În 2022 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 7.307 autovehicule comerciale de peste 16 t (6.945 de autotractoare și 362 de autoșasiuri), în creștere cu 16,5% față de cele 6.270 (6.042+228) din 2021. Piața de semiremorci noi a cunoscut și ea o creștere, dar de numai 6%, de la 4.792 la 5.118 unități, însă a fost și un segment care a scăzut, și încă mult, de la 17.161 la 14.152: acela al utilitarelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 3,5 t.
La categoria autotractoare de peste 16 t, lider de piață este Mercedes-Benz, cu 1.700 de unități (față de 1.394 în 2021), urmat de Volvo Trucks, cu 1.246 (927) și, aproape la egalitate, DAF, cu 1.049 (885 în 2021) și MAN, cu 1.048 (887 în 2021). Sub 1.000 de unități au vândut Renault Trucks (515 în 2022 și 311 în 2021) și alți patru producători care au înregistrat, toți, scăderi față de 2021: Ford Trucks (489 în 2022 și 609 în 2021), Scania (479/510), Iveco (402/417) și ATP Trucks (15/99). Clasamentul se încheie cu BMC și Tatra, care au vândut anul trecut câte un autotractor de peste 16 t.
Pe piața autoșasiurilor de peste 16 t lider este Ford, cu 177 de unități în 2022 și 114 în 2021, urmat de Renault Trucks (57/9), Mercedes-Benz (34/32), Iveco (28/22), MAN (27/48) și Liebherr (12 și în 2022 și în 2021). Mai puțin de 10 șasiuri de peste 16 t au vândut în 2022 Scania (9, față de 14 în 2021), DAF (7/16), Faun (4/6), Volvo Trucks (3/4), Schwing (2/2) și Eschlbock și Roman (câte un șasiu în 2022).
Principalele tipuri de camioane noi de peste 16 t înmatriculate în România | |||||||||
Mercedes-Benz | Volvo Trucks | DAF | MAN | Ford | Renault Trucks | Iveco | Scania | Total | |
Prelate | 1.267 | 1.154 | 996 | 748 | 229 | 423 | 353 | 450 | 5.620 |
Basculante | 123 | 23 | 23 | 139 | 152 | 46 | 19 | 18 | 543 |
Betoniere | 75 | 31 | 0 | 84 | 92 | 8 | 5 | 0 | 295 |
Gunoiere/vidanje/vehicule de curățat străzi/canale | 7 | 0 | 4 | 13 | 174 | 45 | 23 | 5 | 271 |
Cârlig ridicător | 2 | 5 | 8 | 28 | 17 | 13 | 5 | 0 | 78 |
Obloane rabatabile | 2 | 9 | 4 | 7 | 2 | 20 | 7 | 0 | 51 |
Lemn | 3 | 7 | 0 | 21 | 0 | 2 | 0 | 5 | 38 |
Pompe | 23 | 3 | 0 | 8 | 1 | 1 | 0 | 0 | 36 |
Containere/caroserii amovibile | 12 | 5 | 0 | 5 | 4 | 0 | 0 | 1 | 27 |
Cisterne | 2 | 1 | 6 | 7 | 0 | 2 | 3 | 0 | 21 |
Piața de 6-16 t este constantă
În 2022 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 349 de autovehicule comerciale noi de 6-16 t, din care 209 autotractoare și 140 de șasiuri, față de 354 (259+95) în 2021.
Dintre cele 209 de autotractoare de 6-16 t, Iveco a vândut 116 (36 cu temperatură controlată, 32 de prelate, 19 basculante, 12 furgoane, 10 cu obloane rabatabile, 2 cisterne, 2 pentru transport de vehicule, 1 pentru transport de animale, 1 cu cârlig ridicător și 1 pentru transport de butelii), față de 156 în 2021. Pe podium au mai urcat MAN, cu 29 de unități (20 de prelate, 5 basculante, 3 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), față de 28 în 2021, și la egalitate, cu 21 fiecare, Isuzu (9 furgoane, 8 cu temperatură controlată, 2 basculante, 1 stropitoare și 1 pentru transport de butelii) și Renault Trucks (8 basculante, 5 furgoane, 3 pentru transport de vehicule, 2 cisterne, 1 stropitoare, 1 cu oblon rabatabil și 1 prelată), față de 1, respectiv 10 în 2021. Clasamentul continuă cu DAF, cu 12 (6 basculante, 3 cu prelată, 2 cu obloane rabatabile și 1 furgon), față de 6, Mercedes-Benz, cu 8 (2 prelate, 2 basculante, 2 furgoane, 1 cu obloane rabatabile și 1 cisternă), față de 53 în 2023, Mitsubishi (1 cu temperatură controlată) și Saxas (1 furgon).
Iar dintre cele 140 de autoșasiuri de 6-16 t cele mai multe a vândut Mercedes-Benz, 61 (8 vehicule de curățat străzi/canale, 3 gunoiere, 1 vidanjă ș.a.), față de 16, urmat de Renault Trucks, cu 21 (7 gunoiere, 6 vidanje, 4 vehicule pentru curățat străzi/canale, 3 vehicule pentru pompieri ș.a.), față de 9, și Iveco, 19 (11 gunoiere, 5 vidanje ș.a.), față de 5. Clasamentul continuă cu DAF (16 vehicule de curățat străzi/canale și 1 gunoieră, față de 8 șasiuri în 2021), Mitsubishi (7 gunoiere și 1 vehicul pentru pompieri), Isuzu (7 gunoiere, 8 în 2021), Zoeller Tech (3 gunoiere), MAN (2, din care 1 gunoieră) și Kirchhoff și Volvo (câte 1 vehicul de curățat străzi/canale).
Segmentul ușor a scăzut considerabil, trăgând în jos și piața totală
Din categoria autoutilitarelor de 3,5-6 t s-au înmatriculat 132 de unități, față de 76 în 2021.
Dintre acestea, 56 au fost autoutilitare (33 în 2021), categorie unde piața se împarte aproape în mod egal între trei producători: Mercedes-Benz, cu 17 unități (14 cu temperatură controlată, 1 furgon, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 4 în 2021, Iveco, 16 (10 cu temperatură controlată, 2 cu obloane rabatabile, 2 prelate 1 basculantă și 1 pentru transport de butelii), față de 16, și Renault, cu 15, (10 basculante, 2 cu temperatură controlată, 2 furgoane și 1 cisternă), față de 5. Iar Ford a vândut opt autoutilitare de 3,5-6 t.
Iar dintre cele 76 de șasiuri de 3,5-6 t (în 2021 au fost 43) mai mult de jumătate sunt în dreptul Ford (46, toate blindate), față de niciunul în 2021. Mercedes-Benz a vândut 19 unități în 2022 și 29 în 2021, Renault 10 în 2022, iar restul producătorilor 3 (Volkswagen), câte 2 (BMW, Hako, Iveco și Mitsubishi) sau câte 1 (Etrusco și Hymer).
În sfârșit, din categoria autovehiculelor comerciale cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t s-au înmatriculat 14.152 de unități, în scădere semnificativă față de cele 17.161 din 2021.
Dintre acestea, 13.728 sunt autoutilitare, față de 16.508 în 2021. Lider de piață continuă să fie Ford, cu 3.214 unități, un rezultat similar celui din 2021, când a avut 3.239 de unități. Îl urmează, de data aceasta îndeaproape, Renault, cu 3.200, în creștere semnificativă față de cele 1.859 din 2021, și la distanță mai mare de Iveco (1.831, față de 1.920). Peste 1.000 de unități a mai vândut Mercedes-Benz (1.171/1.359). Clasamentul continuă cu Volkswagen (829/1.076), Fiat (761/1.002), Toyota (658/842), Peugeot (572/579), Citroën (448/474), Opel (310/440), Dacia (231, un salt uriaș în jos de la cele 3.107 unități din 2021), Mitsubishi (107/209) și Isuzu (102/108). Sub 100 de unități au vândut Suzuki (79), Maxus (40), MAN (38), Ssangyong (28), Jeep (24), Ram (22), Piaggio (20) și Nissan (19). Iar sub 10, Dodge (7), Spier (4), Alke și DFSK (câte 3), Chevrolet și STX (câte 2) și Cadillac, Kerstner și UP (câte 1).
Dintre cele 424 de autospeciale de până la 3,5 t (în 2021 au fost 653) Ford a vândut 72 (39 în 2021), Renault (60/81) și Mercedes-Benz (51/11). Îi urmează, cu peste 10 unități, Iveco (36/53), Volkswagen (30/32), Oil&Steel (22/15), Benimar (19/83), Roller Team (15/23) și Veicoli Blindati Nom (14 în 2022 și 1 în 2021). Sub 10 unități au vândut Capron și XGO (câte 8), CI, Citroën, Laika, Mobilvetta, Nobel Art și Rimor (câte 6), Hymer și Opel (câte 5), Dethleffs, Fiat și McLouis (câte 4), GSR și P.LA. (câte 3), Adria, Autostar, Dacia, Giottiline și Movex (câte 2) și Ahorn, Burstner, Chausson, Fleurette, Giotti Victoria, Hobby, Illusion, LMX, Piaggio, Pilote, Poessl, Socage, Toth es Fiai, Toyota și Weinsberg (câte 1).
În total din cele patru categorii de greutate s-au înmatriculat pentru prima dată în 2022 în România, conform DRPCIV, 21.312 autovehicule comerciale noi și 42.631 rulate, iar 92.758 au fost reînmatriculate, mai puține deci decât cele 23.031, 52.254, respectiv 97.182 din 2021. Iar conform calculelor noastre, care includ, la categoria autovehiculelor noi, și pe cele care în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult șase luni înainte de data înmatriculării la noi, este vorba de 22.028 de autovehicule comerciale noi, față de 24.008 în 2021.
Piața de semiremorci a crescut cu 6% față de 2021
În 2022 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform calculelor DRPCIV, 4.550 de semiremorci noi și 6.292 rulate, iar 12.938 au fost reînmatriculate, față de 4.116, 7.147, respectiv 12.445 în 2021. Iar conform calculelor este vorba de 5.118 semiremorci noi, față de 4.792.
Lider de piață este Schmitz Cargobull, cu 1.563 de semiremorci (792 de prelate, 448 de basculante, 226 cu temperatură controlată, 44 pentru transport de containere, 25 de izoterme, 23 de furgoane, 4 cu obloane rabatabile, 1 platformă), în scădere față de cele 1.823 din 2021. Îl urmează Krone, cu 1.155 (1.036 de prelate, 64 cu temperatură controlată, 36 pentru transport de containere, 11 cu obloane rabatabile, 8 furgoane), față de 806, Wielton, cu 397 (288 de basculante, 94 de suprastructuri deschise, 10 furgoane, 2 pentru transport de containere, 2 prelate și 1 cu obloane rabatabile), față de 304, Mega (338 de basculante și 1 pentru transport de lemn, față de 255 de semiremorci în 2021), Kögel, cu 313 (301 prelate, 7 cu obloane rabatabile, 3 basculante, 1 pentru transport de containere și 1 cu temperatură controlată), față de 362, Schwarzmüller, cu 265 (122 de basculante, 105 prelate, 25 cu obloane rabatabile, 9 pentru transport de lemn, 2 pentru transport de butelii, 1 platformă și 1 cisternă ADR), față de 269, Kässbohrer, cu 161 (45 de cisterne – din care 27 ADR – 34 DA99 pentru transport de încărcături lungi, 33 de basculante, 19 prelate, 15 platforme, 11 pentru transport de containere, 2 pentru încărcături excepționale și 2 cu obloane rabatabile), față de 124, și Meiller, cu 146 de basculante în 2022 și 117 în 2021.
Mai puțin de 100 de unități au fost în dreptul Berger (54, din care 46 de prelate, 2 suprastructuri deschise ș.a.), D-Tec (53 pentru transport de containere), Magyar (53 de cisterne, din care 52 ADR), Zaslaw (29 pentru transport de lemn și 20 de basculante), Bodex (45 de basculante), Stas (25 DA99 și 15 basculante), Fliegl (39: 22 prelate, 16 pentru transport de containere și 1 pentru transport de vehicule), Spitzer (35 de cisterne), Lecitrailer (30 de prelate), Max Trailer (27 cu podea coborâtă și 2 platforme), Broshuis (24 pentru transport de containere), Benalu (19 basculante și 5 prelate), OMEPS (17 cisterne), Faymonville (14: 6 pentru transport de geamuri, 4 cu podea coborâtă, 2 platforme, 1 DA99 ș.a.), Lider Lowbed (13: 9 SK pentru încărcături excepționale, 3 cu podea coborâtă și 1 platformă), Pezzaioli (12 pentru transport de animale), Stokota (12 cisterne ADR), Asam (9 cisterne ADR și 2 cu obloane rabatabile), Ardor (10 cisterne) și Ozgul Treyler (10 cu podea coborâtă).
Mai puțin de 10 unități au vândut Sommer (8 pentru transport de animale), Trneka (6 basculante și 1 pentru transport de lemn), Z.Arslan (6 basculante și 1 pentru transport de ciment), Chiavetta (6 pentru transport de containere), Donat (6, din care 4 SK), Gras (6 basculante), Stu (6 basculante), Web Trailer (6 cu obloane rabatabile), BC-LDS (5 cisterne ADR), Gofa (5 cisterne ADR), Gurlesenyl Treyler (5 cu podea coborâtă), Knapen (4 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), Meusburger (4 basculante și 1 platformă), Mirsan (3 basculante și 2 cu podea coborâtă), Alim (4 basculante), GVN Trailer (4 cu podea coborâtă), Kempf (4 basculante), Sahin Tanker (4 cisterne ADR), Santi (2 cu temperatură controlată și 2 izoterme), Tecknocar (3 basculante și 1 cisternă ADR), Ayhan Unsal (3 cu podea coborâtă), Bertoja (3 cu podea coborâtă), Dogan Yildiz (2 pentru transport de ciment și 1 pentru transport de furaje), Eroglu (3 pentru transport de vehicule), General Service (3 cisterne), Goldhofer (3 pentru încărcături excepționale), Kalepar (3 pentru transport de vehicule), Langendorf (2 cu podea coborâtă și 1 pentru încărcături excepționale), Moeslein (3 platforme), Orthaus (3 pentru transport de containere), Pavic (3 pentru transport de lemn), Alpsan (2 cu podea coborâtă), Efe Endustri (2 gunoiere), Lider Damper (2 platforme), Nooteboom (2 platforme), Schwarte Group (2 cisterne), Tabarrini (2 basculante), Talson (2 furgoane), Tana Shredder, Van der Peet (2 DA99) și Wonderful (2 cu podea coborâtă).
O singură unitate au înmatriculat Ceylan Treyler, Ozsan Treyler, Recker și Yalcin (cu podea coborâtă), Chéreau (1 cu temperatură controlată), FGM, FVG, Kon-Turksan Trailer, Pancar și Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Granalu și Janmil (basculantă), Hochstaffl, Lecinena, Menci și Pro-Wam (cisternă), Huttner (pentru transport de lemn), Karbonsan, Katmerciler, MIMMAK și VPS (cisternă ADR), Lah (pentru transport de containere), Platek (pentru transport de animale), Remotrailer, TMT, Viberti (prelată), Repo (pentru transport de ambarcațiuni), Scheurle (SK), Nova, Pronar și Spanos.