Patru comportamente de implementare sunt cele mai importante atunci când se urmărește implementarea rapidă a inițiativelor de inteligență artificială (AI) în domeniul financiar. Aceste patru tipuri de acțiuni îndeplinesc sau depășesc impactul așteptat și oferă rezultate de importanță critică în privința finanțelor și afacerilor, după cum arată specialiștii Gartner.
„Utilizarea inteligenței artificiale în departamentele financiare este încă în curs de dezvoltare, majoritatea demarând inițiativele abia în ultimii 2 ani”, a declarat Jacob Joseph-David, director de cercetare în cadrul Gartner Finance, completând: „De asemenea, majoritatea nu reușesc să obțină rapid profiturile anticipate din astfel de proiecte.”
Având în vedere stadiul incipient al utilizării IA în finanțe, directorii financiari se văd în situația în care nu au o definiție clară și o strategie pentru a obține succesul. În sprijinul directorilor financiari, Gartner a identificat patru acțiuni critice pentru succesul proiectelor de inteligență artificială aplicată în domeniul finanțelor.
„Departamentele care întreprind aceste 4 acțiuni găsesc, în medie, de două ori mai multe cazuri de utilizare a IA comparativ cu cei care nu reușesc”, a spus Joseph-David, completând: „Acest lucru se concretizează prin rezultate semnificativ mai bune în afaceri, cum ar fi crearea de noi linii de produse, precum și rezultate ale departamentului financiar – precum o mai mare acuratețe și timpi mai reduși pentru procese.”
În general, există trei opțiuni pentru a vă asigura necesarul de specialiști cu abilități și expertiză IA: angajați noi talente, perfecționați angajații actuali sau împrumutați specialiști de la departamentul IT. Organizațiile care își concentrează strategiile de resurse pe angajarea personalului extern calificat în IA au șanse semnificativ mai mari să devină organizații financiare de top în rândul celor care se bazează pe IA. Cu toate acestea, circa jumătate dintre organizațiile financiare văd îmbunătățirea competențelor drept principala lor strategie de gestionare a talentelor.
Personalul cu specializare specifică pentru IA aduce o experiență neprețuită în lucrul cu toate aspectele inteligenței artificiale, ceea ce permite organizației să depășească inerția în lucrul cu aplicațiile IA și scurtează curba de învățare tehnică. În schimb, deși perfecționarea personalului financiar poate fi mai puțin costisitoare, acest lucru riscă să încetinească progresul și să provoace un risc mai mare de erori. În plus, noul personal cu specializare specifică pentru IA oferă oportunitatea de a trece dincolo de procesele și mentalitățile tradiționale, venind cu idei noi pentru a sprijini implementarea IA.
Achiziționarea de software cu capabilități IA încorporate permite organizațiilor să experimenteze mai ușor inteligența artificială și să o aplice în mai multe cazuri de utilizare din domeniul financiar. Acestea pot construi mai ușor proiecte pilot pentru probleme specifice de afaceri. În schimb, construirea de soluții IA interne pentru toate procesele financiare creează un volum mult mai mare de lucru și reduce oportunitatea departamentelor financiare de a explora idei noi de proiecte pilot sau cazuri de utilizare.
Organizațiile financiare de top care se bazează pe IA au o abordare experimentală de tip „fail fast” a implementărilor IA, adică o filozofie care apreciază testarea extinsă prin experimente mai mici și mai numeroase cu dezvoltare incrementală pentru a determina dacă o idee este de valoare. Acest mod de acțiune este mai eficient decât să mizeze pe o serie de pariuri mari. Odată cu mai multe idei de proiecte pilot implementare din timp pot apărea mai multe utilizări ale IA, iar implementarea este mai rapidă, deoarece organizația se poate concentra pe proiectele pilot care se dovedesc de succes.
De obicei, organizațiile care înregistrează succes în implementare încă explorează aceleași cazuri de utilizare ca și organizațiile care au înregistrat succes de o mai mică anvergură, cele mai comune 3 cazuri fiind procesele contabile, procesarea back-office și prognoza fluxului de numerar. Singura excepție este realizarea prognozei de plată a clienților, care este un caz de utilizare explorat de circa jumătate dintre organizațiile de top, însă mai puține organizații care au avut succes redus au explorat și acest caz de utilizare.
Directorii financiari trebuie să selecteze persoana potrivită pentru a conduce implementarea IA pentru a obține beneficiile estimate. De exemplu, ar putea fi șeful de planificare și analiză financiară (FP&A) sau șeful de analiză financiară, persoane recomandate pentru a conduce implementarea IA mai curând decât doar un controlor.