De mai mulți ani, IRU publică raportul său global privind deficitul de șoferi.
În iunie 2022, după ce a chestionat peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din America, Asia și Europa, IRU a publicat Raportul global privind deficitul de șoferi din 2022, care a constatat că în acest sector lipsesc peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști.
În Europa, deficitul de șoferi a crescut cu 42% din 2020 până în 2021, cu posturi de șoferi vacante ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în Polonia, cât și în Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, lipsurile au crescut cu 30%, ajungând la 54.000, în timp ce în China, acestea au crescut cu 140%, ajungând la 1,8 milioane.
Comentând concluziile raportului, secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: “Deficitul cronic de șoferi profesioniști se agravează, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru expune economiile și comunitățile deja stresate la un risc mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și prăbușiri ale lanțului de aprovizionare.”
“Operatorii de transport rutier își fac partea lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să își mențină atenția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și pentru a încuraja mai multe femei și mai mulți tineri să se angajeze în această profesie”, a adăugat Umberto de Pretto.
Raportul a arătat că femeile nu sunt încă la volan. Mai puțin de 3% dintre șoferii de camioane sunt femei în toate regiunile, cu excepții notabile în China (5%) și SUA (8%). Rata femeilor șoferi de autobuz și autocar în Europa este mai bună, de 12%. Cu toate acestea, toate aceste rate sunt încă mult sub normele din sectorul transporturilor, în special în Europa (cu excepția notabilă a Țărilor de Jos) și în SUA, unde 22% și 28% din totalul lucrătorilor din transporturi sunt femei.
Există, de asemenea, o bombă cu ceas demografică. Șoferii tineri sub 25 de ani rămân o mică minoritate, cu 6 sau 7% din populația de șoferi de camion, în majoritatea regiunilor. Pe de altă parte, există de două până la cinci ori mai mulți șoferi mai în vârstă de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și Europa, șoferii mai în vârstă reprezintă aproximativ o treime din forța de muncă. Europa are cea mai mare medie de vârstă a șoferilor, de 47 de ani. Diferența tot mai mare de vârstă este mai gravă în cazul transportului de persoane. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar au mai puțin de 25 de ani, ceea ce reprezintă jumătate din procentul înregistrat în întregul sector al transporturilor. Șoferii de peste 55 de ani reprezintă 32% din forța de muncă, cu o medie de vârstă de 50 de ani.