Asa cum a aratat Alan Mc Kinnon, profesor in cadrul Universitatii Kühne Logistics, cu ocazia conferintei cu tema „Oportunitati pentru logistica verde in Europa de Est“, organizate de BERD, pentru a preveni eventualele catastrofe ecologice se impune dezvoltarea unei strategii de reducere a emisiilor de carbon, care ar trebui sa includa masurarea si raportarea amprentei de CO2e din activitatile logistice, stabilirea unor tinte de reducere a acestora, identificarea masurilor prin care se pot atinge obiectivele, evaluarea impactului acestor masuri asupra costurilor, realizarea unui program de implementare si exploatarea/monitorizarea beneficiilor.
Si cel mai important este sa se identifice metodologia de monitorizare a reducerii emisiilor potrivita pentru fiecare firma, ceea ce e dificil, deoarece sunt foarte multe organizatii care propun astfel de standarde: ISO, Greenhouse Gas Protocol, Clean Cargo Working Group, World Economy Forum, Smartway, Green Freight Europe, EcoTransIT, NTM si CEN. Unele scheme sunt nationale, altele sunt specifice fiecarei industrii, dar important de retinut este ca cele mai multe contribuie si la reducerea costurilor de operare.
Alan Mc Kinnon a vorbit si despre efectele pe care gradul de incarcare a camioanelor il are asupra emisiilor de carbon, luand ca model un ansamblu rutier de 44 t folosit in Marea Britanie. Cele mai mici emisii, de 39,7 g/tkm, se obtin cand acesta circula incarcat cu 29 t si cu 0% km pe gok, iar cele mai mari emisii, de 151,1 g/tkm, atunci cand este incarcat cu 10 t si circula 50% din distante descarcat.
Profesorul a dat si cateva exemple de mari companii multinationale din domeniu care si-au stabilit tinte de reducere a emisiilor de carbon: DHL, cu 30% in perioada 2007-2020, prin optimizarea la nivelul fiecarei scrisori, al fiecarui colet si al fiecarei tone de marfa transportata, dar si al fiecarui metru patrat de depozit, DB Schenker, cu cel putin 20% in 2006-2020, prin optimizarea indicatorului tkm, Unilever, cu 40% in 2010-2020 prin cresterea eficientei logisticii pe plan mondial.
In plus, un studiu de caz vizand activitatea DB Schenker in Suedia arata ca prin folosirea de combustibili bio se pot reduce cu 15-20% emisiile de carbon, prin trecerea la vehicule cu tehnologii moderne, cu 10%, prin optimizarea dimensiunii vehiculelor, cu 7-17%, prin cresterea gradului de incarcare a vehiculelor, cu 5-10% si prin logistica urbana „inteligenta“, cu 2-4%.
Lista masurilor care permit scaderea emisiilor de carbon este lunga – au fost identificate 82 de astfel de strategii – dar in final trebuie sa se ajunga la reducerea consumului de energie comparativ cu distanta acoperita, reducerea continutului de carbon din energia consumata si reducerea distantei pe care o acopera vehiculele.
Printre masurile care se pot lua in transport si logistica se numara trainingul de condus economic pentru soferi, vehiculele mai aerodinamice, sistemele computerizate de rutare, folosirea de vanuri hibrid, investitiile in infrastructura feroviara, trecerea la furnizori locali sau descentralizarea/relocarea depozitelor. Insa, asa cum arata Alan Mc Kinnon, inca mai e nevoie de studii despre impactul acestor masuri asupra costurilor, atat in tarile dezvoltate, cat si pe pietele emergente.