Luna trecută, Renault Trucks i-a livrat companiei de management al deșeurilor Green Ambalaje primele cinci vehicule Master Z.E., care sunt și primele autoutilitare 100% electrice vândute de un producător în România. Acestea au fost carosate integral de Grupul Grădinariu, fac parte dintr-un plan de dezvoltare de cinci milioane de euro al Green Ambalaje și reprezintă o dovadă a preocupării pe care fiecare dintre cei trei parteneri o are pentru sustenabilitate și economie circulară.
Dintre unitățile livrate, două sunt 3T5 L2H1 de 3 t, având cârlig pentru containere, una are platformă cu obloane rabatabile și prelate și masă maximă autorizată de 3,5 t și una are box cu lift pe spate și 3,1 t. Toate cele cinci vehicule au tracțiune față, motor electric sincron de 57 kW (76 CP) și 225 Nm, baterie de 33 kWh, autonomie NEDC de 200 km și durată de încărcare completă (rapidă) de circa două ore.
Acesta este un pas important făcut pe piața din România, în contextul în care modelele electrice și discuțiile pentru achiziția lor sunt, totuși, la început la noi în țară. Situația geopolitică din ultimele luni nu a avut niciun impact asupra lor, nici în sensul de a le grăbi, nici de a le descuraja, așa cum constată Gheorghe Trincă, administrator Renault Trucks România. „Cu alte cuvinte, există cerere, dar nu foarte mare, iar inițiativele din partea statului, de a sprijini astfel de achiziții, sunt reduse, deși asociațiile patronale din domeniul salubrității solicită acordarea de subvenții care să acopere o parte din diferența de preț dintre o utilitară electrică și una diesel, așa cum se întâmplă în alte state. Interesate de mașini electrice sunt mai ales firme care au experiență în Europa de Vest și care știu ce subvenții se acordă acolo și se întreabă dacă sunt și la noi. Dar, chiar dacă nu sunt încă, unele dintre aceste firme tot vor cumpăra vehicule electrice, pentru a dezvolta afaceri sustenabile și economice.“
Flota Green Ambalaje va deveni electrică până în 2025
Green Ambalaje este lider de piață în managementul deșeurilor, cu peste 1.000 de parteneriate în România și, datorită noii achiziții, devine prima companie locală care va colecta deșeuri din ambalaje în mod sustenabil, folosind mașini electrice, de la dispozitivele smart de tip RVM și de la puncte de colectare separată administrate clasic, din București, Cluj-Napoca și Timișoara, pentru PET, sticlă și aluminiu.
Compania plănuiește ca în următorii doi ani să investească încă cinci milioane de euro pentru ca întreaga flotă, care acum numără 40 de utilitare de la 3 la 20 t, să fie electrică până în 2025, așa cum declară Cristian Lazăr, CEO Green Ambalaje.
Firma a beneficiat de subvenții pentru achiziția vanurilor electrice, dar acestea sunt atât de mici comparativ cu prețul de achiziție – de aproximativ două ori mai mare decât al unui van similar diesel, numai bateria reprezentând peste 50% din această valoare – încât mai degrabă se poate spune că sunt inexistente. Tocmai de aceea și investiția, din fonduri proprii, se va face treptat.
Green Ambalaje are nouă centre regionale și prezență în toate județele țării, are peste 500 de angajați și se ocupă de managementul deșeurilor, acoperind întregul traseu al acestora – colectare, segregare, transport și reciclare sau valorificare prin metode eficiente. „Și nu putem face asta în mod sustenabil dacă nu demonstrăm că noi înșine suntem sustenabili, din cât mai multe puncte de vedere, începând cu parcul auto. De aceea am investit în mașini electrice care ne aduc beneficii legate nu doar de costuri, ci și de poluare. Sunt mândru că suntem prima firmă de management al deșeurilor din România care folosește vehicule utilitare electrice și cred că aceasta este doar prima comandă: dacă parteneriatul cu Renault Trucks și Grădinariu se dovedește de succes, și cred că așa va fi, vom mai comanda altele până în 2025. Iar clienții noștri, societatea și mediul înconjurător vor fi mulțumiți de faptul că ne reducem astfel amprenta de carbon.“
Cu alte cuvinte, Green Ambalaje contribuie la un mediu cât mai curat reciclând plastic, dar este important ca în timpul transportului să și polueze cât mai puțin sau chiar deloc. Deci, ca să nu se întâmple asta, firma are un departament de inovație care se ocupă de găsirea de soluții ecologice care să constituie avantaje competiționale, câtă vreme resursele sunt finite „și le au doar unii, deci trebuie folosite cât mai mult cele regenerabile“. Una dintre inițiativele acestui departament a fost aceea de a folosi roboți pentru sortarea deșeurilor. Astfel, în 2018 activitatea a devenit semiautomată, iar din 2021, în urma unei investiții de patru milioane de euro în opt roboți, este complet automatizată. În acest mod, nu numai că sortarea este mai rentabilă, dar se elimină problema lipsei de forță de muncă, mai mare în domeniul deșeurilor decât în alte domenii.
Green Ambalaje a gestionat în 2021 în cele nouă centre ale sale circa 93.000 t de deșeuri de ambalaje, industriale sau periculoase, de la peste 1.000 de clienți – peste 90% din marii retaileri, care sunt toți preocupați de sustenabilitate, ceea ce ar urma să avantajeze firma de salubritate la viitoarele licitații, dar și fabrici, centre comerciale sau de logistică și firme din HoReCa. Deșeurile ajung să fie reciclate și transformate din nou în ambalaje sau în energie electrică, pe baza economiei circulare și a reutilizării resurselor într-un număr de cicluri cât mai extins, „astfel încât să contribuim la un viitor sănătos și la protejarea mediului înconjurător”.
Costuri de întreținere înjumătățite și combustibil de trei ori mai ieftin
Cristian Lazăr subliniază faptul că, deși un van electric costă de circa două ori mai mult decât unul diesel, cheltuielile de întreținere pe întreaga durată cât le va păstra în flota sa, de circa cinci ani, sunt cam la jumătate, deoarece arhitectura este mai simplă, numărul de componente este mai mic, iar reviziile se fac la 30.000 km în loc de 10.000 km.
În ceea ce privește combustibilul, energia electrică acum costă de trei ori mai puțin decât motorina, deci cu cât se parcurg mai mulți kilometri și se consumă mai mult, cu atât mai avantajoase devin mașinile electrice față de cele pe benzină/motorină.
Cele cinci vanuri Renault Trucks Master Z.E. ar urma să ajungă la 140 km/zi cu o încărcare sau o încărcare și încă puțin, „totul fiind acum în stadiul de estimare, deoarece abia suntem la primul lot și mai durează până vom avea date reale din exploatare“.
Green Ambalaje a mai achiziționat în cadrul aceluiași proiect și stațiile de încărcare de 22 kW de tip fast charging.
Preocuparea pentru sustenabilitate a Grupului Grădinariu durează de peste 10 ani
Carosarea vehiculelor a fost făcută de Grădinariu Import Export, firmă care în 2023 împlinește 30 de ani de prezență pe piață și care este, de asemenea, preocupată de sustenabilitate, oferind, așa cum declară directorul său general, Andrei Grădinariu, prima mătură electrică, la Suceava, în urmă cu 10 ani.
Compania are o ofertă bogată de echipamente electrice complexe, din diverse categorii, atât livrate la cheie de la parteneri de renume mondial cu tradiție în ceea ce privește motoarele electrice, cât și personalizate conform nevoilor specifice ale clienților publici și privați, și își propune ca ele să ajungă în cât mai multe flote. În ceea ce privește relația cu Renault Trucks, care durează de peste 15 ani, „lucrăm ușor împreună, deoarece suntem toți profesioniști. În plus, cred că și datorită acestei colaborări poziția Renault Trucks în România este mai bună decât acum 10 ani.“
Cât despre parteneriatul cu Green Ambalaje, și el durează de mai mult timp, iar Andrei Grădinariu apreciază încrederea pe care i-a acordat-o acest client prin faptul că l-a ales ca integrator pentru cele cinci autospeciale inovatoare, cu emisii poluante zero, „care aduc valoare atât beneficiarului, cât și mediului, și implicit fiecăruia dintre noi. În calitate de companie locală, ne luăm foarte în serios angajamentul față de mediu și față de educarea comunității cu privire la gestionarea adecvată a deșeurilor și suntem onorați să vedem că eforturile noastre se concretizează în soluții eficiente.”