După o creștere cu peste 60% a cifrei de afaceri în 2021, în contextul creșterii de 5-6 ori a ratelor la transportul maritim față de 2020, anul acesta IB Cargo prognozează o creștere mai mică, de la 60 de milioane de euro în 2021 la puțin peste 70 de milioane de euro. Ratele la transportul maritim nu au mai crescut față de 2021, ba dimpotrivă, din septembrie se întrevede o scădere aproape la jumătate. Cu toată creșterea tarifelor pe rutier și extinderea activității pe segmentul Contract Logistics, 2022 nu poate aduce încă o creștere istorică precum cea din 2021. Mai mult, și marja de profit este mai mică, urmare a creșterii costurilor din transportul rutier, care nu pot fi trecute integral către clienți. Dezvoltarea serviciilor de grupaj pe toate modurile de transport a adus, cu multă muncă, satisfacții și în planul profitabilității, pentru viitor focusul fiind pe extinderea serviciilor de logistică contractuală.
IB Cargo a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de 60,51 de milioane de euro, cu 22,62 de milioane de euro mai mult decât în 2020 (+60%), clasându-se pe locul al 8-lea în topul firmelor de expediții și logistică din România după cifra de afaceri. Iar profitul net a fost de 2,71 de milioane de euro, în creștere față de 2020 cu 804.900 de euro (+42%). Și asta în condițiile în care activele companiei au crescut cu 2,4 milioane de euro.
Fiind un jucător important pe segmentul transportului maritim, IB Cargo explică creșterea cifrei de afaceri în primul rând prin creșterea ratelor pentru transportul containerizat, de 6-7 ori față de 2020. Însă și tarifele pentru transportul rutier au crescut în ultimul trimestru al lui 2021, ca urmare a creșterii accentuate a prețului la combustibil.
De asemenea, dezvoltarea serviciului de transport feroviar, pe segmentul Asia-Europa, ca urmare a congestiilor din aeroporturi și porturi și a lipsei de echipamente, a avut o influență pozitivă asupra creșterii cifrei de afaceri și a profitabilității.
„Am crescut volumele clienților existenți, dar am și extins baza de clienți. În același timp, tarifele de transport au crescut pe toate segmentele. Operarea centrului regional de distribuție de 75.000 m2, în colaborare cu Maersk, pentru un client din retail, a avut, de asemenea, o contribuție mică la cifra de afaceri a anului trecut, și asta ca urmare a faptului că depozitul a fost deschis spre finalul anului”, a declarat Cătălin Putineanu, managing director IB Cargo.
În 2022 a crescut mai mult rutierul decât maritimul
Pentru 2022, cifra de afaceri estimată este de circa 70 de milioane de euro, cu 10 milioane de euro mai mult decât în 2021, ca rezultat al creșterii tuturor costurilor, care a dus automat la creșterea costului de transport.
Marja de profit, însă, nu a crescut în aceeași măsură, ci dimpotrivă, a scăzut, întrucât creșterile prețului combustibilului, asigurărilor, reviziilor, pieselor de schimb și alte costuri fixe mai mari nu sunt transferabile clientului final, sau cel puțin nu toate și nu imediat. Provocările principale la acest moment sunt instabilitatea climatului geopolitic care face nepredictibil atât costul de transport (prețul Diesel) cât și viitoarele volume de marfă transportate, disponibilitatea scăzută a șoferilor și infrastructura rutieră insuficient dezvoltată.
Astfel, în 2022 ponderea transportului rutier a crescut ușor (cu 4-5%) față de 2021 în cifra de afaceri înregistrată de IB Cargo, în pofida transportului maritim, unde creșterea este mai puțin accentuată în 2022 față de 2021, dat fiind faptul că tarifele la transportul maritim au fost relativ stabile și la nivelul anului precedent. „Estimăm că începând cu trimestrul al patrulea va urma o scădere a volumelor și a tarifelor pe air&sea, din cauza scăderii globale a consumului și a importurilor. Deja, la mijlocul lui septembrie, din cauza importurilor scăzute, vorbeam de tarife la jumătate la transportul maritim față de 2021: tariful de transport pentru un container de 40’ a scăzut de la aproximativ 13.500 de dolari anul trecut la circa 5.000 de dolari.
Grupajele feroviare și maritime aduc eficiența
Scăderea consumului în toată Europa, și automat și a importurilor, a dus la scăderea costurilor de transport maritim în toate porturile. În funcție de ce e mai important pentru clienți, timpul de tranzit sau costul, ei pot alege pentru importurile din Asia transportul maritim, feroviar pe trenul trans-siberian – care are timp de tranzit la jumătate față de maritim – sau, dacă marfa e urgentă, transport aerian.
IB Cargo împarte traficul clienților în funcție de planningul pe care aceștia îl au, astfel încât să le ajungă mărfurile la timp și în buget, ținând cont, desigur, și de contextul internațional, de blocaje și alte situații. „Astfel, atunci când este necesar un timp de tranzit mai scurt sau dacă știm că sunt blocaje pe maritim, mutăm mărfuri pe trenul trans-siberian. Mărfurile pe tren ajung în aproximativ 20 zile, iar pe mare în jur de 45 zile, dacă luăm ca punct de plecare China și condiții normale de trafic.”
IB Cargo oferă un serviciu bun de grupaj pe maritim (LCL), datorită dezvoltării propriilor console cu plecări săptămânale din 8 porturi din Asia către Constanța: Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Shenzhen, Qingdao, Busan, Singapore, Mumbai. „Clienții nu trebuie să aștepte să adune volume pentru a umple un container întreg, pot importa cantități mici de marfă. Avem servicii complete, care includ și vamă, consolidarea achizițiilor de la furnizori multipli și deconsolidare în Portul Constanța – unde operăm un depozit de cross-docking de 1.200 m2 – și livrare la ușă.” În 2021 IB Cargo a efectuat peste 8.000 de transporturi maritime, iar serviciul de grupaj maritim va continua să crească și anul acesta.
Compania a dezvoltat servicii de grupaj și pe feroviar, cu plecări săptămânale din China, astfel încât să le permită clienților cu volume mici și medii de marfă să importe mai rapid.
Serviciul de grupaj maritim sau feroviar nu este la îndemâna oricui, ci e nevoie de volume foarte mari și constante, care nu se pot atinge decât cu o bună organizare și cu conexiunile potrivite.
Anul acesta creșterea cifrei de afaceri va fi influențată și de activitatea de Contract Logistics din cadrul centrului de distribuție operat împreună cu Maersk Romania, de 75.000 m2, care s-a dezvoltat constant și a determinat chiar o extindere cu 8.000 m2 pentru servicii de cross‑docking.
De asemenea, serviciile time critical pe segmentele rutier și aerian au reprezentat în continuare un atu pentru expeditorul bucureștean.
Rutierul este susținut de relația cu subcontractorii
Expedițiile rutiere sunt o parte importantă a business‑ului IB Cargo, care a crescut numărul de camioane contractate în regim de exclusivitate de la 150 în 2021 la 198 în septembrie 2022. „Am avut provocări la începutul anului, când câțiva transportatori au migrat către oferte care s-a dovedit ulterior că nu pot fi susținute pe termen lung. Dar în momentul în care am știut care este nivelul corect al prețului, corelat cu negocierile purtate cu clienții, am reușit în iunie să ajungem la 190 camioane care ne-au ajutat să trecem cu bine peste sezon. Anul acesta am avut o migrare foarte mică spre campania agricolă”, a menționat Daniel Șerban, director de transport rutier în cadrul IB Cargo.
„Comparativ cu o casa de expediții tradițională, avantajul nostru este că luăm decizii rapide și ne permitem să ne adaptăm rapid noilor condiții de pe piață, suntem flexibili și inovăm.”
Dezvoltarea flotei puse la dispoziție de subcontractori s-a bazat pe reacția imediată la orice variație de cost. „Am negociat cu toți clienții pe baza creșterii costurilor, le-am oferit partenerilor cadrul de calcul transparent pentru gestionarea tuturor costurilor și le-am garantat prin contract un număr minim de kilometri/lună care să le permită acoperirea costurilor. Am negociat pentru ei un tarif mai bun al carburantului și le-am oferit carduri, am reușit să aducem șoferii acasă în weekend în proporție de 100%, ceea ce reprezintă un avantaj în menținerea lor. Am creat practic un cadru predictibil și sustenabil pentru afacerea lor.”
În funcție de nevoile subcontractorilor, IB Cargo este pregătită să ofere semiremorci, plată rapidă, motorină, service, asigurări și, mai ales, un preț corect, care să le permită partenerilor să fie profitabili.
În funcție de comenzi, IB Cargo a avut colaborări și cu transportatori din Serbia, Kosovo, unele zone din Turcia sau Ucraina.
IB Cargo are 68 de semiremorci proprii, din care 45 sunt cu greutate proprie redusă, pe care le folosește la transportul mărfurilor clienților ce pun accent pe reducerea emisiilor de CO2.
Vizibilitate pentru clienți
Digitalizarea transporturilor devine tot mai importantă pentru clienți, astfel că expeditorii investesc masiv în procesele de integrare cu cele mai importante platforme, atât pentru contracte și licitații, cât și pentru a oferi mai multă vizibilitate.
„Partea de digitalizare este în continuă evoluție pentru a putea eficientiza experiența pe care o oferim clienților noștri. Pe overseas am creat portale web pentru clienți, unde se pot loga cu user și parolă și pot vedea în sistem detalii despre transporturile lor (sosire, plecare, documente, localizare navă, facturi etc.). Aceștia au, practic, vizibilitate door to door, inclusiv după descărcarea în depozit. De asemenea, clienții pot scoate rapoarte în baza cărora își fac analize detaliate ale volumelor, costurilor etc., pot solicita oferte și plasa direct comenzi.” Cătălin Putineanu a mai spus că IB Cargo are în plan și automatizări pentru facturare și introducere de date. „Față de platformele online, aducem plus valoare acolo unde lucrurile nu se pot încadra în tipare, oamenii fiind cei care, prin creativitate și profesionalism, susținuți și de instrumente digitale, eficientizează business-urile clienților.”