Dacă firmele care fac transporturi de produse ce necesită temperatură controlată sau produse ADR au obligația legală de a spăla interiorul dubelor frigorifice și al cisternelor, pentru firmele care transportă marfă generală spălarea camioanelor ține de păstrarea unei imagini îngrijite, știut fiind că un transportator este perceput în special prin camioanele care merg pe drumuri și șoferii care le conduc. Pentru a avea vehicule curate mai tot timpul investiția este destul de mare, mai ales că praful este la el acasă pe toate drumurile țării. În plus, sunt puține stații de spălat camioane și timpul necesar pentru a acoperi distanțele până la o stație de spălat publică se traduce în costuri pe mai multe paliere: taxa de spălare, motorina și timpul cât șoferul și camionul sunt scoși din producție. O stație de spălare proprie aduce economii de timp și bani, dar și control în organizarea programelor de condus. Am aflat mai multe despre ce presupune o stație profesională de spălat camioane de la Mihai Tivig, director general Eurocleaner.
Eurocleaner este o afacere de familie înființată în urma cu 25 de ani, având la baza activitatea de service și mentenanță multibrand pentru echipamentele de spălătorie auto. În prezent, compania oferă service și mentenanță la nivel național, cu ajutorul unei echipe numeroase de tehnicieni bine pregătiți, și, de la finalul lui 2021, este unic distribuitor al echipamentelor de spălătorie auto produse de Istobal (Spania), un lider mondial în domeniu. Comercializarea echipamentelor Istobal se face sub brandul Iwash, apărut din necesitatea de a separa în ochii consumatorilor activitățile desfășurate de Eurocleaner.
Tranzit: Ce tip de echipamente vindeți și cui sunt acestea adresate: stațiilor de spălare profesionale sau și flotelor comerciale? Care este numărul minim de spălări zilnice sau numărul minim de mașini pe care trebuie să îl dețină un operator în flotă pentru ca investiția într-o stație proprie de spălare să fie rentabilă?
Mihai Tivig: Gama de echipamente acoperă, practic, orice nevoie de business, de la un simplu aspirator auto sau o instalație de tip jet wash self service până la echipamente industriale automate care spală autocamioane și chiar trenuri. În ceea ce privește rentabilitatea investiției într-o stație proprie de spălat, aceasta depinde de numărul de vehicule spălate, știind că deținerea unui echipament propriu oferă un cost al spălării de până la 5-6 ori mai mic decât prețul plătit la o spălătorie și permite control total asupra calității și a resurselor alocate.
Deci poate fi rentabil pentru un operator care are un parc auto numeros și utilizează echipamentul de spălare exclusiv pentru întreținerea flotei proprii și astfel își optimizează costurile pe care le are cu acest tip de serviciu, dar și pentru un operator de transport care are un parc propriu mai mic, dar o locație bine poziționată, ce îi oferă posibilitatea ca, în afara întreținerii flotei proprii, să propună acest serviciu contra cost și pentru alte camioane aflate în tranzit.
Care sunt cele mai vândute echipamente de spălare din România?
La modul general, în ultimii 5-6 ani în România, cele mai vândute echipamente de spălare sunt cele de tip Jet Wash cu înaltă presiune care funcționează în regim self-service. Totuși, în ultima perioadă există un trend de schimbare a pieței, mai bine zis de diversificare, și echipamentele de spălare de tip automat, cu perii (roll over și tunel) revin pe piață. Acest nou trend vine din vestul Europei și, în condițiile unei investiții inițiale ceva mai mari, oferă o rentabilitate a afacerii net îmbunătățită față de deja clasicele Jet Wash-uri cu presiune pe care le întâlnim la orice colț de stradă. Acest tip de echipament automat vizează un client premium, care își dorește calitate, rapiditate și comoditate, și poate constitui un diferențiator pe această piață extrem de concurențială.
Cum se alege un echipament de spălare? Un echipament de spălare exterioară se pretează și la operațiuni specifice de spălare interioară, fie că e vorba de cisterne sau dube frigorifice?
Totul pornește de la etapa de identificare a nevoilor de business ale clientului. Apoi avansăm la etapa de configurare a echipamentului în acord cu aceste nevoi, când decidem care sunt funcțiile și programele pe care clientul dorește să le includă în gama de servicii. Un echipament de spălare exterioară nu poate oferi și servicii de spălare interioară pentru dube frigorifice. Istobal este singurul producător care a patentat și produce un echipament complet automatizat de spălare interioară a camioanelor frigorifice – IntraWash – și a fost prezentat de noi în cadrul Galei Tranzit de la Cluj din noiembrie 2022. Acest tip de spălare automată oferă calitate excepțională și eficiență extrem de mare din punct de vedere al resurselor alocate, consumului de apă, de curent, de detergent și de mână de lucru într-un interval de timp de maximum 8 minute pentru o semiremorcă frigorifică de 12 m lungime.
Instalarea unui echipament de spălare, în funcție de dimensiunea proiectului, poate dura între 5 și 14 zile.
Furnizați și materialele și substanțele speciale necesare spălării autovehiculelor?
Oferim toată gama de chimicale necesare în procesul de spălare/curățare atât la interior, cât și la exterior, la cel mai înalt standard existent pe piață. Dincolo de vânzarea echipamentelor și de serviciile de mentenanță, oferim și consultanță tehnică și proiectare, comercializare de chimicale, proiecte la cheie și, evident, servicii de finanțare cu ajutorul unor parteneri cu care avem o colaborare îndelungată.
Ținând cont de parcul național de autovehicule și de procentul ridicat de impurități din aer, care ar fi necesarul de stații vândute pe piață românească, în opinia dumneavoastră?
Piața românească a cunoscut o creștere foarte mare pe partea de Jet Wash-uri de tip self service, dar la acest moment pare suprasaturată. În schimb noi am identificat că există un potențial foarte mare de creștere pentru piața de stații de spălare automate pentru camioane. Camionul reprezintă cartea de vizită a transportatorului, prima lui imagine, și considerăm că transportatorii din România țin la imaginea lor, pentru că acum fac eforturi foarte mari atât din punct de vedere material, cât și logistic, pentru a-și întreține camioanele. Sunt clienți care au o spălătorie de camioane la câteva sute de kilometri distanță și au nevoie să ajungă periodic acolo, în condițiile în care prețul unei spălări automate complete de camion este de 140-180 de lei.
Care sunt locurile optime de instalare a stațiilor de spălare?
Sunt o multitudine de locuri care se pretează la instalarea stațiilor de spălare pentru camioane, autocare și autoutilitare, și printre ele pot fi platforme și parcuri logistice și industriale, autogări, noduri rutiere pe rute cu trafic ridicat, service-uri, reprezentanțe și stații ITP. De asemenea, companiile petroliere care au benzinării pe partea de vest a autostrăzii A1 vor face, probabil, mișcări în direcția adăugării serviciului de spălare camioane în portofoliul lor de servicii.
La ce interval de timp trebuie curațată o mașină?
Având în vedere gradul de murdărie prezent pe șoselele din România, recomand ca spălarea unei mașini să fie efectuată săptămânal. Este o diferență între „a spăla” și „a întreține” mașina. Cei care spală mașinile o fac ceva mai rar, de obicei, când gradul de murdărie e destul de ridicat. Cei care întrețin mașina trec pe la spălătorie ceva mai des și, evident, flota lor este mai tot timpul „prezentabilă”. Ca recomandare, măcar în anotimpul rece să ajungă la spălătorie ceva mai des pentru a elimina stratul de material antiderapant care ajunge de pe șosea pe caroserie și pe articulațiile mașinii.
Care e avantajul unei stații proprii de spălare?
Principalul avantaj pe care îl are un proprietar/administrator de parc auto când are propria stație de spălare este CONTROLUL: controlul numărului de spălări, al costurilor înregistrate cu spălarea flotei, al calității spălării, al standardului de imagine al flotei. Și, ca să subliniez un alt atu important al echipamentelor noastre care încorporează tehnologie de ultima generație, acest control poate fi deținut de la distanță: fără a fi măcar prezent în locație, proprietarul/administratorul știe tot ce se întâmplă cu echipamentul de spălare și flota lui. Un alt avantaj important ar fi posibilitatea de a vinde serviciul de spălare și către terți, ceea ce conduce de la transformarea spălătoriei dintr-un centru de cost într-un centru de profit.