Raportul Upply despre transportul feroviar de marfă dintre China și Europa din 2022, ce include și estimări pentru anul acesta și din care ați putut citi în ultimele zile, nu neglijează subiectul vehiculelor electrice transportate feroviar. Deoarece, atunci când se discută despre perspectivele pentru 2023, nu se poate trece cu vederea unda verde, mult așteptată de către actorii din domeniu, din partea guvernului chinez pentru a expedia vehicule electrice pe calea ferată. Cu atât mai mult cu cât, în ianuarie 2023, autoritatea chineză a emis documente ce sprijină aceste exporturi: mașinile nu mai sunt etichetate ca mărfuri periculoase și există și alte măsuri de facilitare a exportului.
Începerea transporturilor feroviare de vehicule electrice spre vest se observă de la final de 2022, deși volumele sunt modeste: 232 de UAT. Dar transportul feroviar de marfă servește ca pilon pentru a sprijini ambiția Chinei de a cuceri piața globală a vehiculelor electrice. Capacitatea actuală restrânsă de transport maritim RORO ar putea devia volumele către calea ferată, așa cum s-a văzut în trimestrele al doilea și al treilea din 2022. Dar trebuie să ținem cont de faptul că marii producători chinezi de automobile se concentrează mai mult asupra dezvoltării diferitelor soluții de transport maritim de marfă, cum ar fi achiziționarea propriilor nave RORO sau expedierea prin containere. O întrebare care merită pusă, consideră analiștii Upply, este în ce măsură transportul feroviar de marfă poate continua să fie o soluție atractivă chiar și atunci când va fi suficientă capacitatea de transport maritim.
Subvențiile chineze pentru achizițiile de vehicule electrice s-au încheiat în 2022, ceea ce ar putea oferi oportunități pentru mașinile electrice importate să concureze pe piața chineză, deci va crește cererea de transport în această direcție. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că piața chineză a vehiculelor importate a scăzut de-a lungul anilor. Potrivit Asociației Dealerilor de Automobile din China, în 2017 s-au importat 1.216.000 de vehicule, iar în 2021, 940.000. Și în timp ce perturbările lanțului de aprovizionare au redus importurile, o preferință în creștere a consumatorilor pentru mărcile interne a contribuit la scăderea importurilor, astfel încât în 2022 mărcile locale au reprezentat aproape jumătate din vânzările de autoturisme din China.