Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu 10% mai multe camioane grele decât în 2021

În primele trei trimestre din 2022 s-au înmatriculat în România, conform datelor DRPCIV, 5.236 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t (4.954 de autoutilitare și 282 de șasiuri), în creștere față de cele 4.731 (4.523+208) din perioada similară a anului trecut. Este vorba, deci, de o creștere de 10%, în timp ce la semiremorci aceasta a fost mai mică de 5%, de la 3.673 la 3.837 de unități.

Lider de piață la categoria autoutilitarelor de peste 16 t este Mercedes-Benz, cu 1.149 de unități, față de 1.135 în perioada similară din 2021, urmat de Volvo Trucks, cu 914, față de 686, și de MAN, cu 795/594. Îi urmează în clasament DAF, cu 787 de autoutilitare în 2022 și 693 în 2021, Ford (391/428, deci în scădere față de anul anterior), Renault Trucks (359/245), Iveco (309/293), Scania (238/406, deci în scădere), ATP Trucks (10/42) și Tatra (1 autoutilitară pentru transport de lemn atât în 2022, cât și în 2021).

La categoria șasiurilor de peste 16 t lider de piață este Ford, cu 130 de unități, față de 98 în primele trei trimestre din 2021, urmat de Renault Trucks, cu 54, față de 2, și de Mercedes-Benz, cu 28/24. Clasamentul continuă cu Iveco (26/16), MAN (16/32), Scania (8/7), Liebherr (7/10), DAF (411/), Faun Expotec (4), Volvo Trucks (3) și Schwing (2).

Piața de 6-16 t a scăzut cu aproape 20%

Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t s-au înmatriculat 218 unități noi, în scădere față de cele 268 din 2021. Dintre acestea, 111 sunt autoutilitare și iar 107 sunt șasiuri, în timp ce în 2021 au fost 202 autoutilitare și 66 de șasiuri.

La categoria autoutilitarelor lider de piață, cu 61 de unități, față de 124 în 2021, este Iveco (14 cu temperatură controlată, 13 basculante, 13 prelate, 9 cu obloane rabatabile, 5 furgoane, 2 cisterne, 2 pentru transport de vehicule, 1 pentru transport de animale, 1 pentru transport de butelii și 1 cu cârlig ridicător), urmat de MAN, cu 29 (20 de prelate, 5 basculante, 3 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), față 15, și Renault Trucks, cu 11 (4 furgoane, 2 basculante, 2 cisterne, 1 prelată, 1 stropitoare și 1 pentru transport de vehicule), față de 9. Mercedes-Benz a vândut 4 unități (1 prelată, 1 basculantă, 1 cu obloane rabatabile și 1 cisternă), față de 46 în 2021, Isuzu 3 (1 pentru transport de butelii, 1 furgon și 1 stropitoare), față de 1, DAF 1 cu prelată, Mitsubishi 1 cu temperatură controlată și Saxas 1 furgon.

Iar la categoria șasiurilor de 6-16 t lider de piață este Mercedes-Benz, cu 45 de unități (8 vehicule de curățat străzi/canale, 3 gunoiere, 1 vidanjă ș.a.), față de 6 în 2021, urmat de Renault Trucks, cu 17 (7 gunoiere, 4 vehicule pentru curățat străzi/canale, 3 vidanje, 2 vehicule pentru pompieri ș.a.), față de 7, și DAF, cu 16 (15 vehicule de curățat străzi/canale și 1 gunoieră), față de 7. Iveco a vândut 13 șasiuri de 6-16 t (7 gunoiere, 5 vidanje ș.a.), față de 35, Isuzu 7 gunoiere, Mitsubishi 5 gunoiere, MAN 2 șasiuri, din care 1 de gunoieră, Volvo 1 vehicul de curățat străzi/canale și Kirchhoff 1 vehicul de curățat străzi/canale.

Piața de 3,5-6 t aproape s-a dublat, dar e tot la un nivel foarte jos

Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t s-au înmatriculat 102 unități noi (28 de autoutilitare și 74 de șasiuri), față de 53 în 2021 (28+25).

La categoria autoutilitarelor lider de piață este Mercedes-Benz, cu 14 unități (13 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 3 în 2021, urmat de Renault, cu 7 (4 basculante, 2 cu temperatură controlată și 1 cisternă), față de 1, Ford, cu 3 basculante și 1 furgon, și Iveco, 3 (1 cu obloane rabatabile, 1 basculantă și 1 pentru transport de butelii).

La categoria șasiurilor de 3,5-6 t lider de piață este Ford, cu 46 de blindate, urmat de Mercedes-Benz, cu 19 (pentru alte activități), și de Renault, cu 10, tot pentru alte activități. Îi urmează Hako, Iveco și Volkswagen, (câte 2) și Etrusco, Hymer și Mitsubishi (câte 1). Asta în condițiile în care în 2021 MB vânduse 20 de astfel de șasiuri, Hako 2 și Carthago, Mobilvetta Design și Volkswagen câte 1.

Scădere de 22% pe segmentul celor mai ușoare utilitare

La acestea se adaugă 10.630 de autovehicule comerciale de până la 3,5 t – mai puține decât cele 12.988 din 2021 – din care 10.269 de autoutilitare și 361 de șasiuri – față de 12.476, respectiv 512.

Lider de piață la categoria autoutilitarelor este Ford, cu 2.361 de unități, în creștere ușoară față de cele 2.352 din 2021. Îl urmează pe podium, la foarte mică distanță, Renault, cu 2.289, în creștere semnificativă de data aceasta față de cele 1.348 din anul anterior, și apoi Iveco, 1.384/1.417. Peste 100 de unități au mai vândut Mercedes-Benz (821 în 2022 și 1.096 în 2021), Volkswagen (657/863), Fiat (599/756), Toyota (550/605), Peugeot (431/332), Citroën (328/304), Opel (242/307), Dacia (179/2.680) și Mitsubishi (105 de autoutilitare de până la 3,5 t în primele trei trimestre din 2022 și 121 în 2021). Clasamentul acestei categorii continuă cu Isuzu 81, Suzuki 58, Maxus 40, MAN 35, Jeep 22, Nissan 19, Ssangyong 18, Piaggio 17, Ram 15. Mai puțin de 10 unități au vândut Dodge (7), Spier (4), DFSK și STX (câte 2) și Alke, Chevrolet și Kerstner (câte 1).

La categoria autoșasiurilor de până la 3,5 t podiumul este ocupat de Ford, cu 65 de unități, față de 32 în 2021, Renault, cu 52/64, și Mercedes-Benz, cu 46/10. Clasamentul continuă cu Iveco (30 de șasiuri în 2022 și 40 în 2021), Volkswagen (27/28), Oil&Steel (18/12), Benimar (17/71), Roller Team și Veicoli Blindati Nom (câte 14), Capron (8), XGO (7), Laika și Rimor (câte 6), Nobel Art (5), Citroën, McLouis și Mobilvetta (câte 4), CI, Opel și P.LA, (câte 3), Adria, Dacia, Dethleffs, Fiat și Hymer (câte 2) și Autostar, Burstner, Chausson, Giottiline, GSR, Hobby, Ilusion, LMX, Movex, Piaggio, Pilote, Poessl, Socage, Toth Es Fiai și Toyota (câte 1).

În total din cele patru categorii de greutate s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCIV, 15.837 de autovehicule comerciale noi și 33.481 rulate, iar 69.866 au fost reînmatriculate, mai puține deci decât cele 17.367, 41.233, respectiv 73.080 din primele trei trimestre ale anului trecut. Iar conform calculelor noastre, care includ, la categoria autovehiculelor noi, și pe cele care în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult șase luni înainte de data înmatriculării la noi, este vorba de 16.251 de autovehicule comerciale noi, față de 18.160 în 2021.

Piața de semiremorci a crescut cu 4,5%

În primele trei trimestre din 2022 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCIV, 3.386 de semiremorci noi și 4.839 rulate, iar 10.031 au fost reînmatriculate, față de 3.138, 5.707, respectiv 9.480 în 2021. Iar conform calculelor noastre este vorba de 3.837 de semiremorci noi, față de 3.673 în 2021.

Lider de piață este Schmitz Cargobull, cu 1.149 de semiremorci noi (605 prelate, 330 de basculante, 172 cu temperatură controlată, 22 de izoterme, 11 pentru transport de containere, 5 furgoane, 3 cu obloane rabatabile și 1 platformă), în scădere față de cele 1.402 din 2021. Podiumul este completat de Krone, cu 729 (654 de prelate, 54 cu temperatură controlată, 11 pentru transport de containere, 8 furgoane și 2 cu obloane rabatabile), față de 618, și Wielton, cu 359 (258 de basculante, 89 de suprastructuri deschise, 10 furgoane, 1 pentru transport de containere și 1 prelată), față de 236 în 2021.

Peste 100 de semiremorci noi au mai vândut Mega (290 de basculante și 1 pentru transport de lemn, față de 204), Kögel 282 (271 de prelate, 7 cu obloane rabatabile, 2 basculante, 1 pentru transport de containere, 1 cu temperatură controlată), față de 281, Schwarzmüller 196 (101 basculante, 62 de prelate, 21 cu obloane rabatabile, 9 pentru transport de lemn, 2 pentru transport de butelii și 1 platformă), față de 203, și Kässbohrer 130 (36 de cisterne – dintre care 26 ADR – 29 de basculante, 26 DA99 pentru încărcături lungi, 14 prelate, 11 platforme, 9 pentru transport de containere, 2 pentru încărcături excepționale, 2 cu obloane rabatabile), față de 74.

Urmează în clasament Meiller (93 de basculante), Berger (53 de semiremorci, din care 45 de prelate, 2 suprastructuri deschise), Magyar (45 de cisterne ADR), D-Tec (42 pentru transport de containere), Zaslaw (24 pentru transport de lemn și 18 basculante), Bodex (34 de basculante), Stas (21 DA99 și 12 basculante), Lecitrailer (30 de prelate), Benalu (18 basculante și 5 prelate), Spitzer (20 de cisterne), Max Trailer (18 cu podea coborâtă și 1 platformă), Fliegl (17 prelate și 1 pentru transport de vehicule), OMEPS (15 cisterne) și Stokota (12 cisterne ADR).

Mai puțin de 10 semiremorci noi au vândut Lider Lowbed (8 SK pentru încărcături excepționale și 1 platformă), Ardor (8 cisterne), Sommer (8 pentru transport de animale), Faymonville (4 pentru transport de geamuri și 3 cu podea coborâtă), Z.Arslan (6 basculante și 1 pentru transport de ciment), Asam (5 cisterne ADR și 1 cu obloane rabatabile), Chiavetta (6 pentru transport de containere), Donat (6, din care 4 SK), Gras (6 basculante), Ozgul Treyler (6 cu podea coborâtă), Pezzaioli (6 pentru transport de animale), Stu (6 basculante), Trneka (5 basculante și 1 pentru transport de lemn), BC-LDS (5 cisterne ADR), Gurlesenyl Treyler (5 cu podea coborâtă), GVN Trailer (4 cu podea coborâtă), Knapen (4 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), Meusburger (4 basculante și 1 platformă), Alim (4 basculante), Broshuis (4 pentru transport de containere), Gofa (4 cisternă ADR), GVN Trailer (4 cu podea coborâtă), Kempf (4 basculante), Mirsan (3 basculante și 1 cu podea coborâtă), Sahin Tanker (4 cisterne ADR), Tecknocar (3 basculante și 1 cisternă ADR), Ayhan Unsal (3 cu podea coborâtă), Bertoja (3 cu podea coborâtă), Dogan Yildiz (2 pentru transport de ciment și 1 pentru transport de furaje), General Service (3 cisterne), Goldhofer (3 pentru încărcături excepționale), Orthaus (3 pentru transport de containere), Pavic (3 pentru transport de lemn), Santi (2 cu temperatură controlată și 1 izotermă), Alpsan (2 cu podea coborâtă), Eroglu (2 pentru transport de vehicule), Moeslein (2 platforme), Nooteboom (2 platforme), Schwarte Group (2 cisterne), Talson (2 furgoane), Van Der Peet (2 DA99).

Câte 1 semiremorcă nouă au vândut Ceylan Treyler, Langendorf, Ozsan Treyler, Recker, Yalcin (cu podea coborâtă), Chéreau (cu temperatură controlată), Efe Endustri (gunoieră), FVG, Kalepar, Kon-Turksan Trailer, Pancar și Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Granalu, Janmil și Tabarrini (basculantă), Hochstaffl, Menci și Pro-Wam (cisternă), Huttner (pentru transport de lemn), Karbonsan, Katmerciler și VPS (cisternă ADR), Remotrailer, TMT și Viberti (prelată), Repo (pentru transport de ambarcațiuni), Scheurle (SK), alături de Nova și Pronar și Tana Shredder.

La acestea se adaugă 12.572 de remorci noi și 8.678 rulate la prima înmatriculare în România și 13.655 reînmatriculate.

Numărul vehiculelor rulate exportate continuă să scadă

În primele trei trimestre din 2022 au fost radiate 113.033 de vehicule, dintre care 94.179 au fost dezmembrate și 18.854 au fost exportate, față de 108.981, 80.839, respectiv 28.142 în perioada similară din 2021.

Printre vehiculele comerciale radiate se numără 9.012 de autoutilitare, din care 4.075 exportate, față de 7.798/3.850 în primele trei trimestre din 2021, 922 de semiremorci, din care 656 pentru export, față de 711/501, 365 de remorci, din care 206 exportate, față de 358/224, 340 de autovehicule speciale, din care 83 exportate, față de 310/68, 227 de autobuze, din care 31 exportate, față de 216/30, 266 de autospecializate, din care 26 exportate, față de 213/5, 163 de microbuze, din care 38 exportate, față de 181/27, 136 de autotractoare, din care 68 exportate, față de 183/91, 122 de autospeciale, din care 4 exportate, față de 89/1, 33 de remorci speciale, din care 19 exportate, față de 30/19, 7 semiremorci speciale, toate exportate, față de 16/16, și 2 remorci lente, din care 1 exportată, față de 1/1 în primele trei trimestre din 2021.

Se remarcă faptul că toate semiremorcile speciale radiate sunt vândute în străinătate, dar procente mari de export din totalul radierilor apar și în cazul autoutilitarelor, semiremorcilor, remorcilor, autotractoarelor și remorcilor speciale.

Articole similare