In conflictele ce au avut loc in Franta in ultima saptamana din iulie au fost implicate si camioane romanesti. Unul din transportatorii afectati ne-a povestit ca „in data de 24.07.2015, in jurul orei locale 01.00, camionul nostru parcat in localitatea Plouay (Franta), in fata depozitului clientului nostru, unde trebuia descarcata marfa congelata, a fost inconjurat cu utilaje agricole de catre mai multi protestatari (fermieri francezi), care au obligat soferii sa coboare din camion, s-au dus in spatele camionului, au deschis usile cu forta si au inceput sa arunce marfa pe jos, pretinzand ca lor li s-a taiat subventia agricola”, a declarat directorul general al firmei romanesti care a avut de suferit din cauza furiei agricultorilor francezi.
Acesta ne-a mai declarat ca in momentul venirii protestatarilor, „acestia erau insotiti si de jandarmi care i-au sfatuit pe conducatorii auto sa nu se opuna si sa depuna o plangere”. „Din pacate, am ajuns sa cred ca suntem mai in siguranta in Rusia si in tarile asiatice decat in Europa. Paguba noastra este de cca 20.000 euro si nu stim cum o vom recupera.”
Potrivit lui Alin Dicu, reprezentant ASKO, pentru a se putea recupera pagubele produse in cauze ce nu sunt din vina transportatorului, trebuie analizate circumstantele in care s-a produs evenimentul. Astfel, trebuie analizat in ce masura transportatorul putea sa evite problemele, in ce masura este culpa sa si abia apoi se poate discuta de o despagubire. Daca transportatorul a fost anuntat de situatia din Franta, si putea sa evite, si raspunderea transportatorului poate fi angajata intr-o astfel de situatie. Daca transportatorul a luat marfa printr-un expeditor, atunci si acesta poate sa-i dea o ruta predestinata. Acesta a explicat ca situatiile de greva tin mai mult de asigurarea de marfa, pe care trebuie sa o faca proprietarul acesteia. „Marfa se despagubeste cu asigurare Cargo, daca exista pus clauza de greva. Dar, inainte de a face asigurare, asiguratorul intreaba care va fi ruta transportului, iar daca stie ca exista acolo un risc ori va spune ca este risc major ori va refuza sa o despagubeasca pe perioada grevei. Este interesul proprietarului sa-si asigure marfa si interesul transportatorului sa asigure raspunderea sa pentru marfa“.
Potrivit conventiei CMR, daca transportatorului nu este vinovat de incident nimeni nu va putea sa-i ceara nimic. Iar articolul 17 din aceeasi conventie precizeaza ca transportatorul este exonerat de raspundere pentru situatiile imposibil de evitat sau cele pe care nu putea sa le prevada.