Pe 19 mai, o delegatie a APTE2002 a fost prezenta in Bucuresti la lucrarile parlamentare ale comisiei de Buget-Finante unde s-au discutat amendamentele pe forma proiectului de Cod Fiscal.
„Atentia noastra s-a concentrat pe problema recalificarii ca venit de natura salariala a diurnelor achitate soferilor din transportul international de marfuri. Cu toate ca in plenul comisiei nu s-a putut discuta problema noastra, din cauza disputelor puternice intre deputati si reprezentantii MF pe tema PFA-urilor si PFI-urilor, reprezentantii APTE2002 au discutat atat cu secretarul de stat in Ministerul Finantelor, Dan Manolescu, dar mai ales cu deputatul Stefan Viorel, presedintele Comisiei de Buget Finante“, se arat? în comunicat.
In timp ce discutia cu Dan Manolescu a “directionat” problema tot in curtea Ministerului Muncii, dialogul separat de lucrarile comisiei cu Stefan Viorel a durat mai bine de o ora, timp in care reprezentantii APTE au putut face expunerea de motive in modificarile solicitate la codul fiscal pe speta diurnei acordata soferilor. De asemenea, i-au fost prezentate si studiile efectuate de Ernst&Young la comanda APTE2002, cu privire la modalitate de retribuire a soferilor din statele vecine, dar si studiul realizat de COFACE cu privire la sectorul de transport marfuri din Romania, care releva o “o situatie de lichiditate fragila, foarte expusa unor socuri negative care pot veni din neincasarea creantelor sau scaderea vanzarilor”, dar si din modificari la nivel legislativ care pot influenta costul/km intr-un mod atat de radical precum impozitarea diurnelor acordate soferilor.
Pre?edintele Comisiei de Buget-Finante a fost foarte interesat de modul in care a fost justificat? necesitatea ca diurnele sa ramana in forma actuala, a inteles de asemenea faptul ca transportatorii lucreaz? intr-un context concurential foarte agresiv, in care multe companii sunt marcate de un levier ridicat, barierele fiind reduse pentru cumparatori, care pot gasi servicii substitut relativ usor la concurentii din Polonia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia si tarile baltice.
In acest context, acesta a preluat propunerile si le va supune atentiei comisiei in termen de aproximativ dou? saptamani, dupa ce se va termina in Romania vizita reprezentantilor FMI, care “ocupa” total agenda comisiei de specialitate din Parlamentul Romaniei.
De asemenea, au venit semnale certe de la nivelul Guvernului Romaniei (unde au avut loc consfatuiri intre membrii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei si reprezentantii autoritatilor, in frunte cu Victor Ponta) precum ca “problema transportatorilor” se va rezolva pana la mijlocul lunii iunie, prin armonizarea prevederilor din Codul Fiscal cu cele din Codul Muncii. Chiar in aceste zile, reprezentantii Ministerului Muncii lucreaza la traducerea din legislatia europeana a unor norme care se pare ca vor clarifica si acest aspect, bineinteles in concordanta cu precizari aduse in Codul Fiscal sau printr-o reglementare speciala, de genul celor pentru personalul navigant din marina sau aviatie.
„Desi ne-am exprimat puternicul dezacord cu privire la proiectul de “amnistie fiscala” si includerea transporturilor in randul “condamnatilor iertati”, acesta merge mai departe rezolvand astfel problema trecutului, solutia de viitor stand acum atat in vointa politica de a rezolva problema dar si in puterea noastra de a ne impune punctul de vedere, nu in scopul imbogatirii ci in scopul supravietuitii acestei ramuri de industrie (transporturile) in Romania. APTE2002 va continua demersurile la nivel institutional, avand convingerea ca pana la finalul lunii iunie lucrurile vor fi mult mai clare si ne vom putea concentra fiecare din noi pe propriul business“, se mai arat? în comunicatul remis redactiei.