Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regulamentul european bate la usa. Legislatia romaneasca e in pom

Modificarea legii 92/2007 se discuta de cinci ani, iar anul trecut, in cadrul conferintei Tranzit de la Sibiu, am dezbatut pe larg, impreuna cu reprezentantii institutiilor abilitate, principalele modificari care se impun, pentru a elimina, pe de o parte, contradictiile din legislatia romaneasca, si, pe de alta parte, pentru a aplica prevederile regulamentului european 1370, care devine obligatoriu din 2019.
Acum, la editia organizata la Cluj, la un an de la precedentele discutii, proiectul de modificare a legii 92 este in acelasi stadiu, a fost vazut de transportatori doar „pe surse“, nefiind inca supus dezbaterii publice si este deficitar in a explica clar in ce conditii un serviciu de transport public devine serviciu de utilitate publica.
 

Pericolul cel mai mare este ca dintr-o confuzie de termeni intreg transportul public sa devina serviciu de utilitate publica. Acest lucru ar trebui insa decis doar in urma unui studiu de mobilitate. Studiul trebuie sa arate daca tariful practicat de transportatori este acoperit de puterea de cumparare a serviciului de transport de catre locuitorii de pe aria geografica vizata si daca fiecare locuitor are la dispozitie cel putin un mijloc de transport care sa ii asigure mobilitatea. Daca o localitate, indiferent de dimensiunea ei, nu se incadreaza intr-una din cele doua cerinte, abia atunci intervine obligatia de serviciu public, adica acea obligatie care apare atunci cand operatorul de transport, daca ar tine seama de propriul interes comercial, nu si-ar asuma serviciul fara sa primeasca ceva – fie un drept exclusiv, fie o compensare. Nu putem incadra tot ce inseamna transport public local in sfera serviciilor de utilitate publica si nici nu nu s-ar putea niciodata compensa, pentru ca vorbim de sume colosale. Cel mai grav, operatorii privati care acum efectueaza transport prin servicii regulate ar fi expusi in fata autoritatilor locale, care ar putea dispune de traseele respective dupa bunul plac, fara sa le atribuie intr-un sistem concurential.
Reprezentantii MDRAP si ANRSC prezenti la conferinta au dat asigurari ca atunci cand se va discuta concret pe proiectul de modificare a legii 92 se vor organiza, ca de obicei, dezbateri cu asociatii patronale din transporturi.

Articole similare

Ad