FNTR si asociatia omoloaga din Italia, CONFTRASPORTO, pledeaza impreuna pe langa Comisia Europeana pentru modificarea regimului lucratorilor cu grad inalt de mobilitate, prin intocmirea unei pozitii comune pe tema provocarilor sociale din transportul rutier din UE.
Documentul prezinta principalele probleme din acest sector de activitate, propune posibile solutii, in special redactarea unui statut al lucratorilor cu grad ridicat de mobilitate, si a fost deja prezentat la Bruxelles mai multor oficiali europeni.
Cu ocazia acestei intalniri, italienii au subliniat faptul ca pana acum transportul rutier de marfuri a fost considerat un domeniu de activitate ca oricare altul, cand de fapt, din cauza mobilitatii pe care o presupune, este un domeniu specific, cata vreme soferii de camioane grele sunt singurii care traverseaza intr-o singura zi teritoriile mai multor state membre.
In plus, cele doua federatii considera ca reglementarile europene actuale privitoare la accesul la profesie si la piata trebuie sa devina mai stricte. In ceea ce priveste incertitudinile legale referitoare la aplicarea directivei privind detasarea in operatiunile de transport, ele trebuie clarificata, mai ales cand e vorba de cabotaj.
Iar reprezentantii FNTR arata inca o data ca ei, in principiu, nu se opun crearii unei piete unice de transport in Europa, dar cu conditia ca acest proces sa fie insotit de o convergenta progresiva a costurilor, a taxelor si a legislatiei sociale in toate statele membre. Deoarece directorii de firme franceze de transport nu cer restrictionarea liberei circulatii, ci vor doar sa lucreze in aceleasi conditii cu firmele concurente din alte tari.
FNTR si CONFTRASPORTO au prezentat Comisiei Europene si cateva solutii concrete la aceasta problema: redactarea unei agende europene pentru transport rutier, pentru a controla aplicarea si interpretarea regulamentelor europene de catre statele membre, crearea unui regim specific pentru lucratorii cu grad ridicat de mobilitate (soferii de transport international), crearea unui registru european al transportatorilor rutieri, care sa permita controlul aplicarii regulamentelor sociale dupa ce acestea vor fi fost armonizate, si mai ales sa verifice punerea in practica a programelor de asigurare sociala si de pensie, introducerea de derogari la regulamentul 883/2004 referitor la coordonarea reglementarilor privind securitatea sociala, care sa permita, in caz de detasare a angajatilor, plata taxelor sociale in tara in care isi desfasoara activitatea.