Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU indică faptul că tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Lille au fost mai mari cu 4,9% decât în trimestrul anterior și cu 28,3% decât în perioada similară din 2021, adică în medie de 749 de euro (2,48 de euro/km). Iar tarifele spot, de 846 de euro (2,80 de euro/km), au crescut cu 1,2% față de trimestrul anterior și cu 15,4% față de finalul lui 2021.
Pe sensul celălalt tarifele de transport pe bază de contract au fost în medie de 513 euro (1,70 de euro/km), în creștere cu 6,0% față de trimestrul anterior și cu 16,3% față de 2021, și cele spot au ajuns la 574 de euro, cu 10,25% mai mici decât în trimestrul anterior (a doua cea mai mare scădere din Europa), dar sunt în continuare în creștere cu 10,2% față de 2021.
La menținerea tarifelor mari pentru cursele de la Duisburg la Lille au contribuit cererea slabă, dar stabilă din Franța, oferta limitată de bunuri și costurile mari de transport. Datele INSEE (institutul de statistică din Franța) pentru al patrulea trimestru al anului trecut arată că producția a crescut față de 2021. De exemplu, s-au fabricat cu 4,5% mai multe autoturisme decât în 2021, cu 4,9% mai multe echipamente de transport și producția totală a crescut cu 2,1% – dar este în continuare cu 3,3% sub nivelul din 2019.
Transportatorii care au mers de la Duisburg la Lille s-au confruntat cu creșteri mari ale prețului carburanților, motorina ajungând în Germania la 2,13 euro/l în martie 2022, cu 28,8% mai mult decât în ianuarie 2022. Prețurile medii ale combustibililor din al patrulea trimestru al anului din Germania au fost cu 23,0% peste nivelul din ianuarie 2022, ceea ce a menținut costurile de operare ale transportatorilor la un nivel ridicat. În decembrie și ianuarie combustibilul a ajuns să aibă cele mai mici prețuri din februarie 2022 încoace, ceea ce are potențialul de a reduce tarifele, însă nu în primul semestru al anului.
Pe ruta spre Germania tarifele spot au scăzut cu 10,25%, astfel că decalajul dintre ele și cele pe bază de contract a ajuns la 11,8%, față de 31,9% în trimestrul al treilea – o dovadă a normalizării pe piețele spot spre Duisburg.
Perspectivele pentru 2023 în transportul pe ambele sensuri între Duisburg și Lille sunt de stagnare a ofertei, deci de presiune mai mică în sensul creșterii tarifelor de transport. Dar nu se estimează un colaps al cererii care să ducă la scăderi foarte mari ale tarifelor, iar costurile de transport, mai ales cele cu motorina, mențin tarifele cu mult peste nivelurile din primul semestru al lui 2022.