În competiția Trailer Innovation, din al cărei juriul internațional face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 67 de inovații. Ele vizează mai ales decarbonizarea transportului, creșterea flexibilității, și implicit a eficienței, și un plus de siguranță și confort pentru șofer.
La categoria Șasiu au concurat doar patru producători, iar Krone a câștigat marele premiu, cu 82 de puncte, cu șasiul de container Box Liner eLTU 50 cu control automat de la distanță. Acesta a apărut într-un context în care se folosesc încuietori automate sau semiautomate în șasiul containerului, iar procesul de deblocare se realizează manual printr-o eliberare rapidă direct pe dispozitivul de blocare al containerului. Prin urmare, conducătorul auto trebuie să efectueze operațiuni manuale asupra vehiculului și în special să ajusteze manual șasiul la dimensiunea și poziția containerului.
Dar noul Box Liner eLTU 50 complet automat, care poate acoperi toate dimensiunile containerului și pozițiile utilizate în mod obișnuit în porturi, adică 20′ încărcat pe spate, 20′ pe mijloc, 2×20′, 40′ și 45′, permite preselectarea dimensiunii și poziției containerului pe un șasiu multifuncțional cu gât de lebădă, astfel încât să fie disponibil imediat șasiul de care este nevoie. Acțiunea se face din telecomandă, din cabina camionului, sau de la o cutie de comandă de pe șasiu, eliminând până la 30 de operațiuni de încărcare și descărcare pe zi și evitând posibile accidente. Deci volumele transportate cu șase șasiuri convenționale pot fi operate cu cinci astfel de modele de la Krone, ceea ce reprezintă o soluție și pentru criza de șoferi. Extensia spate este setată cu precizie în poziția corespunzătoare și blocată pneumatic cu ajutorul unui motor cu aer comprimat cu funcționare foarte lină, echipat cu un angrenaj și cu senzori cu turbină în mai multe etape. Iar încuietorile care nu sunt necesare sunt mutate în poziție de repaus. După ce containerul a fost plasat în poziție este blocat prin apăsarea unui buton, de exemplu din telecomandă, iar procesul de blocare, dacă a fost corect, este confirmat tot de pe telecomandă.
VDL & D-TEC s-au clasat pe locul al doilea, cu 62 de puncte, concurând cu suspensia pneumatică MBS Omega, cu un braț nou revoluționar din oțel, cu arcuri în formă de „omega”, care, în combinație cu celelalte elemente ale suspensiei, fac acest sistem foarte ușor. MBS Omega au circa 100 kg/axă și sunt cele mai ușoare sisteme de suspensie din oțel cu arc disponibile pe piața europeană.
Sistemul reduce greutatea și standardizează suspensia, astfel încât să se potrivească pe mai multe șasiuri, ceea ce înseamnă că pot fi realizate, de către constructorul remorcii, cele mai multe înălțimi de rulare, precum și greutăți standard de 9 și 10 t, un avantaj mai ales în Olanda. Iar întreținerea și reparațiile se fac și ele mai ușor. Construcția mai puțin complicată înseamnă și mai puține piese și costuri și emisii de CO2 mai mici. În prezent, companiile testează acest concept pe o remorcă cisternă viratoare cu o greutate pe axă de 10 t, cea mai grea aplicație pentru care sunt propuse aceste soluții, și dacă testul va avea succes se va trece la dezvoltarea vehiculului și la producția lui în masă, odată ce și prețul poate fi ținut sub control.
În funcție de înălțimea exactă de rulare dorită a remorcii, producătorul acesteia poate determina înălțimea exactă a suportului și poate face el însuși această componentă, din foaie de tablă de 12 mm grosime, prin tăiere cu aparat 2D cu laser.
Iar Schmitz a obținut locul al treilea, cu 59 de puncte, pentru semiremorca având protecție antiîmpănare pentru feribot, cu role culisante, necesară când va intra în vigoare directiva ECE R58.03. Anumite configurații ale vehiculelor, în special ale celor cu anvelope joase, utilizate în transportul combinat pe calea ferată sau feribot, duc adesea la daune majore în partea din spate atunci când sunt manipulate pe șină sau feribot sau la unghiuri nefavorabile față de rampă.
Dar soluția Schmitz elimină aceste riscuri, deci scade costurile de operare, deoarece rolele glisante permit protecției antiîmpănare să se rostogolească în caz de contact și, împreună cu amortizoarele din brațul de protecție pivotant, împiedică deteriorarea permanentă a șasiului sau a dispozitivului de protecție și oprește deteriorarea altor piese, cum ar fi suporții sistemului de iluminare. Utilizatorul nu trebuie să facă nicio operațiune suplimentară, deci sunt excluse manipulările incorecte, protecția antiîmpănare fiind permanent în uz.
Cometto s-a înscris cu BladeMAX1000, pentru transportul pe ultima milă al palelor de turbine eoliene mai lungi de 80 m, care se alătură modelelor BladeMAX650 și BladeMAX800 și are o capacitate de încărcare de 1.000 mt, cea mai mare de pe piață, așa cum declară producătorul. Vehiculul răspunde cerințelor celor mai actuale din transportul turbinelor eoliene, care sunt pentru soluții cu o capacitate cât mai mare, deoarece palele sunt tot mai lungi, astfel încât folosirea lor să fie cât mai eficientă. Or, ultima milă pentru șantierele unde se construiesc parcuri eoliene implică adesea un traseu foarte dificil, cu zone împădurite sau construite, curbe înguste ac de păr sau teren muntos. Curbele strânse fac imposibil ca palele să ajungă la locul de asamblare încărcate în echipamente de transport convenționale, fiind nevoie de soluții speciale, cum este și BladeMAX1000, compact, stabil și sigur, datorită sistemului patentat de control al stabilității SCS, care permite folosirea combinației modulare autopropulsate SPMT cu lățime de bază de 3.000 mm – deci nu este nevoie să se utilizeze combinații complexe de trei vehicule.
La schimbarea centrului de greutate al aripilor, electronica, hidraulica și toate afișajele funcționează perfect împreună pentru a crește și mai mult siguranța la manipulare. Datele de la diverși senzori sunt colectate și trimise la unitatea centrală de control, care le procesează, iar operatorul primește un semnal de îndată ce se ajunge la valori critice.
BladeMAX1000 are două axe de mișcare: lamele rotorului pot fi ridicate până la 60O și rotite cu 360O, deci manevrabilitatea este maximă indiferent de cât de lungi sunt palele morilor de vânt.
La categoria Concept au fost înscrise șapte inovații.
Langendorf a câștigat marele premiu, cu 79 de puncte, cu semiremorca City Flexliner Box, pentru distribuție urbană, care răspunde cerințelor de a scădea în mod durabil costurile din transportul de mărfuri, în special pe fondul prețurilor mari ale motorinei din ultimul timp, deficitului de șoferi, întârzierilor investițiilor în infrastructură și necesității de a reduce emisiile de CO2. Vehiculul este proiectat pentru logistica hub-to-hub și reprezintă o alternativă eficientă la o semiremorcă tradițională, deoarece oferă, pentru trafic urban, aceleași avantaje pe care le aduce modelul Flexliner din oferta Langendorf: manevrabilitate îmbunătățită și grijă pentru infrastructură datorită celor două axe directoare.
City Flexliner se bazează pe șasiul inloader, are o capacitate de încărcare cu 66% mai mare în comparație cu o remorcă standard, ceea ce scade consumul de combustibil și, cu peste 60%, emisiile de CO2, față de o semiremorcă tipică, de vreme ce trei camioane convenționale cu semiremorcă ajung la un consum de circa 105.000 l/an, la un parcurs de 100.000 km/an, pe când două combinații cu Flexliners, care au aceeași capacitate de încărcare, consumă doar 70.000 l.
Iar încărcarea și descărcarea sunt flexibile, deoarece nu este necesară o rampă suplimentară, cele două niveluri putând fi încărcate și descărcate independent unul de celălalt prin intermediul unui echipament integrat care servește și ca haion.
Pe locul al doilea, cu 72 de puncte, s-a clasat Krone, cu semiremorca acționată electric cu sistem inteligent de senzori de cuplare, realizată în colaborare cu Trailer Dynamics, destinată transportului pe distanțe lungi, care concret presupune instalarea unui tren de rulare suplimentar electric în remorcă. În centrul acestei dezvoltări se află un sistem de propulsie electric separat de remorcă, ce permite ca ea să fie cuplată plug-and-play la orice autotractor convențional. Astfel, o punte electrică puternică înlocuiește una dintre punțile convenționale nemotorizate ale remorcii. În plus, au fost dezvoltate o șa de cuplare și senzori care permit controlul transmisiei electrice din remorcă independent de autotractor. În combinație cu vehiculul diesel, întregul sistem camion+remorcă este transformat într-un hibrid plug-in electric. Astfel se reduc mult emisiile de CO2, iar costurile cu motorina scad cu 20-40%. Transmisia electrică inteligentă de la Trailer Dynamics asistă vehiculul diesel pe tot parcursul călătoriei, atât la pornire, cât și la negocierea pantelor, și permite recuperarea energiei la frânare. Iar softul Trailer Dynamics PDC Predictive Drivetrain Control, bazat pe cloud, permite gestionarea inteligentă și optimă a resurselor de energie electrică de-a lungul întregului traseu. PDC încorporează toți parametrii sistemului vehiculului, datele despre vreme, trafic, relief ș.a.
Krone propune această tehnologie într-un context în care obiectivele de mediu ale UE și ale guvernului Germaniei sunt foarte ambițioase, până în 2030 fiind impusă reducerea cu cel puțin 55% față de 1990 a emisiilor nete de gaze cu efect de seră, ceea ce înseamnă că propulsiile ecologice pentru transportul de mare tonaj trec printr-o adaptare continuă și vizează întregul ansamblu, deci și remorca. Produsul rezultat din colaborarea dintre Krone și Trailer Dynamics este convingător din punct de vedere tehnologic, așa cum au declarat cele două companii în momentul înscrierii în competiția Trailer Innovation, și extrem de inovator în ceea ce privește decarbonizarea transportului cu vehicule grele. Într-o primă fază, el se poate folosi pe flotele existente, dar este și o alternativă viabilă din punct de vedere economic în combinație cu autotractoare electrice.
Iar pe treapta a treia a podiumului, cu 68 de puncte, a fost OKT Trailer, cu o semiremorcă cisternă aerodinamică pentru transport de alimente, un fel de vehicul al viitorului, care aduce a submarin – în cazul căruia structura aerodinamică este importantă – și este proiectată pe baza formei picăturii de apă – cea mai aerodinamică formă din lume. Deci vorbim de un vehicul ergonomic și cu un consum redus de combustibil, datorită reducerii coeficientului de frecare în timpul mișcării cisternei. Iar aripile design închis pe roțile cisternei alimentare de nouă generație elimină turbulențele care vin la roți și dau un aspect foarte plăcut.
Lamelele de vânt superioare din partea din spate a vehiculului și difuzorul situat în zona barei de protecție reduc frecarea vântului, permițând aerului să se îndepărteze de vehicul prin alunecare rapidă peste remorcă, dar reduc și clătinarea semiremorcii.
Desenele de pe roți atrag atenția, dezvăluind dinamismul identității mărcii și consolidând o atmosferă plină de viață. Vehiculul dispune de sistem opțional de descărcare prin pompă electrică. Cisterna se cuplează la autotractor și se folosește ca orice altă cisternă.
În cele ce urmează vă prezentăm, în ordine alfabetică, restul concurenților.
Carrier s-a înscris în competiție cu două produse, dintre care unul, Pulsor eCool, este primul agregat frigorific complet compatibil cu conexiunea directă de înaltă tensiune la vehiculul electric. Pulsor a fost lansat în 2012 pentru camioane diesel și lucrează cu tensiuni ridicate provenind de la un generator cuplat la motor. Iar prin Pulsor eCool electronica a fost adaptată pentru a alimenta unitatea direct din curentul de înaltă tensiune de 400 V al bateriei principale a vehiculului. Toate componentele electronice de putere necesare sunt încorporate în Pulsor atât pentru a gestiona un compresor cu turație variabilă, cât și pentru a nu mai fi nevoie de convertoare suplimentare sau pachete de baterii, utilizate până acum pentru a alimenta agregatul. Invertorul încorporat Pulsor eCool primește acum energie de la o conexiune directă la bateriile de tracțiune DC de înaltă tensiune ale camionului și reglează puterea utilizată în funcție de nevoile de refrigerare. Sistemul de control Pulsor de ultimă generație care utilizează tehnologia CAN comunică direct cu vehiculul electric pe baterii, îmbunătățind comunicarea între vehicul și unitatea frigorifică și permițând păstrarea lanțului de frig chiar și atunci când ușile se deschid des, în cazul rutelor cu descărcări multiple. Agregatul poate rula pe cont propriu atunci când vehiculul este oprit și răcește și atunci când vehiculul își reîncarcă bateriile. Greutatea sistemului de refrigerare este redusă în comparație cu soluția actuală de pe camioanele cu motor termic și cu soluția care necesită convertoare suplimentare sau pachet de baterii, iar impactul asupra autonomiei camioanelor este redus datorită unei logici adaptative de funcționare care utilizează datele în timp real de pe camion pentru a-și adapta funcționarea.
Utilizatorul trebuie doar să selecteze temperatura din spațiul de marfă și să reîncarce camionul când este necesar, iar Pulsor eCool face restul.
Carrier a mai înscris în competiție agregatul frigorific Vector Hydrogen cu pile de combustie integrate, un proiect inovator inițiat împreună cu Bosch, o soluție curată și silențioasă concepută pentru a furniza energia electrică necesară unităților frigorifice instalate pe semiremorci.
Inovația constă din interfațarea directă a celulei de combustibil cu unitatea de refrigerare, fără utilizarea unui sistem de baterii voluminoase și scumpe. Carrier Transicold aduce acum acest concept la un nivel mai înalt prin integrarea completă a celulei de combustibil direct în interiorul anvelopei unui cadru standard de remorcă Vector, ceea ce înseamnă că nu există nicio componentă suplimentară instalată, cu excepția rezervorului de hidrogen și a cutiei de depozitare.
Tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen oferă o alternativă relevantă pentru motorul diesel folosit de obicei în transportul frigorific. Celula de H2 nu are emisii sau zgomot, iar sistemul este complet compatibil cu PIEK, adică zgomotul este sub 60 dB(A), un aspect foarte important în livrările urbane, dar și pentru confortul șoferului.
Soluția este complet autonomă, deci se asigură lanțul de frig pe tot parcursul călătoriei, reumplerea durează mai puțin de 15 minute și, deoarece toate componentele sunt încorporate pe același șasiu, se economisesc spațiu pe remorcă și timp de instalare.
Agregatul include și un sistem electronic PDU care îi permite să transforme curentul direct furnizat de celulă în curentul alternativ necesar pentru funcționarea unității de refrigerare.
Kässbohrer a concurat cu sprijinul proactiv augmentat pentru condus, care ține cont de faptul că semiremorcile sunt cele mai lungi vehicule din trafic și că operarea lor necesită instruire și vigilență, și totuși doar expertiza și vigilența șoferilor nu garantează siguranța, ci este nevoie de o atenție egală din partea pietonilor și șoferilor altor vehicule. Iar măsurile luate de producătorii de camioane și remorci (sistemele de avertizare pentru unghiul mort, sistemele de camere și lumini ș.a.) pentru a spori siguranța traficului nu previn pe deplin accidentele.
Kässbohrer Augmented Pro-active Driving Support este dezvoltat cu scopul de a preveni accidentele rutiere și riscurile pentru sănătate și siguranță în timpul operațiunilor de încărcare și descărcare. El poate funcționa alături de sistemele K-ADAS și ADAS pentru camioane și este format din camere și senzori instalați pe remorcă, ce adună date despre viteză, semne rutiere și semnalele de avertizare din traficul înconjurător, le prelucrează și generează imagini care sunt apoi proiectate pe șosea prin intermediul sistemelor de lumină LED controlabile instalate în jurul și în partea din spate a remorcii, cu scopul de a informa în timp util alți participanți la trafic cu privire la starea remorcilor și a avertiza în caz de situații mai periculoase.
Astfel sunt prevenite accidentele care au loc din cauza lipsei de observare a distanței, a parcării pe banda de urgență, accidentele legate de necunoașterea completă a vitezei remorcii sau a locului în care se află unghiurile moarte ș.a. Sistemul avertizează și când o remorcă parcată este gata să înceapă să se miște, prin lumina proiectată în spate, inclusiv iluminarea unghiului mort, astfel încât persoanele care nu cunosc remorca pe cale să se deplaseze să fie informate și să fie prevenite accidentele. Iar proiecția vitezei reale a remorcii pe șosea ar putea fi realizată intermitent atunci când se deplasează pe autostradă, crescând gradul general de conștientizare și prevenind în special coliziunile din spate. Alte semne și avertismente care pot fi vizualizate prin intermediul sistemelor de proiecție sunt indicatoarele de viteză, siguranța la depășire, avertizarea cu privire la unghiului mort și semnele de avertizare în caz de avarie.
Thermo King a înscris în competiție agregatul frigorific complet electric e-500, cu emisii zero, conceput special pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV), între 3,5 și 7,5 t, atât furgoane, cât și versiuni șasiu+cabină. Unitatea de răcire este alimentată de bateria vanului și este disponibilă pentru transport atât cu o singură temperatură, cât și la mai multe temperaturi, oferind și moduri de răcire, și de încălzire. Prin folosirea sa controlul temperaturii este foarte bun, ca și gestionarea consumului de energie al bateriei, pentru a maximiza autonomia vehiculului. e-500 este echipat cu o tehnologie invertor patentată, opțional și cu un compresor de refrigerare ermetic ultra-eficient cu turație variabilă, pentru performanțe mai bune cu un consum redus de energie. Această nouă tehnologie este dezvoltată exclusiv pentru Thermo King și produce performanțe neatinse până acum de agregatele frigorifice, așa cum promit reprezentanții companiei, ceea ce are impact pozitiv asupra costului total de operare. Arhitectură nouă crește fiabilitatea și reduce greutatea. e-500 a fost proiectat pentru operațiuni flexibile și este potrivit pentru furgonete, precum și pentru versiunile cabină+șasiu. E-500 are jumătate din greutatea unei unități echivalente, pentru a maximiza sarcina utilă și deci a crește veniturile transportatorului. Iar zgomotul este redus când este în funcțiune în distribuție urbană și livrări last mile.
Thermo King e-500 se conectează la bateria de înaltă tensiune (HV) a vehiculului electric printr-un nou sistem patentat de unitate de distribuție a energiei electrice (PDU), care îndeplinește cele mai înalte standarde de siguranță și fiabilitate și asigură confortul clienților. Când vehiculul electric este pe traseu, unitatea este alimentată direct de la bateria lui, utilizând controlerul de gestionare a energiei pentru a optimiza cererea și oferta și a minimiza consumul bateriei și impactul asupra autonomiei. Când vehiculul electric este oprit la o livrare unitatea este încă alimentată de bateria lui, pentru a asigura menținerea capacității de reținere, astfel încât alimentele să fie păstrate la temperatura corectă, iar când vehiculul electric face o pauză mai lungă unitatea este alimentată cu energie electrică fie prin propriul încărcător de curent alternativ, fie prin încărcătorul DC al bateriei vehiculului.
Noul agregat va fi lansat la IAA 2022, unde va fi prezent atât la standul Thermo King, cât și la standurile unor mari producători de utilitare ușoare.