Cu ocazia conferintei BERD de la Bucuresti, Marcial Bustinduy a prezentat si cateva exemple de proiecte implementate cu ajutorul acestei banci. Astfel, pentru un joint-venture din Georgia intre Gebrüder Weiss si retailerul local de piese auto Tegeta Motors, a asigurat un milion de euro din investitia totala de 12 milioane realizata in 2013 pentru constructia unui terminal logistic care a fost primul din aceasta tara si ca marime (11.300 m2), si ca nivel de modernizare, si datorita caruia expertiza internationala a operatorului logistic se va transfera catre subsidiara sa din Georgia.
De un alt proiect a beneficiat Ekol Lojistik, care a investit anul trecut 90 de milioane de euro (din care 31 de la BERD) in achizitia a trei nave Ro-Ro, pentru a oferi transport maritim pe distanta scurta intre Haydarpasa (Turcia) si Trieste (Italia). Astfel, peste 50.000 de camioane sunt transferate anual de pe sosea pe mare, reducandu-se emisiile de CO2 cu 19 milioane de tone, si au fost adoptate cele mai bune practici din domeniu, pentru a fi ridicate standardele din industria turca de transport maritim: ISO 50000, ISO 14000 si Safety&Disaster Response Plan.
Tot in Turcia, dar pentru innoirea flotei de camioane, vagoane si petroliere a companiei Arkas, au fost alocate in 2011-2012 27,4 milioane de euro de la BERD, in conditiile in care intregul proiect s-a ridicat la 43,5 milioane de euro. Aceste achizitii au consolidat operatiunile de transport intermodal din regiune si au crescut competitivitatea, siguranta si standardele legate de mediu.
Tot catre Turcia, catre Akel Logistics (care ofera servicii de transport intern, mai ales pentru industria alimentara si de bauturi si sectoarele conexe), s-au indreptat in 2013 4,4 milioane de euro de la BERD (acesta a fost si costul total al proiectului), din care au fost dezvoltate doua centre logistice care vor oferi solutii integrate de depozitare si transport.
Si Republica Moldova se poate lauda cu un proiect finantat cu participare BERD. Aici au fost construite terminalul de cale ferata cu doua tipuri de ecartament si rampele RO-RO de la Giurgilesti, cu o investitie totala de 30,7 milioane de euro, din care BERD a contribuit cu 12 milioane de euro. Acesta este primul terminal public-privat si singurul port din Moldova care va deveni hub cu intrebuintare multipla, datorita accesului la sosea, cale ferata (cu ambele tipuri de ecartament), Dunare si Marea Neagra, si va spori competitia intre porturile din regiune.
Lorry Cargo, un transportator rus pe distante lungi, a investit anul trecut 82 de milioane de euro (din care 40 de la BERD) in programul de innoire si extindere a flotei pe termen mediu (care presupune achizitia a peste 800 de camioane), pentru mentinerea mediei de varsta a flotei la 2-3 ani, lansarea unor servicii 3PL, implementarea unor programe moderne de management al sigurantei rutiere, a unor masuri de reducere a consumului de carburant si a unor proceduri de raportare mai buna a acestuia.
Iar in Lituania, LK AB Klaipedos Smelte, subsidiara TIL, a primit de la BERD 32,5 milioane de euro dintr-o investitie totala de 65 de milioane de euro facuta in extinderea operatiunilor de manipulare a containerelor in portul Klaipeda, in special transbordare, avand ca efect reducerea costurilor de transport si a emisiilor poluante, facilitarea schimburilor comerciale, raportarea amprentei de carbon si atingerea unor standarde mai inalte, ISO, de management al energiei.