Începând cu 1 martie 2023, toți expeditorii de marfă, transportatorii aerieni, curierii și operatorii poștali care transportă mărfuri către sau prin Uniunea Europeană (inclusiv Norvegia și Elveția) vor fi obligați să trimită informații anticipate despre mărfuri, sub forma unei declarații sumare de intrare (ENS). Acest lucru este stabilit în cadrul celei de-a doua etape a noului program vamal de securitate și siguranță al UE, respectiv Sistemul de control al importurilor (ICS2) Versiunea 2, şi are ca scop evaluarea riscurilor vamale înainte de încărcare și înainte de sosirea mărfurilor în Uniune.
Practic, prin colectarea de date despre toate mărfurile care intră în spaţiul comunitar înainte de încărcare și sosire, ICS2 sprijină controale vamale eficiente, cu evaluarea riscurilor aferente, facilitând în același timp libera circulație a comerțului legitim peste frontierele externe ale UE. ICS2 va simplifica circulația mărfurilor între birourile vamale la primul punct de intrare și destinația finală în UE. Pentru operatorii economici, ICS2 va permite eficientizarea cererilor de informații suplimentare și verificarea riscului înainte de începerea transportului.
Pe lângă responsabilitatea de depunere a ENS de către transportatorii aerieni în cadrul regimului de înregistrare multiplă din Versiunea 2, expeditorii de marfă, curierii și operatorii poștali vor fi, de asemenea, responsabili din punct de vedere legal pentru furnizarea datelor. Ei trebuie fie să le partajeze transportatorilor aerieni, care vor completa apoi cerințele de depunere ENS, fie să trimită datele direct către ICS2. Operatorii poștali și curierii care au declarat anterior informații parțiale cu privire la expedierile de intrare (în conformitate cu ICS2 Faza 1), vor fi acum obligați să se coordoneze cu transportatorul aerian pentru a transmite toate datele necesare.
Cei din sectorul transportului aerian care depun în prezent informații anticipate despre mărfuri în Sistemul de control al importurilor (ICS) vor trebui să înceapă treptat să introducă aceste date în ICS2 în timpul lansării operaționale a Versiunii 2.
Operatorii economici sunt sfătuiți să se pregătească în avans pentru versiunea 2, pentru a evita riscul de întârzieri și nerespectare a noilor prevederi legale.
Pentru a ajuta la pregătirea pentru introducerea ICS2 Versiunea 2, Comisia Europeană va pune la dispoziție un mediu de testare a conformității din iulie 2022 până în februarie 2023, pentru a putea verifica capacitatea operatorului economic de a accesa și de a schimba mesaje cu autoritățile vamale prin intermediul comerciantului ICS2 vizat. Această testare de conformitate este obligatorie pentru toți operatorii economici implicați.
Operatorii economici responsabili cu depunerea datelor ENS la ICS2 ar trebui să stabilească dacă au un număr existent de înregistrare și identificare a operatorilor economici (EORI). În caz contrar, ar trebui să contacteze autoritatea vamală a UE la alegere pentru a obține acest număr și pentru a primi asistență în pregătirea pentru ICS2 Versiunea 2. De asemenea, ar trebui să își evalueze operațiunile comerciale pentru gestionarea importurilor în UE și să contacteze autoritatea vamală selectată pentru a se conecta şi a participa la viitoarea testare de conformitate cu versiunea 2.
Sistemul UE de control al importurilor (ICS2) este o inițiativă la scară largă pentru a îmbunătăți supravegherea vamală a circulației mărfurilor înainte de sosirea acestora la frontierele externe ale UE (aeriene, maritime, terestre și pe căi navigabile interioare). ICS2 permite autorităților vamale să identifice loturile cu risc ridicat care necesită intervenție timpurie, facilitând în același timp comerțul legal pe teritoriul vamal al UE, Norvegiei și Elveției.
Sistemul este implementat în trei versiuni. După ce a finalizat cu succes Versiunea 1, care vizează procesul de preîncărcare pentru trimiterile poștale și expres pe calea aerului, la 15 martie 2021, Versiunea 2 este următorul pas în implementarea sistemului și va intra în vigoare la 1 martie 2023. Versiunea 3 va fi implementată de la 1 martie 2024, impunând operatorilor care transportă mărfuri pe căi maritime și navigabile interioare, drumuri și căi ferate să respecte noile reglementări.