OUG 2/2023, care modifică OG 43/1997 privind regimul drumurilor, plafonează masa totală maxim admisă (MTMA) pentru obținerea autorizațiilor speciale de transport (AST) la 50 t, cu aproximativ 10 t mai puțin decât fusese prevăzut până acum. Legiuitorul argumentează decizia prin faptul că vehiculele mai grele deteriorează drumurile, fără a ține cont de faptul că tendința în Occident este tocmai de a crește masa maximă a vehiculelor de transport marfă pe anumite categorii de drum și în anumite condiții, pentru a reduce numărul acestora pe șosele și, implicit, poluarea. Pentru a fi cât mai eficienți și având în vedere prevederile din OG 43/1997, o parte dintre cărăuși au investit în configurații mai scumpe, de autotractoare 6×2 în combinație cu semiremorci cu 4 axe, a căror MTMA depășește chiar 60 t. Însă noul act normativ le-a anulat tot avantajul competitiv conferit de ansamblurile mai performante.
OG 43/1997 a fost modificată în regim de urgență la începutul lui februarie, prin OUG nr. 2/2023, intervenindu-se astfel asupra art. 41, alin. (6) lit. c) pct. (i), care prevedea că AST se eliberează pentru transporturile de mărfuri care nu sunt indivizibile, dacă este depășită cel puțin una dintre masele sau dimensiunile maxime admise și sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții: „ (i) masa totală să fie de cel mult 50 t”. Acum, noua reglementare prevede ca masa totală să nu fie cu mai mult de 25% mai mare decât MTMA pe categoria de drum respectiv, iar cum în România sarcinile maxime admise sunt de 40-44 t chiar și pe cele mai moderne șosele (conform Anexei 2 la OG 43), greutatea transporturilor care necesită AST este astfel limitată.
Legiuitorul argumentează că (până la adoptarea OUG 2/2023) circulația vehiculelor a căror încărcătură nu este indivizibilă poate fi autorizată până în limita unei mase totale de cel mult 60 t, cu condiția îndeplinirii cumulative a condițiilor ca masa totală să fie de cel mult 60 t, masa pe axe să nu depășească masa maximă ce poate fi autorizată, lungimea să nu depășească cu mai mult de 3 m lungimea maximă admisă, lățimea să nu fie mai mare de 3,2 m și să nu fie depășită înălțimea maximă admisă. „Grav este faptul că se constată o tendință ascendentă a transporturilor efectuate cu depășiri ale maselor și/sau dimensiunilor maxime admise, a căror încărcătură nu este indivizibilă, facilitată de condițiile avantajoase de obținere a autorizațiilor speciale de transport existente în prezent”, se mai arată în motivarea la OUG 2/2023.
Transportatorii sunt nemulțumiți
Operatorii de transport care au investit în ansambluri performante, compuse din autotractoare 6×2 și semiremorci cu 4 axe, a căror MTMA depășește 60 t, sunt nemulțumiți de limitarea de greutate impusă prin OUG 2 și acuză faptul că propunerea de act normativ nu a fost supusă unei dezbateri publice și nici nu este susținută de studii documentate prin care să se demonstreze că drumurile au fost, într-adevăr, afectate de vehiculele grele, mai ales că numărul mai mare de axe, care vine la pachet cu o sarcină maximă crescută, permite distribuția optimă a greutății.
„Ar fi interesant de văzut câte AST pentru transporturi de bunuri divizibile de peste 50 t au fost eliberate în 2022. Pentru că, cel mai probabil, numărul acestora este mic și irelevant pentru starea drumurilor. Noul act normativ nu introduce însă o plafonare pentru toți transportatorii, favorizându-i pe unii dintre ei. Și asta deoarece costurile de operare pentru ansamblurile cu sarcini utile crescute sunt net mai mari decât cele ale camioanelor standard (autotractor 4×2 plus semiremorcă având 3 axe), însă cei care au investit în mașini mai capacitive nu mai pot valorifica acum diferența de sarcină utilă în plus”, a explicat Florin Tomuța, administratorul Tomiflex.
Cărăușii privesc cu îngrijorare și spre un alt proiect de modificare a OG 43/1997 prin care s-ar putea elimina toleranțele de 4 și 5% la greutatea pe axe și totală, ceea ce ar favoriza o amendare excesivă, chiar și pentru depășiri de doar 100 kg.
Administratorul Tomiflex acuză CNAIR de faptul că, începând din februarie, solicită tuturor regionalelor ca pentru eliberarea AST de peste 50 t să prezinte documente oficiale din partea expeditorului/beneficiarului mărfii prin care să se ateste masa maximă încărcată. „Pe lângă faptul că este incomod să ceri clientului astfel de documente, acestea nu au nicio relevanță în solicitarea AST. Suspectez însă că în spatele acestui demers este constituirea unei baze de date de potențiali clienți, cărora să li se trimită ulterior oferte de colaborare mai ieftine.”
În altă ordine de idei, este de neacceptat faptul ca în 2023 să nu existe o platformă online pe care să se poată face simulări de trasee în cazul transporturilor agabaritice. „Doar CNAIR poate face această calculație, dar numai contra sumei de 50 de euro. Prin urmare, chiar și pentru a face o simplă ofertă clienților trebuie să plătim, fără a ști dacă vom câștiga sau nu comanda respectivă”, a explicat cu amărăciune Florin Tomuța, dezamăgit de faptul că „se fac modificări la OG 43 fără consultarea și fără expertiza transportatorilor, în special când este vorba de transporturi agabaritice”.