Analiștii din industria transportului containerizat estimeză că tarifele de transport de mărfuri prin containere sunt în scădere, dar este vorba de o scădere treptată, care se așteaptă să continue în lunile următoare, cu o singură excepție: transportul de containere frigorifice, care, dimpotrivă, înregistrează o creștere constantă a tarifelor.
În ceea ce privește transportul de mărfuri uscate în vrac, indicele Drewry Container Index din 25 august 2022 indică o reducere a valorii compozite (care reunește toate rutele analizate) de 4% față de săptămâna precedentă și de 39% față de aceeași perioadă din 2021. Tariful mediu pentru transportul unui container de 40 de picioare de la Shanghai la Rotterdam a scăzut la 8.010 USD, în timp ce valoarea medie pentru transportul unui container de 40 de picioare de la Shanghai la Genova a scăzut la un nivel ușor mai ridicat (8.319 USD). Aceasta este cea de-a 26-a scădere consecutivă a indicelui compozit și Drewry se așteaptă ca această tendință să continue în următoarele săptămâni.
Indicele Xeneta arată, de asemenea, o scădere a încărcăturilor, dar studiul din ultima săptămână se concentrează pe creșterea tarifelor de transport frigorific, pentru care tariful mediu de transport la vedere pe 23 august pentru un container de 40 de picioare a fost de 5.230 de dolari, în creștere de la 4.000 de dolari în septembrie 2020.
Tarifele de transport pe termen lung au crescut și ele, ajungând la 4.850 de dolari pe container, o creștere de 14,5% de la începutul anului. În prima jumătate a anului, 30,2% din volumele globale de containere frigorifice au circulat între Europa și Orientul Îndepărtat.
Tendința prețurilor la transportul de containere frigo este confirmată de Drewry, deși cu valori diferite. Potrivit companiei britanice, acestea le-au atins pe cele ale mărfurilor generale vrac și le vor depăși în al treilea trimestru. Indicele Drewry al tarifelor de transport de mărfuri pentru containere frigorifice la nivel mondial a crescut cu 50,4% în ultimul an. Cu toate acestea, Drewry preconizează o contracție a prețurilor la containere frigorifice în lunile următoare, deși într-un ritm mai scăzut decât cel al celor normale.
„Lanțul de aprovizionare cu frig se află într-un stadiu precar, cu costuri foarte ridicate pentru materiale precum îngrășăminte, ambalaje și energie, pentru a numi doar câteva dintre acestea”, explică Philip Gray, managerul de cercetare al Drewry pentru acest transport.