Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE va subvenționa construirea Via Carpatia și a legăturii feroviare cu Cehia

Pe 29 iunie, Comisia Europeană a selectat 135 de proiecte de infrastructură de transport care sa primeasca subvenții din partea UE din 399 de cereri depuse în cadrul mecanismului Conectarea Europei (CEF), instrumentul de finanțare al UE pentru investiții strategice în infrastructura de transport. Finanțarea este în valoare de până la 5,4 miliarde de euro.

În urma invaziei Rusiei în Ucraina, mai multe proiecte din Slovacia și Polonia au primit finanțare pentru a facilita transportul de mărfuri între Europa și Ucraina. În Slovacia, este vorba de modernizarea terminalului de transbordare feroviară și rutieră din Košice, care va facilita conexiunile cu Ucraina.

Polonia va primi 1,27 miliarde de euro pentru construcția autostrăzii S19 la granița cu Slovacia (Via Carpatia) și pentru lucrări la liniile de cale ferată E30 și E65 în Voievodatul Silezia. „Importanța rutei Via Carpatia pentru dezvoltarea rețelei europene de transport a fost confirmată încă o dată. Conexiunile feroviare pe axa nord-sud rămân, de asemenea, o prioritate. A fost acordată finanțare UE pentru modernizarea legăturii dintre Katowice și Republica Cehă”, explică ministrul Infrastructurii, Andrzej Adamczyk.

Via Carpatia spre Slovacia

Proiectul rutier transfrontalier, depus în cooperare cu Slovacia, va fi implementat cu sprijinul fondurilor europene și al bugetului de stat. Contribuția CEF la realizarea tronsonului S19 Miejsce Piastowe-Dukla-Barwinek este de 327 de milioane de euro, ceea ce reprezintă 66% din valoarea investiției. Direcția Generală de Drumuri Naționale și Autostrăzi și Inspectoratul General de Transport Rutier vor fi beneficiarii sarcinii „Realizarea unei legături rutiere transfrontaliere cu elemente de siguranță rutieră pe ruta Via Carpatia între Polonia și Slovacia”. 

Pe Via Carpatia, principala șosea de la granița de est a Poloniei, sunt în curs de desfășurare licitații și pentru alte secțiuni.  A fost lansată o licitație pentru proiectarea și construcția a 2 secțiuni ale autostrăzii S19 în Voievodatul Podkarpackie. Tronsoanele Jawornik-Lutcza și Lutcza-Domaradz reprezintă un total de aproximativ 12 km de traseu nou, care se va desfășura în tuneluri pe o lungime de aproape 4 km. „Via Carpatia între Jawornik-Lutcza-Domaradz este o investiție extrem de complicată și solicitantă din punct de vedere tehnic. Acesta va trece prin terenuri dificile, pe pasaje supraterane și în tuneluri. Când va fi finalizată, șoferii vor avea la dispoziție o rută modernă, sigură și, în același timp, una dintre cele mai pitorești rute din Polonia”, anunță ministrul adjunct al infrastructurii, Rafał Weber.

Tronsonul dintre Jawornik și Lutcza, cu o lungime de aproximativ 5,2 km, va fi trasat, printre altele, printr-un pasaj superior peste drumul național existent nr. 19. Lungimea acestei structuri este de 780 m, iar pilonii vor avea o înălțime de până la 36 m. Pasajul suprateran se va transforma într-un tunel cu 2 benzi pe sub muntele Kamieniec, cu o lungime de aproape 3.000 m.

Traseul dintre Lutcza și Domaradz măsoară 6,4 km. Traseul va primi 2 benzi pe fiecare sens, inclusiv o bandă de urgență. Printre altele, în cadrul acestei lucrări va fi construit un nod rutier la Domaradz, situat la intersecția dintre S19 și drumul provincial nr. 886. De asemenea, va fi construit un conector temporar cu drumul național nr. 19 în Lutcza. În cele din urmă, după construirea secțiunii Jawornik-Lutcza, drumul expres S19 nu se va mai conecta cu DK19 în Lutcza.

În cadrul acestei sarcini, vor fi construite structuri de inginerie. Cea mai mare provocare va fi construcția unui tunel cu 2 pasaje pe sub muntele Hyb, cu o lungime de aproximativ 990 m. De asemenea, vor exista un pasaj suprateran, 3 poduri, 5 viaducte rutiere, un pasaj aerian pentru animale de talie medie, precum și o serie de structuri de-a lungul căilor rutiere secundare de pe traseul principal. De asemenea, va exista un circuit rutier în Domaradz, din care o parte va fi un centru de gestionare a tunelurilor care va deservi tunelurile de-a lungul S19 în Voievodatul Podkarpackie. De asemenea, vor fi construite 2 heliporturi 24 de ore din 24 pentru elicopterele LPR pentru operațiuni de urgență. În plus, drumul va fi echipat cu dispozitive de siguranță a traficului și de protecție a mediului.

Finalizarea lucrărilor de proiectare și construcție este planificată în termen de 51 de luni de la semnarea contractului. Întregul S-19 va fi gata în 2026.

Legătura feroviară cu Republica Cehă

PKP Polskie Linie Kolejowe (Căile Ferate Poloneze) a primit un sprijin de 937 de milioane de euro pentru două proiecte feroviare pe tronsonul Katowice – frontiera polono-cehă. Proiectele au beneficiat de subvenții în valoare de 85% din valoarea investiției:

„Lucrări la liniile principale de călători (E30 și E65) în Voievodatul Silezia, etapa I: linia de cale ferată E65, tronsonul: Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice”. – 755 de milioane de euro de finanțare;

„Lucrări la principalele linii de călători (E30 și E65) în Voievodatul Silezia, etapa I: linia de cale ferată E65, tronsonul: Tychy – Podul Vistula” – finanțare de 182 de milioane de euro.

În plus, în cadrul primei competiții CEF, a fost acordată finanțare pentru proiectul Schavemaker Invest Sp. z. o.o. de extindere a terminalului intermodal din Ką Wrocławskie. În acest scop au fost acordate 2,7 milioane de euro, adică 30% din valoarea sarcinii.

1,7 milioane de euro vor merge către proiectul Autorității Portuare de Poliție Sp. z o.o. „Construcția unei stații de cale ferată și a unui cheu greu în Portul Maritim al Poliției – lucrări de studiu”. Cofinanțarea CEF se va ridica la 50 % din valoarea sarcinii.

Articole similare

Ad