Traficul de mărfuri înregistrat în Portul Constanța a crescut cu peste 8% după începerea războiului în Ucraina, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor furnizate revistei Tranzit de Administrația Porturilor Maritime Constanța. În martie, în porturile maritime românești au fost operate circa 50 de nave pe zi, față de o medie de 33 de nave zilnic în perioada similară din 2021.
Cele mai mari creșteri sunt pentru produse petroliere (53,5%), echipamente mașini (97,6%), containere (8,8%), îngrășăminte naturale și chimice (18,1%) și combustibili minerali solizi (17,4%). După începerea războiului din Ucraina, din analiza traficului zilnic operativ s-a observat că media zilnică a cantităților de mărfuri operate a crescut cu cca 30.000 de tone/zi , de la 130.000 tone pe zi, în medie, pe luna martie 2021, la 160.000 tone pe zi, în medie, luna aceasta. „Numărul mediu de nave la operare pe luna martie a crescut de la 33 nave pe zi (martie 2021) la aproximativ 50 nave pe zi (martie 2022). Numărul mediu de nave la radă pe luna martie a crescut de la 7 nave pe zi (martie 2021) la aproximativ 16 nave pe zi (martie 2022).“, se arată în răspunsul APMC.
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 67,5 milioane tone în anul 2021, o creștere de 11,77% față de 60,3 milioane tone în 2020, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești.
În 2021, traficul de cereale a atins un record absolut de 25,17 milioane tone, față de 21,9 milioane tone in 2020, fiind cel mai mare trafic de cereale înregistrat, consolidând poziția portului Constanța de hub european de cereale. Scăderi de trafic au fost înregistrate în principal la îngrășăminte, produse chimice și celuloză și deșeuri de hârtie. O scădere se observă și în traficul de containere și anume 6,16 milioane tone în 2021 față de 6,34 milioane tone înregistrate în 2020. Aceeași situație se regăsește și în numărul de TEU-uri, respectiv 631.964 în 2021, comparativ cu 643.727 în 2020.