Un sondaj realizat de Messe München în perioada premergătoare logisticii transporturilor arată că vizitatorii se așteaptă la o încetinire economică. Cum se pregătește industria pentru aceasta?
Târgul de logistică a transporturilor, care va avea loc la München între 9 și 12 mai 2023, își aruncă umbra. Un sondaj actual realizat în rândul celor 2.556 de expozanți și vizitatori înregistrați arată starea de spirit actuală – și este mai degrabă rezervată. Respondenții se așteaptă la o recesiune economică. Deși mulți se consideră bine pregătiți, există și câteva piedici pe drumul spre succes.
Se așteaptă noi perturbări ale lanțului de aprovizionare
Conform indicelui de tendințe al Messe München, fiecare a treia companie se așteaptă la o încetinire a creșterii economice. O majoritate de două treimi s-a pregătit deja pentru aceasta, deoarece industria are deja în vedere toate eventualitățile. Aproximativ trei sferturi dintre acestea se așteaptă la noi perturbări în lanțurile de aprovizionare. Cu toate acestea, la fel de mulți ar putea amortiza o deteriorare suplimentară cauzată de războiul din Ucraina, fără consecințe economice. Potrivit responsabililor studiului de la Messe München, logistica dovedește că poate rezolva problemele proprii și ale altora dacă i se permite acest lucru.
Provocările actuale ale industriei logistice
Cea mai mare provocare pentru această industrie este lipsa de lucrători calificați și de șoferi. În plus, companiile mai mici suferă mai mult din cauza inflației, a prețurilor și a presiunilor concurențiale. Companiile mai mari se văd mai provocate de lipsa energiei și a materiilor prime și de perturbările din lanțul valoric al logisticii. Acestea sunt probleme predominant macroeconomice, demografice sau geopolitice pe care companiile individuale le pot influența cu greu. În acest context, indicele de tendință surprinde provocările din industria logistică.
Lipsa de competențe este cea mai presantă problemă
În toate industriile și la toate dimensiunile companiilor, fiecare al doilea respondent este cel mai afectat de problemele legate de lipsa de lucrători calificați. Furnizorii de echipamente și furnizorii de servicii logistice, precum și companiile mijlocii și mari trag media în sus cu peste 50%. Lipsa de șoferi agravează situația pentru aproape fiecare a treia companie. Furnizorii de servicii (38,2%) au mai multe probleme decât expeditorii (28,4%).
Impactul extern trebuie să se îmbunătățească
În ceea ce privește imaginea, industria logistică ar trebui să arate ce poate face, astfel încât să se poată face o concluzie. Aproximativ trei sferturi dintre cei intervievați apreciază imaginea industriei ca fiind mai degrabă pozitivă și se așteaptă la îmbunătățiri suplimentare. În același timp, mai mult de 40% dintre cei chestionați nu descriu logistica ca fiind un angajator atractiv. Unul din trei logisticieni din partea furnizorilor de servicii și unul din doi în rândul expeditorilor se plânge că imaginea angajatorului are de suferit. Nouă din zece respondenți și-ar recomanda propria companie.
Companiile sunt, de asemenea, împovărate de creșterea inflației (29%) și de creșterea prețurilor și a presiunii concurențiale (28%). Aceste probleme se numără printre cele mai mari provocări pentru două treimi dintre companiile mici și mijlocii. Clasamentul pentru companiile mari, cu 1.000 sau mai mulți angajați, este diferit. După omniprezenta lipsă de personal, penuria de materii prime și energie (31%) și lanțurile de aprovizionare perturbate (26%) se clasează în top 3.
O mare parte din provocările DSLV necesită mai multă cooperare în lanțul logistic. La logistică de transport din Munchen, sunt aduși toți cei implicați rapid și ușor la o singură masă. Sunt dezvoltate idei împreună cu furnizorii, expeditorii și destinatarii. Acest lucru asigură cea mai bună utilizare comună posibilă a resurselor.
Logistica își poate ocupa cu încredere locul de a treia industrie ca mărime. Fiecare companie în parte poate contribui la acest lucru, atrăgând în mod pozitiv atenția asupra succeselor. Logisticienii abordează problemele și optimizează procesele.