Conform Upply Freight Index, prețurile de transportul rutier din Franța continuă să crească, impulsionate de scumpirea motorinei, iar inflația și scăderea puterii de cumpărare înrăutățesc situația economică. În plus, războiul din Ucraina, care continuă, alimentează creșterea prețurilor la energie. Cele mai recente estimări ale Institutului de Statistică din Franța (INSEE) indică o creștere medie a bunurilor de consum de 5,8% în iunie, diminuând constant puterea de cumpărare a cetățenilor din Franța, țară care, potrivit ziarului Les Échos, ar putea înregistra în 2022 a doua cea mai mare scădere din ultimii 30 de ani, iar situația delicată se vede și în rezultatul alegerilor parlamentare, adică în fracturarea Adunării Naționale și în absența unei majorități absolute.
În acest context, prețurile transportului rutier de mărfuri au înregistrat a noua lună consecutivă de creștere, de 0,8% în iunie față de luna precedentă și cu 14,4% față de iunie 2021. Și nimic nu pare să stopeze creșterea prețurilor de transport pentru moment, nici măcar încetinirea sau chiar oprirea principalelor sale motoare naturale, consumul și sectorul auto. Vânzările de automobile erau deja oricum într-un impas din cauza perturbărilor lanțului de aprovizionare, dar acum și scăderea puterii de cumpărare afectează consumul gospodăriilor franceze, iar volumele de comerț electronic încep să scadă și ele după doi ani de creștere spectaculoasă.
Mecanismul care determină însă creșterea tarifelor de transport este indexarea motorinei, câtă vreme prețul acesteia a crescu cu aproape 70% față de acum un an, și continuă să crească. În plus, indicele LD EA (Tractor-Remorcă pe distanțe lungi) al Comitetului Național Rutier din Franța (CNR) arată o creștere de 22,8% în aceeași perioadă, sugerând că marja de operare a transportatorilor s-a deteriorat cu peste 7 puncte, în medie, pe parcursul unui an. Prin urmare, apare o situație de pierdere-pierdere, în care atât expeditorii, cât și transportatorii suferă din cauza creșterii costurilor de transport.