Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului accelerarea procesului de aderare la spațiul Schengen și simplificarea procedurilor administrative la punctele trecere a frontierelor, cu scopul de a reduce timpii de așteptare foarte mari care afectează și perturbă grav operațiunile internaționale ale transportatorilor români.
“În 07 iunie 2022, la frontierele României din Vest (Nădlac 2, Borș și Petea) se înregistrau cozi de camioane de peste 25 km. Dacă astăzi România ar fi fost în spațiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme întâmpinate în prezent, iar timpii de așteptare a transportatorilor români la frontieră s-ar reducere semnificativ. În privința frontierelor din estul României, cu Republica Moldova și Ucraina, cozile de camioane erau și mai mari, timpii de așteptare depășind 30 de ore”, se arată într-un comunicat UNTRR.
Studiile Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU) au arătat că infrastructura la nivelul punctelor de trecere a frontierei este necesară, dar nu suficientă pentru dezvoltarea economică și 39,7% din totalul timpului destinat transporturilor reprezintă întârzierea la trecerea frontierelor, lucru inadmisibil în Spațiul Economic European.
“În lipsa personalului suficient și bine instruit, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate și dacă toate acestea pot duce și la plăți neoficiale, atunci transporturile sunt întârziate și economia este penalizată”.