Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O nouă activitate, care se va dezvolta încet și sigur, ca și transportul

Conducerea firmei de transport Altec Logistic a investit circa un milion de euro într-un service deschis oficial la începutul lui februarie la Râmnicu-Vâlcea. Altec Service LKW, autorizat Schmitz și Carrier, este dedicat în primul rând flotei proprii, însă în zonă sunt multe alte autovehicule frigorifice care trebuie să străbată sute de kilometri pentru lucrări de mentenanță și reparații. Conducerea companiei este încrezătoare că noua activitate se va dezvolta la fel de sănătos ca transportul, unde cifra de afaceri din 2022 a crescut cu 30% față de 2021,

Ideea investiției într-un service specializat în lucrări de mentenanță la agregatele frigorifice și semiremorci a venit deoarece, așa cum arată Claudiu Olteanu, directorul general Altec Logistic, în zonă nu sunt astfel de ateliere specializate, cu toate că sunt multe firme care ar avea nevoie. Numai Altec Logistic are 45 de semiremorci frigorifice, pentru intervențiile necesare la agregatele acestora fiind obligați să deplaseze vehiculele fără încărcătură câteva sute de kilometri, până la București sau la Cluj-Napoca.

În ceea ce privește camioanele Altec, ele sunt aproape toate Renault Trucks și merg în atelierele importatorului, având contract de service Excellence până la 600.000 km.

Atelierul are 600 m2 și capacitate de trei ansambluri complete plus două autotractoare și în curând aici se va face și vulcanizare și ITP pentru mașinile firmei, astfel încât să se economisească timp și bani prin faptul că șoferii nu mai fac drumuri la alte service-uri și nu mai pierd din programul de lucru.

Prin parteneriatul cu Carrier, noul centru beneficiază de scule de lucru, training pentru angajați, informații și acces la toate codurile de eroare, astfel încât să se poată face orice lucrări pentru agregate, inclusiv montaj, și în scurt timp va fi disponibil service 24/24, o nișă foarte importantă pentru transportatorii de produse proaspete. În plus, aici se vor repara și dube de 3,5 t și agregate Carrier pentru vehicule ușoare. Atelierul va deține și un vehicul de intervenție, deși agregatele sunt ușor deplasabile, nu este nevoie să vină mereu pentru reparații împreună cu semiremorca, și prin urmare nu necesită lucrări pe teren.

În ceea ce privește semiremorcile, se va interveni deocamdată numai asupra trenului de rulare, nu și a pereților, dar firma mai are o hală unde se va lucra numai la prelatele/structurile/caroseriile Schmitz.

Managerul Altec Service LKW este Alexandru Olteanu, chiar fratele managerului Altec Logistic, care are experiență în domeniu, „astfel că totul va fi foarte bine organizat”.

Tracționiștii garantează necesarul de camioane…

Claudiu Olteanu a înființat prima firmă în 2009 și se ocupa inițial doar de transport de mărfuri generale, iar în 2013 a deschis Altec Logistic, care este casă de expediții și transportator de mărfuri la temperatură controlată.

Firma face transport internațional tur-retur, încărcând de la câțiva producători de carne și preparate din carne din țară către vestul Europei – Germania, Belgia, Olanda, Franța și Spania – de unde aduce marfă pentru magazinele unor retaileri din România. În afară de alimente se mai transportă alte mărfuri care, la fel, au nevoie de temperatură controlată, dar pozitivă, sau congelate. Iar din 2023 directorul general al firmei vrea să înceapă transportul de produse farmaceutice. „În afară de transportul frigorific nu ne mai interesează alte activități, pentru că nu vrem să amestecăm lucrurile, ci să facem ce știm mai bine și să dezvoltăm și să optimizăm cât putem ceea ce facem acum. Chiar și investiția în service am făcut-o pentru că fratele meu cunoaște foarte bine domeniul și ne ajută să ne creștem eficiența operațiunilor.”

Flota operatorului vâlcean numără 32 de camioane – majoritatea Renault Trucks. „Și rămânem la Renault Trucks, datorită raportului bun dintre preț și randament, calității operațiunilor din service, dar și datorită relației excelente cu personalul Renault Trucks – vânzătorul din regiune, Gabriel Bulintis, directorul Gheorghe Trincă și reprezentantului Volvo Finance, Gina Ivasiuc.”

Compania deține și 45 de semiremorci frigorifice proprii Schmitz Cargobull. În plus, există, din 2015, colaborări cu tracționiști, „care ne conferă mai multă siguranță că vom avea mereu camioane la dispoziție. Lucrăm și cu șoferi-patroni, care sunt foarte buni, pe care îi sprijinim în achiziția de camioane și de combustibil pe bază de card, și dintre care unii au fost chiar șoferii noștri.” În total este vorba de circa 10 subcontractori, cu 2-3 mașini fiecare, flotă care urmează să se extindă. Iar ce nu se poate onora cu parcul propriu și cu tracționiștii se tranzacționează prin casa de expediții cu colaboratori la fel de serioși, cu care Altec lucrează de foarte mult timp.

Transportul cu flotă proprie este mult mai sigur, este de părere Claudiu Olteanu, dar 30% dintre volume sunt date altor transportatori prin intermediul casei de expediții, de care se ocupă un angajat cu experiență în domeniu.

Semiremorcile frigorifice sunt Schmitz și unele au dublă temperatură, altele podea dublă și altele cârlige, folosite doar pentru transport de carne, deoarece sunt mai grele și în cazul altor mărfuri ar lua din sarcina utilă. Altec transportă mai ales carne și produse din carne, cam 80% din volumele sale totale, întrucât directorul general al companiei consideră că legumele și fructele sunt o nișă dificilă. Iar faptul că are colaborări îndelungate cu clienți mari îi permite să fie flexibilă în combinarea mărfurilor, astfel încât toate camioanele să fie folosite la maximum apelând cât mai rar la burse. De exemplu, dacă firma are mai multe mașini disponibile decât ar fi nevoie pentru produse proaspete, care au termen de valabilitate de 14 zile, primește comenzi de produse congelate, care pot sta și peste șase luni în magazine. Dar nu se ajunge oricum la șase luni, deoarece se consumă mult mai repede.

… iar echipajele garantează o viteză foarte bună de livrare

Altec a reușit să crească tarifele de fiecare dată când au crescut costurile, mai ales la transportul frigorific, „iar cine apreciază calitatea serviciului va plăti bine și de acum înainte. Or, noi oferim servicii de calitate și punctualitate. Tocmai de aceea, pentru a ne onora comenzile la timp, camioanele sunt foarte noi, iar contractul de service Excellence pe care îl avem include penalizări în cazul în care nu se rezolvă o problemă în termenul stabilit. Un alt motiv pentru care folosesc cel mai complex contract de service este că îmi permite să am costuri fixe, să nu fac calcule la fiecare cursă. De exemplu, am avut un ansamblu blocat în Franța și a fost nevoie de două mașini de tractare, deoarece semiremorca era încărcată. Operațiunea ar fi costat în mod normal 3.700 de euro, dar în cazul nostru a fost acoperită de contractul de service.”

Pentru a le oferi clienților vizibilitate totală asupra mărfii se folosește Optifleet de la Renault Trucks, sistemul VIPAS GPS și GPS-ul din dubă, care permit ca, odată încărcată semiremorca, beneficiarul cursei să primească un link unde poate urmări întregul transport. Altec a încercat să ofere și monitorizarea online a temperaturii, dar clienții din România sunt sceptici față de această metodă, deoarece cred că se pot face modificări ale datelor, și de aceea preferă să vadă diagramele printate. „Oricum, totul este foarte sigur pentru clienții noștri, deoarece, lucrând cu doi șoferi, aceștia verifică mai des agregatele când iau pauze.”

Tot datorită lucrului în echipaje, camioanele sunt mai mult în mers, de aceea nu au existat decât foarte puține furturi de marfă, iar staționările se fac în parcări cu plată. În plus, costurile fixe se amortizează mai ușor la un rulaj mai mare. În ceea ce privește cheltuielile totale al unui ansamblu pe care lucrează un echipaj, acestea se apropie de cele ale unuia cu un singur șofer „sau pot să fie cu 300 de euro mai mari, dar în acest caz înseamnă că și numărul de kilometri parcurși este foarte bun”.

Principal motiv pentru care se folosesc echipaje pe toate camioanele este acela că trebuie ca livrările să fie foarte rapide – de exemplu, în 48 de ore de la Barcelona la București – și mașinile să ajungă în țară după circa cinci zile. Astfel, șoferii sunt mereu acasă la final de săptămână sau în timpul săptămânii, pentru a efectua pauza de 45 de ore, după care pleacă imediat în cursa următoare. Exploatat astfel, un camion ajunge la 300.000 km/an.

20 de camioane noi, pentru întinerirea flotei

Câteva semiremorci au agregat Schmitz sau Thermo King, „dar pe viitor vreau să rămână numai Carrier”. Tocmai de aceea, în 2022 firma nu a cumpărat decât cinci semiremorci – existau mai multe disponibile, dar unele dintre ele aveau agregate de la alți producători.

În următoarele trei luni vor fi livrate încă 20 de camioane Renault Trucks, dar flota se va menține la 40, câteva autotractoare mai vechi, din 2019, urmând să fie vândute cu această ocazie, deoarece este cel mai eficient să fie păstrate până ajung la 600.000-700.000 km, moment în care costurile de întreținere cresc, ca și consumul. Acesta este de obicei, în medie, 30 l/100 km, dar după 600.000 km depășește 30 l/100 km, cu încărcătură de 22 t și motor de 480 CP, cum avea firma până de curând – între timp a trecut la 520 CP, pentru a crește viteza de livrare. Iar la cât de intens sunt folosite, mașinile Altec ajung la 600.000 km în circa doi ani. Semiremorcile în schimb sunt păstrate cinci ani și chiar mai mult în ultimul timp, din cauza întârzierilor la livrarea altora noi cu care se confruntă piața.

Activitatea șoferilor de internațional este eficientizată la maximum

În condițiile în care șoferii sunt plecați circa 20 de zile pe lună, aceștia beneficiază de indemnizații de deplasare aproape de plafonul maxim de 87 de euro/zi. Iar pentru ca timpul lor de condus să fie folosit la maximum și să ajungă la patru curse tur-retur pe lună, ei preiau camioanele gata de drum din curtea firmei, deoarece alți colegi se ocupă să meargă la încărcare în diferite zone ale țării unde sunt clienții. Iar la revenirea în țară la fel, altcineva preia camionul cu marfa și doar rareori șoferii de internațional merg la depozite la descărcare și apoi vin pe gol la Râmnicu-Vâlcea. Pentru cursele interne, firma are câteva camioane mai vechi, dar se poate folosi și direct ansamblul care merge la internațional. Iar șoferii care se ocupă de încărcare/descărcare la platforme – mai ales cei de la intern – sunt instruiți în acest sens și au echipament de protecție.

Unele echipaje sunt formate din soț și soție „și sunt foarte mulțumit de ei, ne înțelegem bine. Iar ei sunt mulțumiți, de asemenea, deoarece sunt împreună. De aceea, de câte ori am ocazia să angajez cupluri, fac asta. În rest, pentru că am instruit mulți șoferi în firmă, întotdeauna putem forma un echipaj dintr-un șofer cu experiență și unul începător, care au drepturi egale. Toți șoferii noștri sunt buni și nu avem nici fluctuații mari de personal. Unii dintre ei lucrează aici de 10 ani, de când s-a înființat firma. Dar și noi suntem înțelegători și flexibili cu ei când au de rezolvat probleme personale. Iar când vrem să creștem numărul de angajați nici nu mai dăm anunțuri, de mult timp, ci își aduc ei prieteni sau rude.”

Altec acordă bonusuri pentru conducătorii auto care au consum mic de combustibil sau care schimbă anvelopele mai rar, iar Claudiu Olteanu chiar se declară încântat de faptul că unul dintre echipaje a depășit 300.000 km cu un set de anvelope, în condițiile în care pneurile din ultimul timp, pentru a fi mai economice, au durată de viață mai mică decât în trecut, de circa 200.000 km.

Articole similare