si acciza. In plus, asa cum arata secretatul general UNTRR, societatile de cale ferata beneficiaza de subventii de la stat, „de asta nu recupereaza acciza“. Un alt aspect de care e bine sa se tina cont este acela ca transportul aerian si cel maritim de marfa nu platesc nici TVA, nici acciza, iar la rutier se platesc aceste taxe si se poate recupera TVA pentru motorina alimentata din strainatate si acciza in sase state. In concluzie, „CFR ar face mai bine sa se uite la pretul oferit clientilor, pentru ca la rutier, din cauza concurentei puternice, firmele pot justifica tarifele practicate, si la satisfacerea cerintelor clientilor, decat sa se planga de concurenta transportului rutier si sa incerce sa ia cu japca din clientii transportatorilor rutieri. In plus, pe calea ferata se desfasoara 15-20% din transportul de marfa din Romania si e ciudat sa spui ca-i subventionezi pe cei care au 75-80%. Clientul trebuie sa ia decizia cu cine lucreaza si el va alege mai ales in functie de pretul pe unitatea transportata si de viteza. Si, oricum, sunt putine tipuri de marfa sau distante pe care exista concurenta intre rutier si feroviar, de obicei ele nu se suprapun. Problema noastra ar trebui sa fie nu sa ne luam unii altora volumele, ci sa atragem cat mai multa marfa in Romania, aerian sau prin portul Constanta, astfel incat sa fie cat mai mult de lucru si pe rutier si pe feroviar.“
Ion Soare insa a contraatacat spunand ca diferenta intre costul de acces pe sosele si pe calea ferata este foarte mare: tariful pentru a urca un camion pe tren este intre 95 de euro (pentru un grad de ocupare de 100% a trenului) si 125 de euro (pentru un grad de ocupare de 80%). Tariful de acces la infrastructura feroviara reprezinta 40% din costurile CFR Marfa, si se duc la bugetul CFR Infrastructura, si doar restul depinde de CFR Marfa.
In plus, Ion Soare a aratat ca in Austria, de exemplu, tariful de acces la infrastructura feroviara este de circa 2,3 euro/km, iar in Romania, de 2,3-4 euro/km, in functie de tonajul pe tren si de sectia de circulatie pe care merge trenul, in timp ce taxa de drum e de 25-30 de ori mai mare in Austria decat in Romania. In plus, in Austria sunt restrictii de circulatie pe tip de noapte sau in week-end, iar la noi nu sunt decat foarte putine. „Si toate aceste aspecte sunt in favoarea transportului rutier, care in mod normal nici nu e fezabil pe distante mai mari de 80 km. Nu cred ca este economic pentru o firma sa mearga pe camion de la Satu Mare la Costanta.“

Articole similare

Ad