Cu ocazia lansarii celei de-a patra generatii Volkswagen Caddy am vizitat hala de asamblare a uneia din cele patru fabrici de la Poznan, de 300.000 m2, unde se mai fac si sudura (prin care se realizeaza caroseria, in circa patru ore), acoperirea suprafetei, vopsirea (15-17 ore, in functie de model) si asamblarea tuturor componentelor (care se face in patru ore, de-a lungul a cinci linii principale, unde lucreaza peste 1.500 de persoane, plus 100 la asamblarea postului de condus). In total, asadar, este nevoie de circa 25 de ore pentru producerea unei utilitare Caddy sau T5.
Transportul caroseriilor si sasiurilor de la un post de lucru la altul, uneori in paralel cu transportul angajatilor implicati in anumite operatiuni de asamblare, se face automat, folosind lifturi, poduri rulante sau platforme speciale in podea. Si componentele mari, ca sasiul, scaunele sau postul de lucru al soferului, sunt transportate tot cu lifturi speciale. Impresionanta este aici si organizarea aprovizionarii, cele mai multe componente fiind aduse just-in-time, economisindu-se astfel foarte mult spatiu, care altfel ar fi fost necesar pentru stocare unei mari varietati de piese si subamsamble.
Reamintim ca Volkswagen Vehicule Comerciale mai are fabrici la Hanovra (pentru T5 Multivan, T5 Caravelle, T5 furgon si Amarok) si Pacheco (Argentina, pentru Amarok), si ca in zona Poznan este cel mai mare angajator, cu peste 7.000 de persoane, numarul acestora crescand de la an la an, cu exceptia lui 2009 si 2010. Principalele motive pentru care reprezentantii companiei germane au incredere in Polonia in general si in regiunea din jurul Poznan in special sunt continua dezvoltare economica si universitatile tehnice renumite de acolo.
Tot la Poznan se mai afla o fabrica pentru piese turnate, cu o capacitate de trei milioane de unitati/an, una pentru caroserii speciale (masini de politie sau pompieri, dar mai ales masini pentru principalul client, Posta Germana), un centru logistic si de piese de schimb si pentru subasamblarea postului de condus si a unor componente de caroserie.
Productia de la Poznan, care in 2003 a fost de 42.603 unitati, a depasit anul trecut, lucrandu-se in trei schimburi, 175.000 de Caddy, Caddy Maxi (cam 90% din total) si T5 in anumite versiuni, inregistrand de la an la an urcusuri si, mai rar, coborasuri.
Mai multe detalii despre centrul de asamblare Caddy si T5 din Poznan puteti citi in numarul din martie al revistei Tranzit.