Primul trimestru al anului adusese o creștere de 26% în cazul camioanelor de peste 16 t și de 27% în cazul semiremorcilor față de perioada similară din 2021, dar după un semestru vorbim de o creștere de numai 2,7% pentru camioane și 9% pentru semiremorci. Asta și pentru că vânzările din aprilie-iunie au fost, în cazul camioanelor, mai mici în 2022 decât cele din ianuarie-martie, adică 1.568, față de 1.843, dar și pentru că în 2021 lucrurile au stat invers: în primele trei luni s-au înmatriculat mai puține unități (1.461) decât în următoarele trei luni (1.760).
În prima jumătate din 2022 s-au înmatriculat în România, conform datelor de la DRPCIV, 3.219 autotractoare noi de peste 16 t, față de 3.181 în perioada similară din 2021, deci s-a înregistrat o creștere insesizabilă. Lider de piață continuă să fie Mercedes-Benz, cu 717 unități, față de 816 în primul semestru din 2021, urmat de Volvo Trucks, cu 645, față de 485, și DAF, cu 502, față de 527. Clasamentul continuă cu MAN (431 de unități în primul trimestru din 2022, în creștere față de cele 382 din primul trimestru al lui 2021), Ford Trucks (280/283), Renault Trucks (265/149), deci și producătorul francez înregistrează o creștere, ca și IVECO (209/197), în timp ce Scania are 168 de unități în primul semestru din 2022 și 321 în perioada similară din 2021. Au mai vândut câte o unitate BMC (1 basculantă) și Tatra (1 vehicul pentru transport de lemn).
În ceea ce privește șasiurile de peste 16 t, s-au înmatriculat 192 de unități noi, față de 140 în perioada similară din 2021. Lider de piață este Ford, cu 85 de unități (66 în 2021), urmat de Renault Trucks (37/2 în 2021), IVECO (24/7) și Mercedes-Benz (20/14). La mare distanță se află Scania (8/5), MAN (7/25), Faun Expotec (4/0), DAF (3/7), Liebherr (2/8) și Schwing și Volvo (câte 1 autospecială de peste 16 t, față de 2 fiecare în primul semestru din 2021).
În total, creșterea la categoria de peste 16 t (autotractoare+ autoșasiuri) a fost de numai 2,7% față de primul semestru din 2021, după ce în primul trimestru din 2022 a fost de 26% față de perioada similară din 2021. Reamintim însă că, așa cum declară producătorii de camioane, nu cererea este mai mică decât în 2021, ci posibilitatea de a produce pe măsura ei, din cauza crizei și mai mari de componente.
Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t s-au înmatriculat 144 de unități, față de 134 în primul semestru din 2021.
Dintre acestea, 79 sunt autoutilitare noi de 6-16 t, față de 110 în perioada similară a lui 2021, dintre care mai mult de jumătate, 42, față de 66 în 2021, sunt IVECO (11 cu temperatură controlată, 10 basculante, 7 prelate, 7 cu obloane rabatabile, 2 pentru transport de vehicule, 1 cu cârlig ridicător, 1 furgon, 1 cisternă și câte 1 pentru transport de animale și de butelii). MAN a vândut alte 24 (19 prelate, 3 basculante și 2 furgoane), față de 13 în 2021, iar la mare distanță se află Renault Trucks, cu 8 (4 furgoane, 2 basculante, 1 prelată și 1 cisternă), față de 9 în 2021, Mercedes-Benz (1 prelată, 1 basculantă și 1 cu obloane rabatabile), Isuzu (1 pentru transport de butelii) și Saxas (1 furgon).
Iar din categoria șasiurilor de 6-16 t s-au înmatriculat 65 de unități, față de 24 în perioada similară din 2021. Lider de piață este de data aceasta Mercedes-Benz, cu 25 de unități (8 vehicule de curățat străzi/canale, 3 gunoiere ș.a.), față de 3 în 2021, urmat de DAF (15 vehicule, toate pentru de curățat străzi/canale), față de 3 în 2021, și Renault Trucks, cu 13 (6 gunoiere, 3 vehicule pentru curățat străzi/canale, 3 vidanje și 1 vehicul pentru pompieri), față de 4 în 2021. Clasamentul continuă cu IVECO, 8 unități (5 vidanje, 2 gunoiere ș.a.), față de 12 în primul trimestru din 2021, când a fost lider pe acest segment, Isuzu (3 gunoiere, față de 2 vehicule de 6-16 t în 2021) și MAN (1).
Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t au fost înmatriculate 62 de unități noi, față de 24 în primul semestru din 2021.
Dintre acestea, 23 sunt autoutilitare (în 2021 au fost 18), categorie unde lider de piață este Mercedes-Benz, cu 14 unități (13 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 2 în anul anterior. Producătorul german este urmat de trei mărci, fiecare cu trei unități: Ford (3 basculante), Iveco (1 cu obloane rabatabile, 1 basculantă, 1 pentru transport de butelii), liderul din 2021, cu 9 unități, și Renault (2 cu temperatură controlată și 1 cisternă).
Iar din categoria șasiurilor de 3,5-6 t au fost înmatriculate 39 de unități noi, față de 6 în perioada similară din 2021. Cele mai multe dintre acestea sunt înscrise în dreptul Ford, 33, toate blindate. Alte două unități au avut IVECO (ambele gunoiere) și Mercedes-Benz, și câte 1 au avut Hymer și Etrusco. Asta în timp ce în 2021 MB a vândut 3 unități, Hako 2 și Volkswagen 1.
Iar din categoria cea mai mică de greutate, de până la 3,5 t, s-au înmatriculat 6.888 de unități noi, față de 8.225 în primul semestru din 2021.
Dintre acestea, 6.625 sunt autoutilitare, față de 7.891 în 2021. Lider de piață, deși decalajul față de al doilea clasat s-a redus mult, este Ford, cu 1.374 de unități (862 de furgoane, 275 de suprastructuri deschise, 65 cu temperatură controlată, 50 cu obloane rabatabile, 47 de prelate, 44 de basculante, 25 de izoterme, 3 pentru transport de vehicule, 2 camionete pick-up și 1 cu cârlig ridicător), față de 1.562 în 2021. Pe podium se mai află Renault, cu 1.349 (1.063 de furgoane, 114 cu temperatură controlată, 73 de prelate, 51 de suprastructuri deschise, 24 cu obloane rabatabile, 14 basculante, 8 izoterme și 2 pentru transport de vehicule), față de 795 în 2021, și la mare distanță IVECO, 865 (283 de prelate, 168 de furgoane, 157 cu temperatură controlată, 111 cu obloane rabatabile, 96 de basculante, 19 pentru transport de vehicule, 12 cu cârlig ridicător, 8 izoterme, 6 platforme, 4 pentru transport de animale și 1 pentru transport de geamuri), față de 948 în 2021.
Clasamentul continuă cu Mercedes-Benz (557 în 2022 și 699 în 2021), Volkswagen (511/556), Fiat (462/471), Toyota (402/372), Peugeot (273/183), Citroën (210/202), Opel (171/211), Dacia (158, față de 1.638 în primul semestru din 2021), Mitsubishi (88), Isuzu (48), Suzuki (37), MAN (31), Maxus (21), Nissan (18), Jeep (13), Piaggio și RAM (câte 10), Dodge (7), Spier (4), Ssangyong (3), DFSK (2) și Alke (1).
Din categoria șasiurilor de până la 3,5 t au fost înmatriculate 263 de unități noi, față de 334 în primul semestru din 2021. Lider de piață este Ford, cu 57 de unități (44 de platforme de lucru la înălțime, 5 vehicule funerare, 3 vehicule accesibile scaunelor rulante, 2 vehicule pentru pompieri, 1 vehicul blindat ș.a.), față de 28 în 2021. Podiumul este completat de Mercedes-Benz, cu 40 (2 vidanje, 1 vehicul accesibil scaunelor rulante și restul, vehicule pentru alte activități), față de 8 în 2021, și Renault, cu 30 de unități (15 blindate, 5 ambulanțe, 5 platforme de lucru aeriene, 4 vehicule funerare și 1 vehicul electric), față de 37 în primul semestru din 2021. Clasamentul continuă cu IVECO, 22 (15 platforme de lucru la înălțime, 1 vehicul apicol ș.a.), față de 32, Veicoli Blindati Nom (14 blindate), Oil & Steel (13 platforme de lucru aeriene), Volkswagen (12), Benimar (11), Roller Team (9), XGO (7 autorulote), Capron (6), Nobel Art (5), Rimor (4) CI, Citroën, Opel și P.LA. (câte 3), Dethleffs, Hymer, McLouis și Mobilvetta (câte 2) și Adria, Autostar, Burstner, Dacia, Fiat, Giottiline, Hobby, Laika, LMX, Movex, Pilote, Toth Es Fiai și Toyota (câte 1).
În total din cele patru categorii de greutate au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform datelor DRPCIV, 10.235 de autovehicule noi și 22.920 rulate, iar 49.509 au fost reînmatriculate, față de 11.319, 28,698, respectiv 50.961. Iar conform calculelor noastre, care le includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele care în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult șase luni înainte de data înmatriculării în România, este vorba de 10.537 de unități noi în 2022 și 11.813 în 2021.
Vânzările de semiremorci noi, cu aproape 10% mai mari decât în 2021
În primul semestru din 2022 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor de la DRPCIV, 2.255 de semiremorci noi și 3.229 rulate, și 6.997 au fost reînmatriculate, față de 2.033, 3.981, respectiv 6.521 în 2021. Iar conform calculelor noastre este vorba de 2.541 de semiremorci noi, față de 2.330.
Schmitz conduce în clasament, cu 734 de semiremorci noi (387 de prelate, 247 de basculante, 66 cu temperatură controlată, 8 pentru transport de containere, 21 de izoterme și 5 furgoane), în scădere față de cele 898 din 2021. Krone a vândut 481 de semiremorci noi (430 de prelate, 33 cu temperatură controlată, 11 pentru transport de containere, 6 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), față de 430, iar Kögel 218 (208 prelate, 7 cu obloane rabatabile, 1 pentru transport de containere, 1 basculantă și 1 cu temperatură controlată), față de 166. Wielton a vândut 202 semiremorci noi (146 de basculante, 45 de suprastructuri deschise, 10 furgoane și 1 pentru transport de containere), față de 135, Mega 197 de basculante și 1 pentru transport de lemn, față de 117, iar Schwarzmüller 142 (81 de basculante, 37 de prelate, 17 cu obloane rabatabile și 7 pentru transport de lemn), față de 129.
Sub 100 de unități sunt în dreptul Meiller (81 de basculante, față de 46), Kässbohrer (77 – 26 de cisterne, dintre care 19 ADR – 22 de basculante, 14 DA99 pentru încărcături lungi, 5 pentru transport de containere, 4 platforme, 3 prelate, 2 cu obloane rabatabile și 1 SK pentru încărcături excepționale – față de 38), Magyar (36 de cisterne ADR, la fel ca în 2021), D-TEC (33 pentru transport de containere, față de 28), Berger (30 de prelate și 1 suprastructură deschisă, față de 15 semiremorci în 2021), Stas (20 DA99 și 11 basculante, față de 16 unități în 2021), Zaslaw (16 pentru transport de lemn și 11 basculante, față de 9), Bodex (15 basculante), Spitzer (15 cisterne), OMEPS (12 cisterne), Fliegl (10 prelate și 1 pentru transport de vehicule), Lecitrailer (10 prelate).
Sub 10 unități au vândut Benalu (7 basculante și 1 prelată), Lider Lowbed (7 SK și 1 platformă), Sommer (8 pentru transport de animale), Ardor (7 cisterne), Z.Arslan (6 basculante și 1 pentru transport de ciment), Chiavetta (6 pentru transport de containere), Max Trailer (5 cu podea coborâtă și 1 platformă), Stu (6 basculante), BC-LDS (5 cisterne ADR), Faymonville (3 cu podea coborâtă și 2 pentru transport de geamuri), Knapen (4 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), Meusburger (4 basculante și 1 platformă), Pezzaioli (5 pentru transport de animale), Trneka (4 basculante și 1 pentru transport de lemn), Alim (4 basculante), Asam (3 cisterne ADR și 1 cu obloane rabatabile), Broshuis (4 pentru transport de containere), Donat (4, din care 2 SK), Gurlesenyl Treyler (4 cu podea coborâtă), Ozgul Treyler (4 cu podea coborâtă), Tecknocar (3 basculante și 1 cisternă ADR), Bertoja (3 cu podea coborâtă), Kempf (3 basculante), Orthaus (3 pentru transport de containere), Sahin Tanker (3 cisterne ADR), Santi (2 cu temperatură controlată și 1 izotermă), Alpsan și Ayhan Unsal (câte 2 cu podea coborâtă), Dogan Yildiz (2 pentru transport de ciment), Goldhofer (2 SK), Nooteboom (2 platforme), Pavic (2 pentru transport de lemn), Schwarte Group (2 cisterne), Stokota (2 cisterne ADR) și Talson (2 furgoane).
Câte 1 semiremorcă au vândut Ceylan Treyler, GVN Trailer, Langendorf, Ozsan Treyler și Yalcin (1 cu podea coborâtă), Chéreau (1 cu temperatură controlată), Efe Endustri (1 gunoieră), Eroglu (1 pentru transport de vehicule), FVG, Kalepar, Kon-Turksan Trailer și Pancar (1 pentru transport de vehicule), General Service, Hochstaffl și Pro-Wam (1 cisternă), Gofa, Karbonsan, Katmerciler și VPS (1 cisternă ADR), Gras, Janmil și Mirsan (1 basculantă), Huttner (1 pentru transport de lemn), Remotrailer (1 prelată), Repo (1 pentru transport de ambarcațiuni) și Scheurle (1 SK).
La acestea se adaugă 8.341 de remorci noi și 5.353 rulate la prima înmatriculare și 9.371 reînmatriculate, față de 10.063, 5.407, respectiv 9.328 în primul semestru din 2021.
Radierile și dezmembrările au luat avânt, în timp ce exporturile sunt în scădere
În primul semestru din 2022 au fost radiate 84.194 de vehicule, dintre care 70.725 au fost dezmembrate și 13.469 au fost exportate, față de 67.712, 46.006, respectiv 21.706 în perioada similară din 2021. Se remarcă, așadar, un decalaj mult mai mare decât în trecut între numărul de vehicule dezmembrate și cel al vehiculelor exportate. La fel de interesant este faptul că 2022 a început cu cifre modeste, ca de obicei, în februarie radierile au crescut până la 15.324, în martie au scăzut la 10.565, în aprilie au înregistrat o valoare neobișnuit de mică pentru această perioadă din an, de 5.476, după care în mai au atins o valoare extrem de mare, de 28.195, iar în iunie una tot foarte mare, deși nu la fel de impresionantă ca în luna anterioară. Exporturile au fost constante de la o lună la alta, între 1.576 de vehicule în aprilie și 2.604 în februarie, deci creșterea în asemenea măsură a radierilor înseamnă de fapt foarte multe dezmembrări.