Testele pentru desemnarea Minibusului Anului 2023 au avut loc în Spania, la Madrid, cu doar câteva zile înainte de deschiderea salonului de autobuze și autocare FIAA. De altfel, a devenit o tradiție ca decernarea trofeului Minibus of the Year să aibă loc în cadrul acestui eveniment dedicat industriei de profil. În premieră, printre competitori s-a numărat și modelul românesc Aveuro Sprinter, de 19+1+1 locuri, pe care carosierul prahovean îl propune clienților săi din toată Europa.
Testele din acest an pentru alegerea Minibusului Anului 2023 au aliniat la start Aveuro Sprinter, Car‑Bus Shaula și Isuzu Grand Toro, toate configurate în variante turistice. Spre deosebire de edițiile anterioare, criza de pe piața auto și-a spus cuvântul, astfel că o parte dintre producătorii care și-ar fi dorit să participe nu au avut vehicule disponibile la timp.
Cele trei modele care și-au disputat râvnitul trofeu au fost testate de membrii juriului internațional de presă „Bus & Coach of the Year” pe un traseu de la periferia Madridului, care a combinat secțiuni de drum în trafic urban, interurban, precum și o zonă de serpentine ce a permis o evaluare foarte bună a performanțelor trenului de rulare.
Execuție impecabilă, atenție la detalii
Aveuro Internațional a început carosarea de minibusuri mai întâi pentru dotarea flotei propriei companii de transport Diana PA, din Câmpina, iar din 2015 a început să producă și pentru terți. În doar 7 ani, compania a ajuns să fie bine cunoscută nu doar în țară, ci și în străinătate, având clienți în Germania, Olanda, Grecia, Spania, Italia, Polonia, Israel, Norvegia și Republica Moldova. De altfel, nu mai puțin de 90% din producție merge la export și, pentru a se putea onora toate cererile, s-a decis creșterea capacității la două minibusuri plus un midibus pe săptămână, prin deschiderea unei hale suplimentare, precum și separarea carosărilor pe șasiuri Mercedes-Benz Sprinter și Iveco Daily.
La Minibus Euro Test, Aveuro Internațional a participat cu un minibus pe șasiu Sprinter alungit, care are o capacitate de transport de 19+1+1 locuri, dar care poate fi configurat și cu 22 de scaune pentru pasageri și o distanță mai mică între acestea. Cele 3 scaune se livrează împreună cu vehiculul și pot fi montate rapid, dacă este nevoie. Alungirea caroseriei se face prin tăierea părții din spate a minibusului și atașarea unei secțiuni suplimentare din tablă, care se sudează în puncte și se îmbină perfect, astfel că în final nici nu se vede unde a fost făcută – un avantaj comparativ cu alungirile realizate cu module din fibră de sticlă. Pe lângă faptul că oferă mai mult spațiu în compartimentul pasagerilor, caroseria mai lungă asigură creșterea capacității spațiului de bagaje de la 0,8 la 2,5 m3. În plus, ultimul rând de scaune se poate plia, pentru a permite un spațiu suplimentar de bagaje, în cazul în care este necesar.
Șasiul este clasic modelului Sprinter de 5,5 t, fiind echipat cu motor de 2 l și cutie de viteze manuală, cu 6+1 trepte. Din păcate, suspensia pneumatică pe puntea spate nu este deocamdată permisă de Mercedes-Benz – ceea ce scade puțin confortul la rulare – însă constructorul german a anunțat că va fi disponibilă ca dotare opțională de anul viitor. Greutatea totală a vehiculului va rămâne însă la 5,5 t, în ciuda numeroaselor solicitări primite de pe piață pentru a crește masa maximă total autorizată.
Toate minibusurile Aveuro Sprinter 515/517/519 sunt produse cu geamuri duble în standard, întrucât diferența de greutate nu este mare, însă sunt numeroase beneficii în ceea ce privește păstrarea temperaturii interioare și rezistența la coroziune. Modelul testat a fost configurat cu scaune de lux, geamuri înalte, sistem audio performant, dar și cu un plafon luminos colorat, cu design futuristic. Vehiculul a surprins prin multe idei bune și inovative, care au reieșit din experiența companiei ca operator de transport, membrii juriului fiind impresionați de calitatea execuției și atenția la detalii.
Paleta de echipări opționale include sistem audio performant, conexiune Wi-Fi, mecanism electric pentru deschiderea ușii, tapițerie de piele naturală (opțional), precum și o gamă largă de sisteme de aer condiționat.
Prețul modelului testat este de 65.000 de euro, cu un raport foarte bun de cost/scaun. În plus, și valoarea de revânzare este foarte bună, întrucât toate vehicule Aveuro au WVTA (Whole Vehicle Type Approval) din partea Mercedes-Benz, cu peste 100 de versiuni înregistrate, de la 9+1+1 la 35+1+1 locuri, pentru clasele A, B, I și II, iar certificatele de conformitate permit înregistrare facilă în orice țară europeană. Garanția pentru șasiu este asigurată internațional în rețeaua Mercedes-Benz, iar eventualele intervenții la caroserie sunt făcute de către dealerii carosierului prahovean.
Car-Bus Shaula: un minibus exclusivist, cu un preț pe măsură
Carosierul spaniol Car-Bus.net a prezentat un model de concepție proprie, construit pe un șasiu Mercedes‑Benz Sprinter, la care a fost schimbată puntea spate, pentru a permite o greutate totală a vehiculului de 6,8 t. Axa spate plus suspensia pneumatică sunt produse de Miller (Germania). Această inovație permite construcția unui minibus mai lat, cu o configurație interioară 2+2 a scaunelor. Sunt, într-adevăr, scaune mai înguste, însă, per total, pasagerii care urcă la bordul Shaula pe intrarea largă din față au senzația că se află într-un midi-autocar.
Modelul testat a beneficiat de dotări de top (în conformitate cu solicitările unui client din Spania), fiind echipat inclusiv cu versiunea superioară de bord de la Sprinter, cu display digital și ecran LCD încorporat în zona centrală. La scaune s-a optat pentru gama turistică Sege, care asigură un confort ridicat la drum. Interiorul este luminos, grație liniei coborâte a geamurilor, iar pentru toate locurile au fost instalate porturi USB. Compartiment generos de bagaje (2,7 m3), prevăzut cu deschidere electrică a ușii, reprezintă un alt atu al minibusului de 26+1+1 locuri.
Șoferul, pe de altă parte, nu are cea mai fericită poziție la volan, deoarece pilonul A este cam gros și poziționat chiar în câmpul vizual, atunci când șoferul privește spre stânga. Inserția de sticlă de dedesubtul acestuia sau oglinda retrovizoare nu ajută prea mult, rămânând un unghi „mort” destul de mare. De altfel, oglinzile sunt prea mici și poziționate prea jos.
Suspensia pneumatică face însă diferența. Pentru aceasta, Car-Bus.net a decis să renunțe la garanția internațională pentru șasiu oferită de Mercedes-Benz, asumându-și să acopere integral garanția pentru produs și să plătească pentru eventualele reparații necesare, efectuate la service-uri Mercedes-Benz autorizate. Și de aici și prețul piperat, de 130.000 de euro, care include o garanție de doi ani pentru trenul de rulare și cinci ani pentru caroserie. Desigur, minibusul Shaula – numit după o stea din Galaxie – nu poate fi vândut cu emblema stelei în trei colțuri.
Un partener de muncă robust
Isuzu Grand Toro a fost singurul dintre cei trei competitori care a prezentat un midibus și nu un minibus. Construit pe șasiu, vehiculul de capacitate medie a fost și cel mai „gălăgios” dintre toți, sincronizarea dintre motorul Cummins de 205 CP și transmisia automată Allisson nefiind probabil cea mai bună alegere. Și asta deoarece schimbarea treptelor de viteză se făcea destul de greu, cu motorul mult turat, ceea ce a dus la concluzia că ar fi trebuit umblat puțin la reglajul fin, mai ales că transmisia automată Allisson, cu intarder încorporat, are 4 moduri de conducere – Super Eco, Eco, Normal și Power – între care se poate alege în funcție de topografia drumului și de gradul de încărcare. Altfel, Grand Toro este un vehicul foarte potrivit pentru clasa sa, iar în versiunea cu cutie de viteze manuală ZF reprezintă un partener de muncă veritabil, la un preț interesant.
Aranjamentul interior al scaunelor, 2+2, îi conferă aerul unui midiautocar. Accesul la bord se face cu ușurință, grație treptei retractabile montate la ușa față (echipare standard la acest model). Și pe la ușa din mijloc intrarea este generoasă, iar în dreapta acesteia a fost montat și un frigider cu capacitate de 2,5 l. Configurația interioară în tonuri de negru și albastru, cu lumini albastre, contrastează cu podeaua și perdeluțele deschise la culoare. Agregatul de aer condiționat are o capacitate de 21,5 kW, cu comenzi separate pentru șofer și salonul pasagerilor. Opțional se poate instala și un preîncălzitor de 24 kW. Capacitatea în calele de bagaje este de 4,6 m3, la care se adaugă un spațiu interior de 1,2 m3.
Vehiculul, de 8,5 m lungime, a fost pre-echipat pentru instalarea unui lift pentru căruciorul cu rotile, cu sistem de asigurare a acestuia și o ușă suplimentară dedicată în partea din spate. Ultimele două perechi de scaune se pot scoate cu ușurință, pentru a putea face loc căruciorului. Pentru a asigura un confort suplimentar pasagerilor, Grand Toro poate fi echipat cu suspensie pneumatică pe puntea față. Nu lipsesc sistemele ESP/ESC, cruise‑control, AEBS și LDWS, dar nici senzorii de parcare.
Șoferul beneficiază de vizibilitate foarte bună la drum și are mai multe oglinzi exterioare (dintre care câteva opționale), care îi permit să observe foarte bine vehiculul de jur împrejur, fiind foarte utile în special pentru unghiul mort. Camera video pentru mersul cu spatele este dotare opțională, imaginea fiind transpusă pe ecranul de 7″ aflat în stânga volanului.
Scaunul șoferului este confortabil, iar direcția, ușor de manevrat. Toate comenzile sunt la îndemână, iar șoferul primește feedback din partea computerului de bord cu privire la stilul de conducere.
Modelul testat este deținut de un client din Spania și a fost omologat pentru transport școlar. Prețul acestuia este de 135.000 de euro. Foarte important, Grand Toro poate fi integrat într-un sistem de management de flotă oferit de producătorul Anadolu Isuzu. Acesta a vândut în 2021 nu mai puțin de 439 de midibusuri pe piețele sale de export și deține o rețea after-sales solidă, cu 124 de service-uri partenere în 36 de țări.
Iar câștigătorul este…
În urma votului membrilor juriului Bus & Coach of the Year, Minibusul Anului 2023 a fost desemnat Car-Bus Shaula. Acesta a convins prin soluția de carosare inovatoare, care răspunde cererilor venite din partea a numeroși operatori de a avea minibusuri cu capacitate de transport crescută și suspensie pneumatică.
Trofeul a fost înmânat câștigătorului în prima zi a FIAA, în cadrul unei ceremonii speciale. La următoarea ediție, care va avea loc în 2024, competiția Minibus Euro Test se va adresa modelelor de transport urban.