Raportul PwC Family Business Survey scoate in relief trei preocupari majore pentru afacerile de familie din Romania.
Nevoia de profesionalizare devine din ce in ce mai mult o preocupare centrala a afacerilor de familie. Importanta profesionalizarii modului in care acestea opereaza – de la sisteme si proceduri, pana la conducerea companiei – a crescut fata de editia anterioara a studiului, in conditiile accentuarii presiunii asupra preturilor, cresterii costurilor si influentei mega-tendintelor care schimba mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie insotita si de o „profesionalizare” a familiei si a raporturilor acesteia cu compania.
Exista o dinamica a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat deocamdata de catre o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale in ceea ce priveste „factorul familie” se refera la abordarea succesiunii.
Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.
„Antreprenoriatul romanesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evolutiei sale din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii. Aceasta etapa se va finaliza fie cu pastrarea afacerii in familie (transferul catre noua generatie), fie cu vanzari si, din pacate, chiar cu disparitia unor companii. Proportiile acestor transformari sunt greu de anticipat, insa cu siguranta vom vedea povesti de succes dar si drame. Din aceasta perspectiva, atat costurile cat si beneficiile acestui proces se vor regasi in portofelul fondatorului si, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atentie si cu toata responsabilitatea”, a declarat a precizat Ionut Simion, Partener, Liderul Echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.
“Cernute de criza, cele mai multe afaceri de familie din Romania se afla intr-un moment de schimbari importante. Modul in care isi vor valorifica avantajele si vor raspunde provocarilor, atat cele interne cat si cele ale unei piete globale, in care viteza schimbarilor depaseste orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului romanesc”, a conchis Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.