Un proiect de infrastructură mult așteptat, care ar putea revoluționa logistica în Asia Centrală, devine din ce în ce mai realist. Cel puțin așa susține guvernul kirghiz. Aceasta a planificat chiar o nouă dată de începere a lucrărilor de construcție în toamna anului 2022. Kârgâzstanul intenționează să demareze un proiect care va accelera traficul feroviar de marfă pe coridorul central.
Proiectul feroviar China-Kirghizstan-Uzbekistan a devenit din nou una dintre preocupările cheie ale guvernului kirghiz. Pe 20 mai, s-a adoptat o nouă strategie pentru dezvoltarea transportului feroviar în țară. Documentul, programat pentru perioada 2022-2026, nu numai că va crea condiții pentru dezvoltarea și îmbunătățirea pe termen lung a transportului feroviar și a infrastructurii feroviare, dar va asigura și îmbunătățirea transportului feroviar de călători și de marfă. În acest scop, construcția liniei de cale ferată China-Kârgâzstan-Uzbekistan va fi un proiect cheie în țara din Asia Centrală în următorii ani.
„Dezvoltarea căilor ferate este unul dintre domeniile prioritare ale activității Cabinetului de Miniștri. Cel mai mare proiect din istoria independenței noastre – construcția unei linii de cale ferată pe ruta China-Kirghizstan-Uzbekistan – este planificat să fie lansat în toamnă. Este necesar să sprijinim acest proiect”, a declarat prim-ministrul kârgâzgâz Akylbek Japarov.
Traseu posibil
Proiectul de construcție a căii ferate China-Kirghizstan-Uzbekistan a fost discutat de oficialii kirghizi și chinezi timp de mai bine de 2 decenii la rând. Pentru China, proiectul este important pentru că va stabili o nouă rută mai rapidă către Uzbekistan și, de acolo, către Iran și statele din Caucaz. În plus, va da un impuls semnificativ dezvoltării economice a Regiunii Autonome Xinjiang Uygur, cea mai vestică parte a Chinei. Același lucru este valabil și pentru Kârgâzstan, deoarece această țară din Asia Centrală, cu un relief montan dificil, va primi, de asemenea, un impuls important pentru situația economică din regiunile sale ultraperiferice. Potrivit Căilor Ferate din Kârgâzstan, noua linie de cale ferată va genera cel puțin 10 milioane de tone de marfă. În prezent, transportatorul feroviar de stat transportă anual aproximativ 7-8 milioane de tone de marfă.
Cu toate acestea, în ciuda acestui profil înalt, proiectul s-a confruntat cu mai multe obstacole cheie care au încetinit implementarea sa. Acestea sunt gabaritul și traseul. China era interesată să construiască o linie de cale ferată cu un ecartament de 1.435 mm. După discuții îndelungate, s-a convenit să se concentreze asupra unei căi ferate cu ecartament larg, care este obișnuită în Kârgâzstan și în întreaga Asia Centrală. Discuțiile cu privire la traseu au continuat, deoarece oficialii kârgâzi erau interesați să conecteze toate secțiunile feroviare separate din țară într-o rețea reală, în timp ce partea chineză a insistat să construiască o cale ferată destinată în principal traficului de tranzit de marfă.
Traseul adoptat în prezent pornește din Xinjiang și ajunge în orașul kârgîz Jalal-Abad prin Torugart și Kazarman. Acesta va avea o lungime totală de aproximativ 440 km: aproximativ 270 km de cale ferată vor fi amplasați în Kârgâzstan și aproximativ 170 km în China. Linia planificată va avea 95 de poduri de cale ferată și 48 de tuneluri, cu o lungime totală de aproximativ 60 km. Deoarece Jalal-Abad are o legătură feroviară directă cu Uzbekistanul, mărfurile pot fi ușor transportate în această țară.
Transport rutier alternativ
În timp ce guvernele Chinei și Kârgâzstanului discutau despre calea ferată planificată, transportatorii au reușit să organizeze o modalitate alternativă de utilizare a drumurilor existente. În toamna anului 2017, a fost implementat un transport pilot din China către Uzbekistan via Kârgâzstan. 9 camioane articulate au călătorit de la Kashgar, în Xinjiang, la Tașkent, în Uzbekistan, via Irkeshtam și Osh, în Kârgâzstan. Câteva luni mai târziu, traseul de 920 km a devenit un traseu regulat pentru serviciile de transport rutier de marfă. În iunie 2020, acesta a fost încorporat într-o nouă legătură multimodală (rutier-feroviar) între China și Asia Centrală. Camioanele au livrat marfă din orașul chinez Lanzhou în orașul kârgâz Osh, iar apoi a fost reîncărcată într-un tren de la Osh la Tașkent.