AIC Trucks, unic importator și distribuitor al brandului Ford Trucks în România, a închis 2022 cu o cifră de afaceri de aproape 96 de milioane de euro, în creștere față de anul anterior. Tendința ascendentă este așteptată să se păstreze și în 2023, fiind susținută de planul de investiții de 15 milioane de euro al Grupului, stabilit pentru perioada 2022-2024.
Obiectivele AIC Trucks pentru 2023 sunt clare: 880 de camioane noi și 650 second-hand vândute, deschiderea a două service-uri noi în rețeaua proprie și creșterea numărului de angajați la 440, toate cu focus pe digitalizare și reziliență.
Ford Trucks a încheiat 2022 cu o cotă de piață de 9,3% în România (conform DRPCIV), importatorul AIC Trucks reușind un nou an de creștere, în care a vândut 684 de camioane noi și 599 rulate, rămânând astfel lider pe segmentele de construcții (cotă de piață de 28%) și de specializate (31%) pentru ultimii cinci și respectiv doi ani la rând. De menționat că în categoria vehiculelor municipale Ford Trucks domină piața, cu nu mai puțin de 70 de procente adjudecate și o flotă totală în operare în țara noastră de peste 650 de unități.
Rezultatele obținute de Cefin Trucks în anul care s-a încheiat sunt cu atât mai remarcabile cu cât piața a scăzut per total pe segmentele cele mai puternice pentru camioanele Ford Trucks (construcțiile și specializatele) și a cunoscut o creștere importantă în transportul pe distanțe lungi. Chiar și așa, lucrările de infrastructură, care se prefigurează să continue anul acesta, vor contribui, cu siguranță, la menținerea evoluției pozitive a vânzărilor.
Pentru 2023, obiectivul este de dublare a cotei de piață în categoria autotractoare, în contextul în care dezvoltarea rețelei europene de service a Ford Trucks este o garanție în plus pentru operatorii de transport. De menționat faptul că modelul F-Max, reprezentativ pentru segmentul transportului pe distanțe lungi, a avut anul trecut o cotă de piață de 4%, iar estimările pentru 2023 sunt foarte îndrăznețe.
„Credem cu tărie în puterea serviciilor integrate procesului de vânzare, care adaugă valoare afacerilor clienților noștri. Digitalizarea tuturor sistemelor pentru mai multă transparență către clienți și parteneri, integrarea serviciilor financiare complete, precum și o rețea de service extinsă și profesionistă sunt cheia obiectivelor noastre îndrăznețe”, a declarat Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks. Referitor la evoluția pozitivă din 2022 în ceea ce privește vânzările de vehicule comerciale, Albarosa apreciază că sectorul de transport a dat dovadă de reziliență. Este adevărat că o parte dintre livrările realizate anul trecut au fost determinate, de fapt, de întârzierile care au avut loc la nivelul lanțurilor de producție în 2021, însă, în ciuda contextului economic și politic dificil (scumpirile la energie, carburanți, creșterea nivelului dobânzilor, care au determinat o scumpire a ratelor la leasing cu 10-15% etc.), piața a mers mult mai bine decât estimările inițiale. Și, tocmai în acest context, previziunile pentru 2023 sunt foarte optimiste.
Pentru a asigura succesul business-ului, finanțarea rămâne un element cheie, în contextul în care performanțele tehnice ale vehiculelor sunt tot mai apropiate. În viitor propulsia electrică va nivela și mai mult piața. Tocmai de aceea serviciile vor face diferența între distribuitori, iar flexibilitatea va juca un rol esențial, este de părere CEO-ul Cefin Trucks, care se așteaptă ca în următorii cinci ani modelul de business să se schimbe.
Anul acesta va aduce și mai multă predictibilitate în ceea ce privește livrările. „Criza componentelor și întârzierile în producție din 2021 au lăsat mult loc pentru incertitudine și speculații legate de preț. Coroborat și cu scumpirile fără precedent, prețurile au avut o fluctuație record, cum nu am mai văzut vreodată. În mod normal, tarifele nu cresc cu mai mult de 3-4% într-un an. În perioada premergătoare pandemiei am asistat chiar la o stagnare. Ceea ce s-a întâmplat în ultimele 18 luni a fost fără precedent: scumpiri de 35% la camioane și dublări ale dobânzilor, cu efect direct în creșterea ratelor cu până la 50%. Din fericire, situația este sub control acum și ne așteptăm să vedem prețuri mai stabile în 2023.”
Creștere și pe segmentul SH
Vânzările de camioane rulate realizate de Cefin Trucks în 2022 au sporit cu 10%, în ciuda deprecierii generale a pieței de profil, din cauza scăderii ratei de înlocuire a camioanelor comparativ cu anii anteriori și a majorării prețurilor la second-hand. „Principala temere a clienților noștri în urmă cu 4 ani era legată de valoarea de revânzare a camioanelor Ford Trucks. Acum demonstrăm faptul că deprecierea este aceeași pentru toate brandurile, iar camioanele noastre sunt foarte căutate pe piața de vehicule rulate. Desigur, relația bună cu finanțatorii este foarte importantă și am făcut eforturi pentru a-i sprijini pe toți în revânzarea unităților întoarse din contracte de leasing financiar sau operațional. În același timp, special pentru unitățile second-hand, posibilitatea de achiziție în rate este importantă pentru clienți, deoarece pentru aceste vehicule nu se poate obține, de regulă, finanțare”, a declarat Paul Drăniceanu, managerul diviziei de vehicule rulate Cefin Trucks. Compania a avut în medie 150 de camioane pe stoc din toată gama, valoarea stocului ridicându-se la 2,5 milioane de euro. Pentru 2023 se dorește vânzarea a 650 de camioane second-hand, dintre care 20% să fie Ford Trucks. Aceste volume pot fi atinse prin asigurarea unei oferte variate și complete. De altfel, toți clienții au la dispoziție opțiunea de trade-in, atât pentru achiziția de camioane noi, cât și rulate.
O atenție deosebită în 2023 va fi acordată vânzării pe piețele de export, care se ridică, în prezent, la 20% din total. Aici pot fi valorificate acele vehicule care nu mai sunt folosite de nimeni și a căror reparație/recondiționare ar fi mult prea costisitoare prin comparație cu valoarea de piață.
Investițiile în service continuă în 2023
Rețeaua proprie AIC Trucks se ridică la 8 service-uri care respectă standardele mărcilor reprezentate, iar numărul de ore de service facturate în 2022 a crescut cu 15%. De asemenea, vânzarea de piese de schimb a depășit 3,3 milioane de euro, iar pentru 2023 se estimează valori de 4,7 milioane de euro. Per total, departamentul after-sales al Cefin Trucks și-a planificat pentru anul acesta realizarea unei cifre de afaceri de 18 milioane de euro.
Pe lângă cele 8 service-uri proprii, clienții Ford Trucks au la dispoziție 12 ateliere partenere în toată țara, iar în 2023 urmează să se alăture rețelei alte două puncte service proprii (sunt în evaluare Constanța și Bistrița). De asemenea, locațiile din Brașov și Ploiești ar putea fi extinse anul acesta, iar în Arad operațiunile s-ar putea muta într-un sediu nou. În total, nu mai puțin de 180 de tehnicieni sunt pregătiți la nivel național pentru servisarea camioanelor Ford.
În scurt timp urmează să fie dat startul reparațiilor vehiculelor electrice, primele fiind autobuzele electrice Otokar.
Toate service-urile Cefin vor fi autorizate multibrand, pentru ca volumul de muncă mediu realizat să poată ajunge la cel puțin 1.500 de ore de funcționare pe lună, acesta fiind secretul eficienței și profitabilității pe segmentul after-sales.
Din 2023, AIC Trucks își completează portofoliul cu brandul Otokar, pe segmentele de autobuze și vehicule comerciale ușoare (Otokar Atlas), care au capacitate între 8,5 și 12 t. Obiectivul de vânzări pentru acest an este de 80 de unități Otokar Atlas. În ceea ce privește autobuzele Otokar, plaja largă de modele și de motorizări oferă numeroase oportunități de business, astfel că reprezentanții Cefin își propun să obțină rezultate foarte bune și pe acest segment.
Ford Trucks investește în service și capacitate de producție
Parteneriatul dintre Ford Trucks și Cefin Trucks s-a dovedit a fi un real succes în ultimii cinci ani și jumătate, timp în care producătorul turc și-a consolidat poziția pe piața de vehicule comerciale grele. „Ne concentrăm asupra consolidării poziției de lider pe segmentul vehiculelor de construcții și specializate, în timp ce ne adaptăm la noile tehnologii și la nevoile pieței, permanent în evoluție. De asemenea, avem ca obiectiv să menținem trendul ascendent pe segmentul de transport internațional cu Ford Trucks F-Max. Bazându-ne pe succesul de pe piețele actuale, prioritatea noastră este să stabilim o amprentă puternică Ford Trucks în Europa, cu portofoliul solid de produse, rețeaua puternică de dealeri și o acoperire largă a serviciilor cu o înaltă competență. Ne propunem să creăm valoare cu cele mai eficiente soluții de transport și poziționarea noastră competitivă în ceea ce privește «costul total de proprietate». După finalizarea expansiunii în Europa de Sud și de Vest, pătrundem în țările Europei de Nord până în 2024 și creșterea noastră va continua în același ritm. Ne propunem să fim pe 55 de piețe până în 2025”, a declarat Koray Kuvvet, Managing Director Eastern Europe & Balkans pentru Ford Trucks.
Pentru a putea susține creșterea volumelor de vânzări, grupul Ford Otosan, care deține Ford Trucks, are în derulate investiții importante în fabrica sa din Eskișehir (Turcia), unde se produc atât camioane, cât și motoare și axe pentru vehicule comerciale. Obiectivul este ca până la finalul lui 2023 capacitatea de producție să crească la 20.000 de unități pe an.
De asemenea, pentru a răspunde rapid solicitărilor after-sales venite de pe piețele europene, Ford Trucks și-a deschis recent un depozit de piese de schimb în Stuttgart, Germania. Acesta va aproviziona cele peste 200 de ateliere service din Europa din totalul de 344 deținute de producătorul turc. În plus, rețeaua de service-uri din Marea Britanie și Irlanda va fi operațională în cursul acestui an.
Cu prilejul conferinței de la București, în cadrul căreia Cefin Trucks și-a anunțat rezultatele financiare, Ford și-a reconfirmat strategia de dezvoltare a gamei de produse cu zero emisii, prin conectivitate și camioane autonome. De altfel, Ford Trucks este unul dintre cei 7 producători membri ACEA care s-au angajat ca până în 2040 să vândă în Europa doar camioane cu zero emisii. În plus, constructorul turc și-a propus ca până în 2030 nu mai puțin de jumătate din camioanele sale noi vândute în Europa să fie nepoluante. Primul pas îl reprezintă dezvoltarea camioanelor electrice rigide pe baterii, primele prototipuri urmând să intre în teste anul acesta, inclusiv în țara noastră. Vor urma autotractoarele destinate transportului pe distanțe lungi, cu propulsie pe hidrogen și electrice cu pilă de combustie pe hidrogen.
Conceptul Ford Trucks Care, anunțat la IAA Transportation, va încorpora o paletă largă de servicii, care vor include after-sales, software, up-time, finanțare și produse customizate. Lansarea oficială se va face mai târziu în 2023.