Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mercedes-Benz Trucks livrează primul eActros în România

Blue River a achiziționat în ianuarie și primul camion electric eActros livrat de Mercedes-Benz Trucks & Buses în România. Modelul eActros 400 a făcut obiectul unui test demo în noiembrie și decembrie 2022 în cadrul operațiunilor curente de transport marfă ale retailerului Lidl România din București și împrejurimi. Cei doi parteneri, Blue River și Lidl România, au decis să continue operarea camionului testat, care a fost, astfel, achiziționat, urmând să fie folosit la foc continuu, pentru a transporta produse către magazinele Lidl cu emisii zero și cu costuri de operare cât mai reduse, cu scopul de a recupera investiția într-un timp scurt, cu atât mai mult cu cât la acest moment autoritățile române nu oferă niciun fel de facilitate și cu atât mai puțin subvenții pentru camioane electrice. Tanczos Barna a dat vestea bună că anul acesta Statul a bugetat 250 de milioane de lei pentru flote electrice. Cine și cum poate beneficia de subvenție nu se știe încă, dar ministrul Mediului a promis că AFM va veni cât de curând cu o propunere de norme care vor trebui să meargă însă și la Consiliul Concurenței pentru aprobare. Cu teste de utilizare la mai mulți operatori mari de distribuție, Mercedes-Benz Trucks & Buses România așteaptă cu nerăbdare procedura de acordare a subvenției, care va impulsiona cu siguranță mai multe contracte de vânzare de autocamioane electrice.

Livrarea primului camion electric eActros către o companie de transport din România marchează un nou pas important în tranziția către un transport sustenabil. „Ne bucurăm că primul dintre cele trei camioane Mercedes-Benz eActros ajunse în România pentru a fi testate de partenerii noștri și-a croit atât de repede loc în operațiunile de transport ale firmei Blue River pentru retailerul Lidl România. Pe această cale, le mulțumesc pentru că și-au asumat rolul de pionieri în electromobilitate și sperăm că decizia lor va impulsiona și alți jucători din industrie. Ne dorim ca modelele cu propulsie alternativă din portofoliul Mercedes-Benz Trucks să ajungă la fel de repede în fruntea preferințelor transportatorilor din România precum cele convenționale, care și-au dovedit eficiența și fiabilitatea de-a lungul anilor. Totodată, avem încredere în performanțele camioanelor noastre electrice și suntem convinși că și clienții din România vor observa potențialul lor și vor adopta inovațiile sustenabile. Nu în ultimul rând, le promitem tuturor că, în calitate de producători, vom continua efortul de a lucra îndeaproape cu autoritățile avizate pentru a obține un plan de măsuri care să faciliteze achiziția de vehicule ecologice și sustenabile”, a declarat Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania.

eActros 400 are o autonomie de până la 400 km, având o capacitate a celor 4 baterii de 448 kWh (fiecare dintre acestea oferă o capacitate instalată de 112 kWh și o capacitate utilă de aproximativ 97 kWh). Cele două motoare electrice răcite cu lichid instalate central pe puntea spate a eActros generează o putere continuă de 330 kW și o putere de vârf de 400 kW.

Furnizarea directă a cuplului de către motoarele electrice, împreună cu transmisia cu două viteze, asigură o accelerație puternică, un confort de conducere impresionant și o dinamică ce permite o conducere mai relaxată și fără stres, în comparație cu camioanele diesel convenționale.

Un avantaj important îl reprezintă silențiozitatea autovehiculului, care i-ar permite să lucreze în oraș pe timp de noapte, dacă autoritățile locale ar oferi aceleași facilități pe care le oferă primăriile orașelor din vestul Europei.

Modelul eActros 400 achiziționat de Blue River a fost carosat cu box frigorific Kiesling și agregat frigorific cu dispozitiv de înregistrare a temperaturii. Suprastructura beneficiază de scară de acces retractabilă și de un perete despărțitor COOL SLIDE, cu trei elemente de etanșare magnetică, a cărui poziție poate fi modificată prin glisarea pe șina de la nivelul acoperișului. Siguranța încărcăturii este garantată de grinda de încărcare din aluminiu, cu inserții din oțel, ce permite o forță maximă de 1.000 daN, precum și de celelalte șine de fixare din oțel inoxidabil.

Pentru că Mercedes-Benz eActros este foarte silențios la drum, acesta a fost echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculelor (AVAS), inclus în configurația standard și în conformitate cu cerințele legale, ce avertizează utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, cu privire la camionul electric aflat în proximitatea lor.

Blue River și Lidl – pionierat în distribuția de mărfuri cu emisii zero

„Pentru Blue River, protejarea mediului este un reper în dezvoltare și o țintă strategică, iar testarea camioanelor ce se potrivesc filosofiei noastre de business stă la baza alegerilor noastre. eActros este unic la nivel de concept pentru că Mercedes-Benz Trucks a regândit întregul sistem de propulsie, în special axa electrificată, nu doar a înlocuit motorul diesel cu unul electric, asigurând astfel o eficiență energetică superioară. Este probabil cel mai important argument pentru care am ales acest model. Printre celelalte funcționalități apreciate ale camionului se numără Multimedia Cockpit – bordul digital ce le oferă șoferilor foarte multe informații și funcții utile. Angajații noștri au apreciat și spațiul generos din cabină, având în vedere că vorbim despre un camion de distribuție. Un mare plus îl reprezintă sistemele de siguranță prin senzorii de proximitate, care împreună cu oglinzile MirrorCam definesc o experiență de conducere relaxată la volanul eActros”, a declarat Alexandru Păun, General Manager Blue River.

Acesta a subliniat că firma bucureșteană are un proiect amplu de electrificare a flotei de transport. „Nu este doar un exercițiu de imagine, ci vom mai achiziționa si alte camioane. Ne-am propus ca acesta să fie doar primul eActros din flota Blue River.”

250 de milioane – bugetul de subvenții pentru 2023

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor a anunțat demararea pentru 2023 a unui proiect de finanțare a flotelor comerciale electrice în valoare de 250 de milioane de lei, în primul an. Tanczos Barna a declarat că este o provocare pentru MMAP pentru că plaja de aplicare este foarte largă. „Momentan nu este clar cui se adresează mai exact acest program, dacă intră în această plajă și autoturismele agenților de vânzări ale diferitelor firme sau doar vanurile, camionetele de distribuție și camioanele grele. Dar, împreună cu APIA și firmele de leasing, vom pune la punct în cel mai scurt timp posibil această schema de ajutor de stat, care ulterior va fi notificată și aprobată de Consiliul Concurenței, înainte de a se transforma într-un ghid de finanțare.”

Tanczos Barna este convins că aceste mijloace de transport nu vor fi achiziționate pe scară largă fără sprijinul Ministerului Mediului. „De aceea este nevoie de un program Rabla Plus, care la autoturisme și-a dovedit eficacitatea. Anul acesta vom avea un buget record de 780 de milioane de lei pentru finanțarea de autoturisme electrice, la care se adaugă acești 250 de milioane de lei pentru flotele comerciale.”

Din păcate, Blue River nu va beneficia de ajutorul de stat pentru cele trei camioane deja achiziționate, deoarece programul de finanțare nu include acordarea de ajutoare financiare retroactiv.

Retailerii își vor condiționa furnizorii de transport să folosească vehicule nepoluante

Oana Groșanu, directorul executiv al Ambasadei Sustenabilității în România (ASR) – organizație non-profit ce promovează modelul economic în care companiile, prin intermediul parteneriatelor, pot rezolva probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică (profitul) – a arătat faptul că transporturile reprezintă un sector strategic al economiei UE, care afectează în mod direct viața de zi cu zi a tuturor cetățenilor europeni, dar care generează unele dintre principalele provocări în raport cu obiectivele globale de decarbonizare ale UE. Pentru a atinge obiectivul Green Deal de neutralitate climatică până în 2050, sectorul transporturilor trebuie să scadă cu 90% emisiile de gaze cu efect de seră.

„Potrivit Studiului Viitorul Transporturilor lansat de Federația Patronală Concordia în iulie 2022, 16% din totalul emisiilor de carbon sunt generate de sectorul transporturilor, care este ce de-al treilea contributor la emisiile de carbon produse în România. 77% din volumele totale de mărfuri erau transportate în rețeaua rutieră în 2022, ceea ce face din transportul rutier un sector foarte important pentru aplicarea de măsuri de decarbonizare”, a spus Oana Groșanu.

Aceasta a subliniat faptul că decarbonizarea aduce și numeroase beneficii: „din perspectivă socială, de exemplu, conform estimărilor Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), 12 noi locuri de muncă sunt create pentru fiecare milion de dolari investit în infrastructura de încărcare; prin comparație, producția de vehicule cu motoare cu ardere internă (ICE) creează în medie 7,2 locuri de muncă la un milion investit. În același timp, nu trebuie să uităm că această tranzitie va aduce modificări semnificative, iar unele sectoare vor fi nevoite să își perfecționeze și să își recalifice forța de muncă.” Decarbonizarea aduce beneficii și din perspectiva calității aerului și reducerii numărului de îmbolnăviri și decese cauzate de poluare.

Din perspectiva dezvoltării lanțurilor de aprovizionare mai sustenabile, sustenabilitatea este legiferată la cel mai înalt nivel în Europa. Astfel, avem noua directivă pe raportare nefinanciară (Corporate Sustainability Reporting Directive), pe care și România trebuie să o transpună în legislația națională până cel târziu la mijlocul lui 2024, și o directivă pe due diligence care se află în dezbatere la Parlamentul European.

„Cele două directive vor impune companiilor cu peste 250 de angajați să raporteze impactul asupra mediului, nu numai prin prisma operațiunilor proprii, impactul direct, cât și la nivelul lanțurilor de aprovizionare, așa numitul impact indirect – Scope 3, al furnizorilor cu care un retailer își transportă marfa pe care o comercializează. Performanța scăzută a unui furnizor din perspectiva emisiilor de CO2 va diminua capacitatea companiei-client de a-și atinge ținte specifice și obiective de sustenabilitate. Pentru marile companii, această situație poate conduce la încetarea colaborării cu furnizorul în cauză. Sustenabilitatea per ansamblu, doar în zona de mediu și climă, este un efort de echipă. Vom fi cu toții conectați și implicați în acest fenomen, iar pentru multe companii este o oportunitate pentru dezvoltarea de noi afaceri și reinventarea liniilor de business”, a atras atenția Oana Groșanu.

„Există un regulament european Sustainable Financial Disclosure Regulation și o taxonomie europeană de mediu, care funcționează ca două instrumente pentru direcționarea fluxurilor de capital către firmele care pot dovedi că pot contribui pozitiv la atingerea obiectivelor de climă și mediu, totul în baza unor criterii clare și unanim acceptate, menite să combată dezinformarea și greenwashing-ul.”

Articole similare