Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scumpirile şi lipsa de disponibilitate a pieselor, ţinute sub control cu mult efort

Numeroase firme româneşti de transport au pus frână în ultimii ani investiţiilor în camioane din cauza instabilităţii aduse de Pachetul Mobilitate, de criza sanitară şi de creşterile de costuri, în special cu motorina, care nu au dus la creşteri în aceeaşi măsură ale tarifelor. Iar firmele care totuşi mai comandă camioane se lovesc de termenele de livrare foarte mari cauzate de disponibilitatea redusă de componente electronice fabricate în mare parte în Asia. În aceste condiţii, transportatorii sunt nevoiţi să păstreze ceva mai mult vehiculele în flotă, ceea ce impune mai multă atenţie la întreţinerea şi repararea lor, în aşa fel încât să le păstreze funcţionale, iar costurile să fie sub control. De aceea importatorii de camioane – chiar şi cei care nu aveau în ofertă un contract de service dedicat camioanelor rulate – se uită, şi ei, cu şi mai multă grijă la vehiculele mai vechi. Stând de vorbă cu reprezentanţii lor am aflat în ce măsură se întâlnesc serviciile cu cerinţele clienţilor, dar şi ce s-a mai întâmplat în ultimele luni cu preţul manoperei şi al pieselor de schimb şi mai ales ce veşti sunt despre disponibilitatea acestora din urmă – dat fiind faptul că nu este doar criză de componente destinate fabricilor de camioane, ci şi de componente after-market.

IVECO oferă o gamă diversificată de contracte de întreţinere şi reparaţii, precum şi garanţie extinsă, atât pentru camioanele noi, cât şi pentru cele rulate comercializate prin OK Trucks. Contractele pornesc de la varianta ce include doar operaţiuni de întreţinere şi ajung la pachete complexe, care pe lângă mentenanţă includ garanţie extinsă completă şi elemente de uzură, şi au ca principale avantaje costurile fixe pe toată durata lor, cu posibilitatea de plată în rate lunare sau trimestriale, accesul în toate service-urile din reţeaua IVECO naţională şi internaţională şi acoperirile suplimentare personalizate. În anumite condiţii prestabilite, serviciile pot fi prelungite la solicitarea clienţilor. Costul unui contract de întreţinere/reparaţii sau de garanţie extinsă se calculează ţinând cont de tipul de vehicul, versiunea de echipare, vechime, numărul de kilometri parcurşi, tipul de activitate, caroserie ş.a.

În plus, pentru vehiculele comerciale uşoare noi, de 3,50-7,49 t, compania are o campanie axată pe servicii de întreţinere la preţuri foarte avantajoase.

Iar de curând a lansat un serviciu de asistenţă a şoferilor, IVECO Top Care, pentru situaţiile când aceştia se află la volanul unui camion care se avariază, serviciu disponibil atât pentru gama de vehicule noi, cât şi pentru cele rulate. Clienţii care optează pentru acest serviciu beneficiază de prioritizarea reparaţiilor, iar timpii de staţionare se estimează să se reducă. „Ne ajută, de asemenea, şi serviciul de conectivitate pentru diagnosticarea predictivă. Iar datorită serviciului Control Room am redus semnificativ, cu până la 20%, numărul opririlor neplanificate“, declară Eugen Marinescu, Service Zone Manager în cadrul IVECO Romania.

Acesta explică faptul că, având în vedere scăderea vârstei medii, numărul contractelor de garanţie extinsă a crescut cu 95% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.

Numărul contractelor de întreţinere şi reparaţii a crescut în primele patru luni din 2022 cu 3% faţă de aceeaşi perioadă din 2021, iar până la final de an se aşteaptă o creştere de 7% faţă de 2021, în condiţiile în care cifrele sunt afectate de întârzierea livrărilor.

În ceea ce priveşte gradul de ocupare a service-urilor din reţeaua de dealeri IVECO, acesta a fost constant în ultimii ani, cu uşoare fluctuaţii la revenirea în ţară a flotelor care fac transport intracomunitar.

Pentru camioane mai vechi Mercedes-Benz nu oferă de obicei contracte de service, dar, aşa cum explică Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania, având în vedere contextul socio-economic din ultima perioadă, care a condus la întârzieri de producţie pentru o parte din camioanele comandate, „am reuşit să ne adaptăm şi să găsim soluţii pentru a minimaliza impactul în activitatea clienţilor noştri“. Aceste soluţii presupun prelungirea contractelor ajunse la maturitate şi includ pachete complete de produse şi servicii. Astfel, până la livrarea noilor unităţi, clienţii beneficiază de camioane cu pachete de service Complete şi Uptime incluse, pentru ca impactul în activitate şi costurile legate de exploatarea flotei să poată fi uşor de gestionat.

Service Complete este un pachet complex ce acoperă toate lucrările de mentenanţă şi reparaţii mecanice, incluzând piesele de uzură, iar telediagnoza automată în timp real oferită prin MB Uptime aduce avantaje în raport cu predictibilitatea defecţiunilor şi implicit a costurilor. „Prin urmare, combinaţia celor două pachete asigură un grad maximizat de utilizare a camionului. Întreţinerea în service-uri autorizate de producător garantează calitatea manoperei, dată fiind utilizarea pieselor de origine şi expertiza personalului, ceea ce conduce la evitarea riscului de apariţie a costurilor neprevăzute ridicate, cauzate de întreţinerea necorespunzătoare. Acesta este motivul principal pentru care recomandăm întotdeauna ca achiziţia unui camion să fie însoţită de încheierea unui contract de service, care asigură mentenanţă conform indicaţiilor producătorului, pe întreaga durată de viaţă, şi chiar prelungirea acesteia.“

Întrucât, în prezent, peste 100 de camioane Mercedes-Benz care urmează să fie livrate în România au întârziere, compania a reuşit să ofere, pentru toate, soluţiile de bridging prezentate mai sus. Până la final de an se estimează o creştere a volumului de vehicule cu întârzieri la livrare, „însă premisele legate de revenirea producţiei la normal sunt optimiste pentru începutul lui 2023“.

Cât despre vehiculele rulate vândute prin TruckStore România, cele mai multe unităţi beneficiază de programul Mercedes-Benz Certified, un standard implementat în reţeaua internaţională TruckStore în 2021, care oferă asigurarea că revizia este valabilă cel puţin 3 luni sau pentru următorii 20.000 km (pentru vehiculele cu greutatea totală maximă de până la 12 t) sau 30.000 km (peste 12 t).

La acestea se adaugă garanţia de 12 luni – sau, opţional, 24 de luni – ce acoperă grupul motopropulsor şi este valabilă în toată Europa, fără restricţii de kilometraj.

Rata de penetrare a contractelor de service din primul trimestru al acestui an este de aproape 80%, aproape dublă faţă de perioada similară din 2021, iar gradul de ocupare în atelierele Mercedes-Benz din România este relativ constant în ultimii ani, de peste 85%.

Reţeaua de ateliere proprii MHS Truck Service a lansat în 2020 contractul de service ComfortSenior, care se adresează camioanelor MAN mai vechi de 6 ani, include toate operaţiile de mentenanţă preventivă scadente pe o perioadă de 12 luni şi oferă mai multe avantaje: utilizarea pieselor de schimb şi a uleiurilor originale MAN, programarea garantată a vehiculelor în atelierele MHS Truck Service în termen de o zi lucrătoare de la solicitare, plata în 12 rate egale – clientul având astfel o imagine clară asupra costurilor de mentenanţă preventivă pentru vehiculele sale – şi discount de 5% pentru piesele de schimb originale MAN utilizate în reparaţiile vehiculelor incluse în contractul ComfortSenior, suplimentar faţă de orice alt contract de prestări servicii încheiat cu MHS Truck Service.

În prezent sunt în derulare 150 de ComfortSenior şi „sperăm să depăşim pragul de 200 la finalul anului“, declară Marius Scutaru, Customer Service Director în cadrul MHS.

În cazul camioanelor MAN costul de întreţinere este influenţat de mai multe variabile – vechime, rulaj, configuraţie şi destinaţie – „deci este extrem de dificilă estimarea costurilor anuale. Totuşi, pentru valori medii ale acestor indicatori se ajunge la 3.500 de euro/an.“

În ultimii 5 ani intrările de vehicule în atelierele MHS Truck Service au crescut cu o rată anuală de 5%, tendinţă pe care a avut-o şi numărul de ore de manoperă vândute. Iar acum se observă o pondere crescută a lucrărilor de complexitate ridicată, deci gradul de ocupare a crescut uşor şi în 2022 faţă de perioada similară a anului precedent.

Special pentru camioane rulate, Renault Trucks oferă contractele Endurance (ce include servicii de întreţinere de bază – schimb de ulei motor şi filtre de ulei şi de motorină – şi discount pentru orice reparaţie realizată în atelierele din reţeaua importatorului) sau Reference Clasic (care presupune serviciile de mai sus plus verificări adiţionale recomandate de producător pentru a controla şi remedia posibile defecte). Dar şi oferta de contracte Start& Drive, pentru camioanele noi Renault Trucks – ce include contractele de mentenanţă Reference, contractele de mentenanţă şi reparaţii ale lanţului cinematic Performance sau contractele Excellence de mentenanţă şi reparaţii ale lanţului cinematic plus componentele de uzură – este disponibilă şi pentru camioanele mai vechi. „Diversificarea ofertei este rezultatul unei strategii îndelungate concepute de Renault Trucks pentru a rămâne un furnizor de servicii atractiv pentru toţi clienţii, indiferent de vârsta camionului sau de numărul de kilometri la bord. Semnalele de până acum sunt pozitive şi lucrăm în permanenţă la îmbunătăţirea ofertei, atât pentru noile vehicule, cât şi pentru camioanele rulate“, declară Bogdan Drăgoi, Aftersales Manager Region East în cadrul Renault Trucks.

Numărul de contracte încheiate de companie a crescut an de an – influenţat şi de evenimentele externe care afectează mediul de afaceri – iar cele dedicate camioanelor mai vechi de cinci ani reprezintă circa 15% din total. Costurile diverselor tipuri de contracte diferă în funcţie de tipul lor şi de serviciile incluse, dar şi de modelul camionului, de tipul intervenţiei, de numărul de kilometri la bord la începutul contractului şi de estimarea numărului de kilometri efectuaţi anual.

Şi veniturile RT din activitatea post-vânzare au înregistrat în 2022 o uşoară creştere faţă de 2021, „însă şi aici trebuie să ne raportăm la evenimentele desfăşurate în cei doi ani“.

Scania România oferă contracte de service de peste 15 ani, la livrarea camioanelor noi, şi le prelungeşte, când se finalizează, la cererea clientului, în condiţii chiar mai bune, deoarece vehiculul depăşeşte vârsta de trei ani şi devine astfel Senior. În plus, aşa cum explică Mihail Milushev, Services Director Black Sea Unit în cadrul Scania, există o a treia variantă de contract de service, şi mai atractivă, pentru camioane şi mai vechi, şi o a patra, pentru cele care depăşesc 10 ani şi care sunt folosite în aplicaţii speciale, cum ar fi transportul de lemn sau serviciile publice (gunoiere, vehicule cu cârlig ridicător ş.a.).

Contractele acoperă întreţinerea vehiculului şi/sau a echipamentelor auxiliare – Scania Classic – dar şi garanţia pentru grupul motopropulsor. Dacă un camion este vândut iniţial cu Pachetul Complete, contractul se poate extinde cu unul care să ofere protecţie pentru grupul motopropulsor (aici vorbim de 80% dintre cele mai scumpe componente ale vehiculului) şi un discount de minimum 20% pentru lucrările de reparaţii. Sau, dacă un camion este cumpărat din străinătate, în anumite condiţii, clientul poate achiziţiona garanţie pentru grupul motopropulsor.

Până acum Scania România are peste 2.500 de astfel de contracte de service şi îşi propune să ajungă la 3.000 până la finalul anului.

În opinia reprezentantului producătorului suedez, pentru a întreţine – excluzând, deci, reparaţiile – un camion conform recomandărilor fabricii costul se ridică în primii ani la 1 eurocent/km pentru cele care fac transport pe distanţe lungi sau la 2 eurocenţi/km pentru cele care fac transport urban sau alte operaţiuni specializate.

Service-ul a contribuit în primele trei luni din 2022 cu 18% la cifra de afaceri a Scania România, iar volumul de muncă, în ore, a fost cu 14% mai mare în 2022 faţă de 2021 şi cu 16% mai mare în 2021 faţă de 2020.

TH Trucks, unicul importator DAF în România, oferă contracte de service şi pentru camioane noi, şi pentru camioane rulate, pachetele sunt personalizate în funcţie de solicitările şi nevoile clienţilor, în urma consultărilor cu specialiştii companiei, iar tarifele diferă mult în funcţie de zona de exploatare, rulaj şi pachet selectat, aşa cum explică Adrian Armenean, After Sales Director în cadrul TH Trucks.

Concret, este vorba de contractele de service DAF MultiSupport, care oferă pachete cu servicii de reparaţii şi întreţinere, pentru a creşte durata de funcţionare, a controla costurile şi a reduce riscurile. Clienţii sunt cei care stabilesc nivelul de acoperire, cu posibilitatea de a extinde contractul în funcţie de particularităţile şi nevoile lor de transport. Cele patru pachete de bază cu acoperire naţională şi internaţională – la care se adaugă diferite opţionale – sunt DAF MultiSupport Care+ (care oferă toate serviciile de întreţinere, contribuie la prevenirea defecţiunilor neaşteptate şi menţine vehiculele în stare excelentă prin planificarea preventivă a întreţinerii, pe baza datelor prelevate în timp real cu ajutorul DAF Connect, Xtra Care (asigură întreţinere si reparaţii ale celor mai scumpe componente DriveLine – transmisie şi linie motoare – asigurând o disponibilitate maximă a vehiculului), Flex Care (oferă servicii de întreţinere, acoperă reparaţiile vehiculului şi permite optimizarea costului total de exploatare selectând dintr-o gamă de servicii suplimentare, cum ar fi asistenţă rutieră şi tractare sau Uptime Plus – despăgubire pentru zile de imobilizare in atelier) şi Full Care (oferă cea mai cuprinzătoare acoperire, incluzând soluţii pentru toate aspectele legate de service ale camionului, cu costuri fixe şi fără riscuri financiare).

Costurile de întreţinere a unui camion, la fel, depind de numeroşi parametri – specificaţie tehnică, zonă de exploatare, categorie de parcurs, rulaj anual şi pachet de intervenţii selectat – iar compania dispune de o aplicaţie care generează automat cotaţiile.

În prezent compania are în derulare circa 500 de astfel de contracte, număr aflat în continuă creştere datorită nevoii clienţilor de a-şi securiza costurile cu întreţinerea şi reparaţiile şi de a se dedica activităţii lor de bază. În 2021 s-a atins un nivel record al contractelor de service raportat la numărul de camioane vândute, un argument suplimentar în favoarea acestora fiind, în ultimul timp, inflaţia – deoarece contractele TH Trucks presupun un tarif fix.

Circa 35% din cifra de afaceri a companiei din România provine din activitatea de service, procent neschimbat în ultimii ani, iar gradul de ocupare a atelierelor este acum la acelaşi nivel din 2021 şi „în linie cu estimările şi bugetele noastre“.

Clienţii optează pentru perioade tot mai mari ale contractelor şi garanţii extinse

Valeriu Zaharia remarcă faptul că în prezent clienţii MB sunt mult mai atenţi la detaliile legate de serviciile de mentenanţă şi că tot mai mulţi încep să înţeleagă beneficiile unui contract de service, deoarece experienţa le-a demonstrat că o întreţinere necorespunzătoare poate aduce riscuri şi costuri neprevăzute. „Am observat chiar că unii dintre clienţii de flotă au renunţat la propriile ateliere, în favoarea întreţinerii vehiculelor în service-uri autorizate, unde calitatea intervenţiei este net superioară şi este însoţită de garanţia internaţională de un an atât pentru manoperă, cât şi pentru piesele de origine.“

Clienţii MHS achiziţionează în general pachete de service care includ, pe lângă contractele de service, garanţii extinse sau produsul de mobilitate Uptime Guarantee. Cei care lucrează la intern sau care fac transport internaţional, dar pot aduce vehiculul în ţară de câteva ori pe an, sunt cei mai interesaţi de contractele de service, al căror număr a crescut mult în ultimii ani, astfel că în prezent circa o treime dintre utilitarele noi MAN se vând cu un contract de service şi „suntem încrezători că în 2022 această pondere va creşte uşor“.

Bogdan Drăgoi observă un interes tot mai mare din partea clienţilor Renault Trucks pentru perioade contractuale mai mari încă de la livrarea camioanelor noi, „dar nu putem spune că tendinţa este definitorie şi majoritară“.

Iar în cazul Scania o schimbare de dată mai recentă în comportamentul consumatorilor este faptul că peste 65% dintre camioanele livrate în 2022 beneficiază de contract de service pentru protecţia şi întreţinerea grupului motopropulsor timp de cel puţin un an. Când vine vorba de vehiculele mai vechi, ale căror contracte iniţiale s-au încheiat, unii clienţi, care nu au un model solid de afaceri, tind să renunţe în ultimul timp la astfel de contracte, „ceea ce, în opinia noastră, este foarte riscant, deoarece acoperirea Scania, măcar pentru grupul motopropulsor, este importantă şi poate aduce economii în caz de pană, mai ales când aceasta se produce în străinătate. Tractarea, de exemplu, este inclusă în contract pentru până la 4.000 de euro în cazul camioanelor noi şi 2.000 de euro în cazul celor mai vechi, oriunde în Europa“, explică Mihail Milushev.

Manoperă şi piese mai scumpe – dar nu cu mult – conform noilor condiţii economice

În service-urile dealerilor IVECO manopera nu s-a scumpit în 2021, dar în primul trimestru din 2022 s-a întâmplat asta din cauza scumpirii semnificative a energiei electrice şi gazului. În ceea ce priveşte piesele de schimb din stocul dealerilor, compania vine în ajutorul acestora prin acţiunile departamentului său After Market Solution, cu oferte speciale atât pentru clienţii de retail, cât şi pentru cei de flote, şi cu preţuri competitive, astfel încât impactul scumpirilor la nivel global să fie cât mai mic.

În cazul Mercedes-Benz, preţul manoperei nu a suferit modificări importante în ultimii ani, dar, odată cu creşterile de preţuri din multe segmente industriale de care depind service-urile, „ne aşteptăm şi noi la scumpiri începând din a doua jumătate a anului“. Iar piesele de schimb s-au scumpit cu 2-3% în 2021 şi 2022 va aduce noi scumpiri, din aceleaşi motive.

În cazul MHS tarifele de manoperă au fost ajustate pentru a compensa creşterile costurilor salariale cu angajaţii productivi şi TESA şi celelalte costuri ale atelierelor, în special utilităţile, dar creşterile anuale nu au depăşit 10% în ultimii doi ani, cu observaţia că s-a menţinut alternativa oferită vehiculelor MAN cu vechime mai mare de 6 ani, care beneficiază de tarife cu circa 30% mai mici decât valorile de listă. Şi creşterile de preţuri ale pieselor de schimb au urmat tendinţele existente pe piaţă şi s-au aplicat în mai multe etape, de la începutul lui 2021, iar acum creşterea medie faţă de ianuarie 2021 este de 12%. Însă rata de creştere a fost mai mică de 8% la piesele de uzură, cu rotaţie mare, vitale pentru întreţinerea şi funcţionarea sistemelor vehiculelor. „Iar pentru următoarele luni se aşteaptă creşteri de preţuri care sperăm să nu depăşească 7%“, estimează Marius Scutaru.

În cazul Renault Trucks scumpirea pieselor de schimb – necesară deoarece preţul materiilor prime şi costurile de producţie sunt mai mari – este mai mică decât inflaţia din România.

În service-urile Scania manopera costă cu 3% mai mult decât anul trecut din cauza inflaţiei, scumpirii energiei ş.a., iar piesele tot cu 3% mai mult decât la început de 2021, fără să existe estimări referitoare la o altă modificare de preţ în 2022.

În cazul TH Trucks preţul manoperei a crescut atât în 2021, cât şi în 2022, din cauza exploziei costurilor şi inflaţiei galopante, dar Adrian Armenean estimează o temperare a creşterii preţului manoperei în a doua parte a anului şi promite că „nu vom creşte tarifele decât atunci când situaţia economică va impune asta 100%“. Şi în cazul pieselor de schimb preţurile sunt într-o continuă dinamică, din cauza fluctuaţiei preţurilor materiei prime, iar pentru ele se estimează şi în 2022 noi scumpiri.

Piesele vitale nu au avut decât rareori sincope în aprovizionare

Importatorii de camioane din România folosesc softuri speciale pentru gestionarea stocului de piese de schimb, iar în ceea ce priveşte disponibilitatea acestora, au avut toţi, într-o mai mică sau mai mare măsură, probleme de aprovizionare, în special cu unele repere electronice.

Dată fiind situaţia globală, IVECO a făcut eforturi la nivel de grup pentru a avea pe stoc, în depozitele centrale din Europa, reperele necesare pentru întreţinerea vehiculelor, astfel încât să minimalizeze impactul dat de problemele din lanţul de aprovizionare.

Mercedes-Benz Trucks foloseşte un sistem de management la nivel de dealer care analizează permanent stocul şi îl completează automat în funcţie de rotaţia piesei, mixul parcului auto al dealerului, frecvenţa de intervenţii pe diferite tipuri de maşini ş.a. Compania nu a avut în ultimul timp probleme de aprovizionare cu piese, ci doar cazuri izolate – asta însă cu excepţia unor repere electronice, afectate de criza globală de semiconductori.

La nivel central Daimler Truck caută în permanenţă noi furnizori de piese, în toată lumea, criteriul care contează cel mai mult în alegerea lor fiind calitatea – deşi se fac eforturi şi în ceea ce priveşte negocierea preţurilor şi a termenelor de livrare.

Valoarea stocului de piese de schimb al MHS a crescut cu circa 10% faţă de începutul anului precedent, din cauza nevoii de stocare a unor repere cu rotaţie mare – la care există posibilitatea de rupere de stoc la furnizori – creşterii costurilor de achiziţie a pieselor şi creşterii nomenclatorului de piese de schimb prin prezenţa din ce în ce mai importantă pe piaţa locală a noului model de camion MAN TG3, precum şi a vehiculelor uşoare TGE.

În ultimul timp au fost şi încă sunt repere pentru care termenele de livrare sunt mai extinse faţă de valorile normale, de 2-4 săptămâni, iar unele au chiar status „nelivrabil” la momentul lansării comenzii. Probleme de disponibilitate s-au înregistrat la nivelul componentelor electronice şi al cablajelor, generate de criza semiconductorilor pe fondul pandemiei de Coronavirus şi, în ultima perioadă, de conflictul din Ucraina. „Totuşi, nu am avut situaţii în care repere critice pentru funcţionarea vehiculului să fie livrate în mai mult de 4 săptămâni de la lansarea comenzii, iar situaţiile excepţionale, cu termene de livrare mai mari, au implicat componente care nu au presupus imobilizarea vehiculelor. MAN este preocupat de identificare unor soluţii pentru a furniza termene de livrare normale pentru toate piesele de schimb, însă implementarea acestor acţiuni este dificilă, neputându-se finaliza pe durate de timp de ordinul săptămânilor.“

Pentru Renault Trucks managementul disponibilităţii pieselor de schimb a devenit prioritar în urma crizei globale a lanţurilor de aprovizionare, astfel că nivelul stocurilor locale a fost adaptat în permanenţă, atât în funcţie de cererea clienţilor, cât şi de disponibilitatea componentelor. Iar la nivel european s-au organizat grupuri de lucru pentru situaţiile de urgenţă provocate de lipsa pieselor de schimb, rezultatul fiind acela că, până acum, „cu excepţia componentelor ce folosesc semiconductori, toate situaţiile au fost depăşite. Şi în privinţa semiconductorilor se lucrează activ, însă aici este vorba de un efort de durată.“

Bogdan Drăgoi subliniază faptul că departamentul logistic Renault Trucks la nivel central face în permanenţă selecţie de noi furnizori de componente, nu numai în contextul extern actual, toate aceste acţiuni ducând la un grad de disponibilitate în reţea de 85%, procent menţinut în ultimii ani. Piesele de schimb care nu sunt disponibile local pot fi livrate chiar şi într-o zi din depozitul central din Lyon, iar situaţiile extreme de lipsă de disponibilitate la nivel central au fost foarte puţine.

Scania avea în aprilie un stoc de piese de schimb în valoare de peste 16 milioane de lei, reprezentând 121.127 de componente (Service Level de 98%).

Şi în cazul TH Trucks aprovizionarea cu piese se realizează automat, folosind un soft dedicat, care ţine cont mai ales de analiza momentelor de vânzare şi are un singur scop, acela de a asigura un nivel de servicii maxim, adică să poată onora toate cererile clienţilor în momentul solicitării. Singurele probleme de aprovizionare au fost în ultimul timp pentru componentele ce conţin microcipuri, ele fiind oricum de notorietate pentru întreaga piaţă. În unele situaţii – izolate însă – anumite componente nu au fost disponibile 30 de zile.

Articole similare