Iveco Daily a trecut prin mai multe faze de electrificare, însă fără îndoială eDaily prezentat la Hanovra este modelul care face față tuturor așteptărilor în ceea ce privește autonomia, capacitatea de încărcare, manevrabilitatea și performanța. Iveco a încercat să păstreze toate atributele de succes ale modelului cu construcție pe șasiu, oferind variante electrice pentru versiunile prezente în portofoliul de modele diesel. Soluția găsită, cu un motor electric performant și pachete de baterii modulare, configurate în funcție de nevoia de autonomie și capacitate de încărcare, este rafinată de tehnologia de baterie pe NMC (Nichel, Mangan, Cobalt), care oferă o capacitate energetică mai mare cu o greutate totală mai redusă. Iveco a început deja să înregistreze comenzi pentru noul eDaily, livrările fiind planificate pentru prima parte a lui 2023.
Iveco a pornit de mulți ani pe drumul dezvoltării de autovehicule cu zero emisii, însă noul eDaily este lider în ceea ce privește capacitatea de încărcare a unui van electric, la fel cum este și în ceea ce privește modelele diesel: eDaily este singurul furgon electric capabil să ofere un volum util de aproape 20 m3, până la 4,6 t sarcină utilă și cu capacitate de tractare a unei remorci de 3,5 t. Și asta în condițiile asigurării unor performanțe similare cu modelele diesel: putere maximă de 190 CP și cuplu maxim de 400 Nm, disponibil imediat.
În plus, grație derogărilor de greutate oferite în UE (creșterea greutății totale maxime admise cu greutatea pachetului de baterii, astfel încât sarcina utilă care poate fi transportată cu un vehicul electric să rămână la nivelul celei oferite de un vehicul diesel), modelul de 4,25 t poate fi condus cu permis de categorie B cu aceeași sarcină utilă și cu autonomie de 300 km (WLTP). Cel puțin pe unele piețe ale UE.
Cea mai extinsă gamă de modele de vanuri electrice
eDaily oferă cea mai extinsă gamă de vehicule comerciale ușoare – vanuri și autoșasie de la 3,5 t la 4,25 t greutate maximă (cu axă simplă), respectiv versiuni cabină-dublă în gama 4,25 t-7,2 t (axă dublă). Cu opțiuni numeroase de înălțime și ampatamente, cu axă simplă sau dublă, e-Daily poate fi configurat în nu mai puțin de 200 de variante. Astfel se pot obține spații de încărcare de 7,3, 9, 10,8, 12, 13,4, 16, 18, 17,5 și chiar 19,6 m3. Pe versiunea cu axă simplă pe spate, modelul permite o sarcină maximă pe axa spate kg.
Toate tehnologiile și caracteristicile de confort disponibile pe modelul actual sunt oferite și pe eDaily, inclusiv suspensia pneumatică inteligentă AIR-PRO. eDaily este singurul van electric care oferă rapoarte de transmisie alternative către axa spate pe modelele 50C (3,6 sau 4,44 t) și 72C (4,3 sau 5,13 t) în funcție de ceea ce caută proprietarul autovehiculului: performanță sau eficiență.
Șasiu robust și autonomie pentru toate domeniile de utilizare
Iveco Daily a fost întotdeauna apreciat pentru construcția sa cu șasiu, după modelul camioanelor, care oferă autovehiculului mai multă robustețe, durabilitate, versatilitate. Iar această construcție a fost transformată într-unul din marele avantaje ale eDaily, șasiul fiind platforma ideală pentru vehicule comerciale, deoarece permite creșterea numărului de pachete de baterii în funcție de aplicație.
eDaily poate fi echipat cu una, două sau trei baterii. Modelul de 3,5-4,25 t poate avea o singură baterie (pentru autonomie de 120, respectiv 110 km), sau două baterii (235 km, 200 km). Modelul de 4,25 t poate avea și trei baterii, condiție în care autonomia ajunge la 300 km.
Modelele cele mai grele pot fi echipate cu pachete de două sau trei baterii pentru autonomii de 185 m și 260 km (de 5,2 t), respectiv 120 km și 180 km (7,2 t).
Montarea unor baterii suplimentare sau renunțarea la ele se pot face și pe durata de folosință a vehiculului, în funcție de ce are nevoie proprietarul: mai multă sarcină utilă, autonomie mai mare și echilibru între costuri și caracteristicile necesare.
Bateriile de pe eDaily sunt produse în parteneriat de FPT Industrial și Microvast, oferind o densitate energetică de 265 Wh/kg la nivelul fiecărei celule. Materialul poros patentat al anodulului bateriei crește cu 20 de ori migrația ionului de Li față de bateria standard, iar catodul NiMnCo oferă o densitate a energiei cu un standard mai ridicat de siguranță la foc pentru această tehnologie.
Avantajul acestei tehnologii îl reprezintă posibilitatea de a folosi 95% din energia instalată (35 kWh), ceea ce permite obținerea unei autonomii mai bune cu o greutate a bateriei mai mică.
De asemenea, siguranța este mai bună deoarece riscul de aprindere este mai mic. Iveco a făcut un parteneriat cu TÜV Süd pentru un nou standard industrial, care reduce nevoia de Cobalt în catod.
Garanția bateriilor este de 8 ani, în limita a 250.000 km, și include posibilitatea de înlocuire a acestora atunci când capacitatea scade sub 80%.
Priza de încărcare este accesibilă indiferent din ce parte vine cablul de încărcare, fiind dispusă în partea din față. În spatele capacului glisant, care protejează priza de apă sau praf, un indicator pe LED arată nivelul de încărcare a bateriei. Încărcarea se poate face prin intermediul oricăror sisteme, de la priza casnică sau industrială până la încărcătoarele rapide din rețeaua publică de curent continuu sau curent alternativ. Încărcarea la 80 kW poate crește autonomia cu 100 km în numai 30 de minute.
Performanțe dinamice pe măsura sarcinilor ridicate pe care le abordează
Cele mai multe motoare permit funcționarea la cuplu maxim timp de circa un minut.
Transporturile cu autocamioane din gama medie scad tot mai mult ca pondere, majoritatea jucătorilor de pe piață preferând fie vanuri ușoare, de până la 4-5 t, fie autocamioane grele, de peste 16 t. Gama de 5-16 t este tot mai puțin accesată, fiind mai ales apanajul celor care știu exact pentru ce cumpără aceste vehicule, deci, de regulă, celor care fac transport în cont propriu.
Pe o asemenea piață, Daily cu greutate totală maximă autorizată de până la 7,2 t devine o variantă foarte la îndemână, versatilă, convenabilă și actuală, mai ales în versiune electrică.
Pentru a face față unei asemenea sarcini ridicate, eDaily avea nevoie de un motor puternic, cu cuplu performant. Soluția a venit de la FPT Industrial, care a dezvoltat un motor cu putere maximă de 140 kW (188 CP), disponibil pentru modelele cu două sau trei baterii, respectiv 100 kW (134 CP) pentru versiunea cu o baterie. Puterea continuă este de 90 kW la 12.000 rpm, iar cuplul continuu, 220 Nm
Iveco subliniază că motorul electric dezvoltat de FPT pentru eDaily oferă cuplul motor maxim de 400 Nm pe un interval de aproape două minute (pentru variantele cu două sau trei baterii), respectiv 300 Nm pentru modelele cu o singură baterie, față de alte modele similare care nu pot menține cuplul maxim mai mult de 60 de secunde.
Iveco a dezvoltat un sistem de management adaptiv al cuplului, cu scopul de a oferi siguranță și confort șoferului, care dispune de puterea necesară atunci când are nevoie, în condițiile în care consumul de energie și uzura anvelopelor sunt mici. Pentru aplicațiile care necesită transportul unor greutăți mari, mai ales la urcarea unei rampe, șoferul poate activa funcția Hi-Power, care oferă extra putere (până la 100% peste puterea nominală) pentru o perioadă scurtă de timp, în condițiile menținerii unui consum de energie redus în restul timpului în care încărcătura lipsește sau nu e importantă, pe drumuri drepte și nesolicitante.
Utilizarea energiei poate fi optimizată grație selectorului modului de conducere, care permite extragerea unei puteri maxime sau minimizează puterea energetică în funcție de nevoile de moment. Șoferul dispune de trei moduri de conducere – Natural, Power și Eco – și trei moduri de frânare regenerativă – Standard, One Pedal Drive și Sailing – care pot fi schimbate cu ușurință în mers, prin apăsarea unor butoane, în funcție de tipul de drum pe care rulează autovehiculul sau de trafic. Astfel, comportamentul de accelerare și frânare al autovehiculului se schimbă după cum dorește șoferul – se conduce doar de la pedala de accelerație, frânarea începând, mai lin sau mai puternic, de îndată ce șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație, se rulează constant (pe autostradă, de exemplu) sau se accelerează puternic pentru a depăși un alt autovehicul sau la urcarea unui deal.
eDaily beneficiază de toate avantajele unui autovehicul cu tracțiune spate. Motorul este cuplat la axa spate printr-o cutie de transfer, care asigură o eficiență a transmisiei de 97%, aproape comparabilă cu o axă electrică.
Potrivit Iveco, eDaily este singura utilitară electrică având rapoarte de transmisie diferite către axa spate, pentru a optimiza performanța în funcție de aplicație. Media eficienței de transmisie este de 92% pentru toate tipurile de autovehicule/aplicații.
Noul eDaily vine și cu un nou lubrifiant dezvoltat de Petronas care își păstrează nivelul de vâscozitate pe toată durata de folosință și are aceleași caracteristici și la temperaturi extreme, reducând uzura, coroziunea și oxidarea angrenajelor. De altfel, și bateria este pregătită să funcționeze la temperaturi de la -30 OC până la +50 OC, conform testelor efectuate înainte de lansare.
Prin intermediul aplicațiilor mobile, eDaily poate fi controlat și de la distanță, fiind posibilă pornirea sistemelor de încălzire/răcire de la distanță pentru ca motorul, bateriile și cabina să ajungă la temperatura optimă până când șoferul ajunge la autovehicul și vrea să plece la drum. De asemenea, încărcarea bateriilor poate fi planificată. Grație conectivității, șoferul nu numai că poate controla sistemele care pot fi comandate de la distanță și planificarea curselor în funcție de autonomia disponibilă, ci dispune și de sistemul Iveco Driver Pal, folosit deja cu succes pe gama grea de vehicule, beneficiind și de un management al disponibilității vehiculului, grație diagnosticării online și sesizării din timp a problemelor de uzură și defecțiune posibilă a unor componente importante.
eDaily accelerează rapid și se comportă cel puțin la fel de suplu ca un model diesel, mergând cu o viteză maximă de 120 km/h, deși vehiculele testate au fost limitate la 85 km/h, pentru o autonomie mai bună. Deși are un motor extrem de puternic și silențios, zgomotul vântului din jurul cabinei încă rămâne, ceea ce înseamnă că mai sunt lucruri de făcut în planul aerodinamicii cabinei și izolației fonice a cabinei.