Federatia Operatorilor Romani de Transport a prezentat oficial in fata reprezentantilor Autoritatii de Supraveghere Financiara solicitari menite sa conduca la o corecta reglementare a asigurarilor obligatorii in cadrul unei intalniri desfasurate in data de 13.01 a.c.
In cadrul dezbaterilor a fost din nou prezentata ca solutie de reducere a evenimentelor rutiere, asigurarea de catre administratorii drumurilor a fiecarui km de infrastructura rutiera, masura ce conduce la auditarea retelelor de drumuri si la responsabilizarea administratorilor in ceeea ce priveste siguranta si securitatea utilizatorilor.
F.O.R.T. considera ca trebuie instituite masuri astfel incat toate autovehiculele care circula pe drumurile publice din Romania sa aiba asigurare RCA valabila. Aceasta masura se impune in contextul in care procente insemnate din autovehiculele inmatriculate circula pe drumurile publice fara sa detina asigurare RCA valabila fiind astfel restransa baza celor care incheie si achita politele RCA. Propunerea asociatiei este de adoptare a unui sistem dupa modelul controlului in trafic al rovignetelor, eventual chiar prin intermediul infrastrucurii de camere a CNADNR si a platformei CEDAM gestionata de ASF.
In stransa legatura cu punctul 1, va solicitam modificarea cadrului legal astfel incat incheierea de polite de asigurare RCA sa se poata face si pentru perioade de: o zi, o saptamana, o luna, spre deosebire de situatia actuala care prevede numai perioade de 6 sau 12 luni.
Asiguratorii trebuie sa puna la dispozitia clientilor, la cerere, calculul actuarial si indicatorii care stau la baza stabilirii valorilor politelor de asigurare RCA, iar aplicarea in calcul a ratei daunalitatii sa se faca segmentat pe fiecare tip de vehicul si nicidecum raportat la rata medie combinata.
Evolutia (cresterea/descresterea) valorilor politelor RCA trebuie strans corelata cu evolutia daunalitatii. Nu este normal ca in cazul in care, desi nu creste daunalitatea parcului auto al unei persoane fizice/juridice, totusi nivelul politelor RCA sa fie majorat (asa cum se intampla in ultimii ani).
Trebuie stabilita o proportie rezonabila intre, pe de o parte, nivelul primei de asigurare anuale si nivelul mediu al primei de asigurare (calculata ca medie a primelor platite in ultimii 5 ani) pentru un autovehicul si, pe de alta parte, daunalitatea provocata de acesta anual si total (pentru toti anii). FORT a propus ca prima de asigurare anuala sa nu poata depasi 50% din valoarea daunalitatii provocate in anul anterior coroborat cu obligatia ca prima de asigurare medie (calculata pentru ultimii 5 ani) sa nu depaseasca 50% din valoarea daunalitatii medii (calculata ca medie a daunalitatii provocate in ultimii cinci ani.
In ultimii ani s-a ajuns in situatia aberanta in care valoarea primei de asigurare sa depaseasca valoarea daunalitatii provocate, ratiunea incheierii unei polite de asigurare RCA, daca ajunge un asigurat sa plateasca prime de asigurare peste valoarea daunalitatii provocate, fiind astfel nejustificata.
In stransa corelare cu cele prezentate anterior, trebuie reasezat sistemul bonus/malus astfel incat atribuirea de clase bonus sau malus sa se faca in functie de valoarea primelor platite raportata la valoarea daunalitatii provocate si nu de numarul de evenimente, asa cum este in prezent. De ex.: platim o prima de asigurare de 10.000 lei/an si provocam 2 evenimente soldate cu daunalitate totala de 1000 lei. Conform sistemului actual, in anul urmator, trecem in clasa de M8 (malus maxim!!) si creste prima de asigurare cu 100%, la 20.000 lei!!
Tabelul cu coeficientii aferenti claselor de bonus-malus trebuie sa fie modificat astfel incat sa fie 14 clase de malus, la fel ca cele de bonus si, de asemenea, coeficientii de crestere respectiv scadere sa fie identici, asa cum sunt acum la clasele de bonus (Ex.: B1/(-5%) cu M1/(+5%)…..B14/(-50%) cu M14/(+50%);
Costurile de administrare ale asiguratorilor sa aiba cresterea anuala limitata la rata medie anuala a inflatiei pe ultimii 5 ani.
Pentru un autovehicul nou respectiv care are clasa B0, prima anuala RCA pentru primul an trebuie sa fie limitata la maxim 1% din valoarea autovehiculului sau sa fie media primelor RCA ale tuturor autovehiculelor de aceeasi categorie contractate in anul precedent.
Sistemul de incadrare in clase de malus trebuie modificat astfel incat raportarea sa se faca la o anumita proportie dintre daunalitate si prima de asigurare (si nu cum este in prezent raportarea la numar de evenimente) deoarece relevante sunt valorile primelor de asigurare si ale daunalitatilor.
FORT asteapta cu interes modificarea urgenta de catre ASF a normei RCA si aplicarea masurilor prezentate si asumate la intalnirea cu patronatele din domeniu dar si modificarea legislatiei specifice de catre Parlamentul Romaniei, proces in care Federatia doreste sa se implice direct.