Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cotă de piață de peste 17% în Europa

Harald Seidel este noul președintele executiv al DAF Trucks de la 1 august 2022 și a fost numit într-un moment în care compania se descurca extrem de bine, primind premiul International Truck of the Year Award pentru noul XD aproape imediat după ce a preluat funcția. Dar Harald Seidel cu siguranță nu are de gând să se culce pe lauri. „Am ambiții sănătoase”, spune el într-un interviu acordat revistei TTM, reprezentanta Olandei în juriul ITOY.

Harald Seidel (55 de ani) i-a succedat lui Harry Wolters în funcția de director executiv al DAF Trucks pe 1 august 2022. El lucrează la DAF de 21 de ani, în mare parte în poziții financiare, iar în ultimii 5 ani a fost directorul financiar al companiei. Numele său sună german, dar această legătură este la generații distanță, potrivit lui Seidel. Părinții lui au venit din Amersfoort și leagănul său a fost în Oss, în provincia Brabant.

TTM: Acesta este un punct de plecare bun. Sunteți la fel de brabant ca și DAF Trucks!

Harald Seidel: Așa este. Părinții mei au venit din Amersfoort și s-au mutat în Oss. Tatăl meu a lucrat la Zwanenberg Vleesfabrieken. Oss este un oraș industrial, așa că și eu am crescut într-un mediu industrial. Apropo, am absolvit econometria, așa că sunt matematician.

Cum vi se pare 2022 pentru DAF Trucks?

S-a dovedit a fi un an fantastic. Am lansat noi modele DAF, am avut o producție record și cote de piață record și am câștigat din nou premiul International Truck of the Year. DAF se descurcă incredibil de bine. Dar întotdeauna este loc de îmbunătățiri, iar ceea ce vedem acum este prima reflectare pe piață a produselor și serviciilor excelente pe care le avem. Și văd succesul ca fiind rezultatul unei munci de echipă reale și optime. De altfel, acest lucru își arată cu adevărat utilitatea în situații de criză, cum ar fi penuria de cipuri. Atunci cad zidurile dintre departamente și toată lumea lucrează împreună pentru a găsi o soluție. Nu ni se va întâmpla ca un client să nu-și primească mașina. În afara Europei, terminăm cu 7.400 de unități mai puțin decât în 2021 (8.800), dar asta în principal din cauza faptului că piața rusă a scăzut. Cele 200 de camioane pe care le-am livrat acolo anul acesta au fost din ianuarie și februarie.

Cum merge afacerea în Rusia?

Este în impas total. Nu mai livrăm camioane sau piese, birourile noastre sunt efectiv închise. Dacă vom mai lucra vreodată în Rusia? Nu avem nimic de spus în acest moment.

Unde va ajunge DAF la sfârșitul lui 2022 în ceea ce privește cotele de piață?

De la începutul anului până în săptămâna 47 aveam o cotă de piață în Europa de 17,4%, un record absolut. Iar la tractoare, de 20,5%, acolo suntem în continuare lider de piață în Europa. Și asta cu o piață de 275.000-295.000 de camioane. În toate țările europene câștigăm cotă de piață, iar în Germania și Franța înregistrăm recorduri.

Câte camioane produce în prezent DAF?

Aproximativ 250 de unități pe zi. Niciodată până acum DAF nu a produs atât de multe camioane pe zi. Dacă suntem la limita maximă a capacității noastre? Nu, putem oricând să producem mai mult. Căutăm în permanență să vedem cum putem să ne îmbunătățim procedurile și să producem puțin mai mult. Nu spun care e capacitatea noastră maximă, dar există întotdeauna loc de extindere.

Vorbind despre lipsa cipurilor, care este situația actuală?

 Situația lanțului de aprovizionare s-a îmbunătățit, dar este încă incredibil de strânsă. Toți furnizorii a trebuit să se extindă după Covid și întotdeauna există unul care nu poate ține pasul. Marile lipsuri au rămas în urmă, dar, atunci când produci atât de mult ca noi, trebuie să cauți soluții creative. Da, am parcat camioane neterminate în câmp pentru că lipsea o piesă, dar am făcut asta doar dacă știam că piesa va fi acolo în viitorul apropiat. Toate acele camioane care au fost parcate au fost între timp livrate.

Câte unități din NGD XF, XG și XG+ au fost vândute și câte din XD?

Am vândut peste 60.000 de XF, XG și XG+ și câteva mii de unități XD, dar îl vindem abia din septembrie. Fără excepție, camioanele noastre sunt foarte bine primite. Clienții sunt mulțumiți. XG și XG+ sunt cu adevărat premium, iar XD oferă o vizibilitate atât de mare, ca niciun alt camion din clasa sa. Timpii de livrare? Asta a depins puțin de țară și de specificații, dar, în general, ar trebui să puteți obține un camion DAF în al doilea trimestru al lui 2023. Totuși, trebuie să comandați repede!

DAF a câștigat acum de două ori la rând premiul International Truck of the Year. Este o mare distincție, dar care este utilitatea practică a acesteia?

Câștigarea premiului ITOY înseamnă o confirmare independentă, din partea celor mai bune reviste internaționale de vehicule comerciale, că autocamionul nostru este cel mai bun autovehicul nou. Dealerii pot face multe cu acest titlu față de clienții lor. La fel de importantă este și confirmarea pentru noi, cei de la DAF, la nivel intern. DAF a fost în mod tradițional o companie modestă, iar premiile reprezintă o confirmare a ceea ce putem realiza cu produsele și echipa noastră. Ar trebui să fim mândri. Și da, scuturându-ne de această modestie, devenim mai buni în ceea ce facem.

Când am intrat cu mașina în incinta fabricii de aici, am văzut noua linie de asamblare de camioane electrice. Este deja deschisă?

Avem doar o linie operațională, care în prezent construiește camioane de test ce vor începe să circule pentru clienți din ianuarie 2023. Din aprilie/mai, primele vor fi produse la comandă. Doar șasiurile și cabinele vor fi construite împreună cu celelalte camioane de aici. Pentru noua generație de camioane electrice am ales în mod deliberat să construim noi înșine motorul electric, modulul de control și pachetele de baterii.

Cu asta ne ocupăm la DAF, să construim camioane. Puteți vedea generația anterioară, pe care am dezvoltat-o împreună cu VDL, ca pe o fază de început, ca pe o explorare. Zeci de CF Electric au fost vândute. Cu această hală de asamblare, ne putem extinde considerabil. Putem construi mii de unități ale modelelor electrice XD și XF.

Aproape în același timp cu începerea asamblării camioanelor electrice, Comisia Europeană introduce standardul Euro 7. Cum vede DAF acest lucru?

Am spus întotdeauna că există un viitor pentru motorul cu combustie internă. Rolul său este departe de a se fi încheiat. Dar, în același timp, ne întrebăm dacă pasul către Euro 7 este cel corect. De la Euro 6 la Euro 7 se poate obține doar un câștig foarte mic în ceea ce privește noxele și particulele, dar acest lucru este foarte costisitor.

Credem că ar fi mai eficient pentru calitatea aerului dacă autocamioanele Euro 3, 4 și 5 ar fi înlocuite cu Euro 6 de ultimă generație, mai puțin poluante. Și da, este adevărat că mai mulți producători de camioane și-au exprimat acest punct de vedere. Suntem destul de armonioși în această privință.

Ați ocupat multe poziții financiare în cariera dumneavoastră. Sunteți cu adevărat pasionat de cifre. Este acesta un avantaj în noua poziție?

Întotdeauna caut legătura dintre cifre și oameni, procesele de afaceri. Prin urmare, nu sunt un om pur financiar. După studii, am început să lucrez în domeniul consultanței organizaționale și asta pentru că, încă de atunci, știam că cifrele sunt rezultatul final a ceea ce oamenii creează în echipă.

La DAF, de exemplu, am găsit întotdeauna plăcerea de a lucra cu diferite departamente. Cum putem lucra împreună astfel încât să obținem un rezultat bun, dar și pentru ca clientul să fie mulțumit și procesul de afaceri să fie bun. Îmi place acest lucru, îmi dă energie. Apropo, background-ul financiar este un avantaj. Noi ne orientăm și spre alți KPI decât spre profit, dar faptul că poți înțelege rapid cifrele este cu siguranță un avantaj atunci când ești în această poziție.

Ce vedeți din actuala criză globală pe piețele pe care activează DAF?

Sufeream deja înainte din cauza costurilor ridicate ale materiilor prime, la care se adaugă acum costurile ridicate ale energiei și ale personalului. Așadar, va exista o presiune mai mare asupra costurilor. Există incertitudine pe piață, inclusiv pentru anul viitor. În același timp, observăm, de asemenea, că nevoia de transport nu este în scădere. Proprietarii de flote au păstrat camioanele mai mult timp din cauza Covid, iar acum le vor reînnoi sau vor extinde parcul. Există o cerere mai mare decât putem produce. Deci, da, există incertitudine, dar în prezent suntem foarte mulțumiți de piața transporturilor. Cu toate acestea, cum va arăta lumea anul viitor nu este clar pentru toată lumea.

Zilele trecute, pe LinkedIn, ați avut o postare despre munca în echipă, cu un text biblic atașat. Este Biblia o sursă de inspirație?

Cei care mă urmăresc pe LinkedIn știu că folosesc adesea aforisme. „Doi sunt mai buni decât unul, pentru că se pot ajuta reciproc să reușească”, acesta a fost extras din cartea lui Isus Sirah, o carte de înțelepciune veche de mii de ani. El se referă, de asemenea, la lucrul împreună, la munca în echipă. Mi se pare frumos și inspirat faptul că un proverb atât de vechi este valabil și astăzi.

Ce va aduce DAF Trucks în 2023?

Dorim să ne extindem cota de piață la 18% în segmentul vehiculelor grele și 11% în cel al vehiculelor medii. În domeniul construcțiilor, putem crește cu noile noastre camioane. Ansamblul de camioane electrice va începe cu adevărat să funcționeze anul viitor, ceea ce reprezintă o etapă importantă. Și, de asemenea, foarte important: continuarea unei culturi deschise în cadrul DAF. Eu însumi încerc să fac acest lucru, nu doar stând în spatele biroului meu, ci și alăturându-mă echipelor. Îmi pun pantofii de lucru în fabrică și iau prânzul o dată pe săptămână la cantina companiei. Învăț multe din asta.

Predecesorii dumneavoastră au fost președinți ai DAF Trucks și toți au plecat la Paccar în SUA. Care sunt ambițiile dumneavoastră?

Sunt președinte-director de doar 4 luni! Ambiția mea în următorii ani este să fiu în slujba DAF Trucks, a clienților și a angajaților noștri și să obținem împreună rezultate deosebite. Să-i ajutăm pe angajați să devină mai buni și să facem pași mari în materie de inovare. Până acum, fiecare slujbă pe care am avut-o am făcut-o pentru că mi-a plăcut. Nu am privit niciodată prea departe. Nu vă uitați prea departe în viață, aveți doar ziua de azi.

Încheiem atunci cu un adagio?

Da, într-adevăr. Lăsați-mă să-l formulez cum trebuie: Ieri este istorie. Mâine este un mister. Astăzi este un dar. De aceea îl numim prezent (n.r.: present în engleză are atât sensul de prezent, cât și de cadou/dar).

(Traducere și adaptare: Andreea MATEI)

Articole similare