Pentru producătorul francez de cisterne Magyar 2022 a fost un an plin de surprize, dar în care a reușit să păstreze producția globală la nivelul anilor anteriori, de circa 1.500 de unități, dintre care exporturile au reprezentat, ca de obicei, aproximativ 50%. De la 2023 se așteaptă să fie un an cu provocări – scumpirea în continuare a materiei prime, scăderea producției industriale a Germaniei, lipsa forței de muncă ș.a. – dar bun, în care vor continua să fie promovate dezvoltările tehnologice din ultimul timp, dintre care multe vizează reducerea amprentei de carbon.
Cele mai mari probleme pentru Magyar au fost în 2022, așa cum declară directorul comercial Serge Molin, în relația cu furnizorii de componente și materii prime, care, din cauza inflației și a perturbărilor aduse de războiul din Ucraina, nu au respectat contractele de livrare și prețurile stabilite la început de an, nici măcar pentru produse relativ simple – axe, suspensii, ABS, EBS, sisteme independente de încălzire ș.a. – ci au invocat starea de urgență. În unele cazuri au fost și încercări de speculă, subliniază reprezentantul Magyar, mai ales la inox și aluminiu, ale căror prețuri s-au dublat. Situația a fost neobișnuită și din cauză că a trebuit să se găsească soluții alternative la unele produse realizate în Ucraina, printre care generatorul de apă caldă Webasto pentru produse alimentare, care nu s-a mai putut livra. Dar și la sistemele electronice Haldex. De aceea, uneori cisternele erau gata, dar nu existau echipările necesare.
În aceste condiții, și în cazul camioanelor, și în cazul multor mărci de semiremorci, prețul vehiculului a fost stabilit abia după fabricare. „Noi nu am făcut asta, ci am încercat și am și reușit să respectăm contractele încheiate chiar și cu un an înainte, ceea ce a cerut eforturi deosebite de organizare și creștere a productivității, pentru a compensa prețurile mai mari ale furnizorilor. Această atitudine a fost apreciată de clienți, iar vânzările din 2022 au confirmat încrederea lor față de strategia noastră, astfel că în general lucrurile au decurs corect. De exemplu, la IAA 2022 unii din competitorii noștri nu au fost prezenți, deoarece erau într-o situație mai dificilă decât a noastră și au fost nevoiți să ia măsuri mai drastice de reducere a costurilor.”
În afară de scumpirea materiei prime, compania a mai fost afectată și de inflație și de scumpirea produselor petroliere, astfel că pentru comenzile luate în 2022 cu livrare în 2023 a ajustat prețurile „în mod deschis, transparent: i-am comunicat clientului creșterile, iar acesta ne-a comparat cu alți producători de cisterne și a luat o decizie. Această atitudine a fost confirmată de clienții care au avut încredere în noi și vom continua să aplicăm aceeași strategie.”
2023, cu toate provocările lui, va fi un an normal
Și întârzierea fabricării șasiurilor a perturbat producția de cisterne, care nu se mai putea desfășura conform planificării. „Dar am depășit cu bine toate aceste probleme, începem să ne obișnuim cu situația și căutăm soluții prin care să evităm să se blocheze producția. De aceea cred că 2023 va fi pentru noi un an mai mult sau mai puțin normal, în care sper să se stabilizeze prețul materiei prime și energiei și în care să crească cererea de energie electrică și consumul de alimente, dar și, contrar multor opinii, cererea de produse petroliere. Schimbările care se doresc în ceea ce privește combustibilii cer investiții importante mai ales în industria energetică și ele abia sunt pe masa aprobărilor, deci vor cere timp. După părerea mea, deciziile luate de Comisia Europeană nu fac decât să impulsioneze schimbările de structură, nu pot fi considerate definitive ca termene de aplicare anunțate. Capacitățile de distribuție nu pot fi schimbate în timp atât de scurt, iar energia regenerabilă nu poate înlocui complet toate sursele de energie, deci un anumit interval de timp vor conviețui. În plus, se poate reduce poluarea și prin folosirea de filtre suplimentare pe vehiculele care merg cu produse petroliere.”
Există însă și motive de îngrijorare, unul dintre cele mai mari fiind scăderea puternică a producției din industria chimică germană. „Și, dacă nu este producție, nu este nici transport. Iar dacă Germania are nivel ridicat de producție, populația consumă și ea mult și cerințele de transport sunt mai mari. Noi avem o fabrică în Germania, colaborarea cu această țară este foarte strânsă și urmărim constant situația. Nu este cazul să exagerăm, dar nici nu putem să nu recunoaștem că este un motiv de îngrijorare.”
Magyar are comenzi care să ocupe capacitatea fabricilor până la final de an, lucrând într-un schimb prelungit, și încearcă să crească productivitatea prin automatizare folosind roboți și prin realizarea în serie a produselor similare, pentru a reduce timpii de producție.
Una dintre problemele pe care le are compania este legată, ca în multe alte domenii de activitate, de lipsa forței de muncă. Magyar are propria școală de sudură, „dar mai mult de jumătate dintre oamenii pe care îi pregătim pleacă la alte firme și, pentru că au fost la noi, sunt bine primiți peste tot”.
Și creșterea în continuare a prețurilor materiilor prime din Europa, faptul că aluminiul și inoxul au, în opinia lui Serge Molin, prețuri rupte de realitate, mult mai mari decât cele din China, are efecte negative asupra producției industriale și favorizează importurile din Asia. „Un container chinezesc costă, cu tot cu scumpirea transportului până în Europa, mai puțin decât costă materia primă pentru a produce același container în Europa, ceea ce nu este permis, mai ales că toți suntem membri ai Organizației Mondiale a Comerțului.”
În pas cu timpul și cu noile propulsii alternative
Magyar are în portofoliu o gamă de cisterne dedicate transportului și distribuției de produse petroliere și, în ciuda perturbărilor apărute pe această piață din cauza scumpirilor, cererea de vehicule s-a menținut la nivelul din anii anteriori.
În plus, din 2020 încoace a crescut interesul transportatorilor pentru a folosi camioane pe gaz în locul celor diesel, astfel că Magyar a făcut pași înainte în realizarea unor cisterne-container relativ noi, pentru LNG, care sunt lider de piață în Franța. Anul trecut însă vânzările au scăzut și unii transportatori care comandaseră semiremorci pentru LNG au renunțat la ele. Compania are și clienți care folosesc camioane propulsate de LNG, dar în 2022, tot din cauză că gazul s-a scumpit mai mult decât motorina, aceștia au fost defavorizați la unele licitații și au avut probleme economice și financiare. „Deci ce a început acum câțiva ani cu mult entuziasm și cu viteză s-a temperat în 2022, iar pe viitor va avea loc o reechilibrare, dar la un alt nivel.”
Compania are în portofoliu și semiremorci pentru transport de hidrogen lichid, cu sistem de suporți pentru tuburi și dispozitiv de distribuție măsurată.
Iar pentru transport electric, chiar dacă deocamdată nu a montat cisterne pe șasiuri electrice, a continuat pe linia din anii trecuți, mai ales pentru colectarea laptelui, unde se folosesc baterii cu litiu și motoare electrice pentru acționarea pompelor, care se încarcă în timpul transportului, la frânare. Magyar poate oferi o tehnologie similară și pentru colectarea produselor inflamabile, dar deocamdată nu a avut cerere. „Poate din 2024, când se va trece la autotractoare electrice.” Furnizorii de axe sunt și ei la început în ceea ce privește transportul electric și propun osii cu generator încorporat, a căror putere să fie folosită pentru diverse aplicații.
Compania franceză a mai dezvoltat în ultimul timp supravegherea online de la distanță a funcționării motoarelor electrice și depanarea lor și a livrat în Franța, Germania și Olanda semiremorci cu motoare electrice, care să permită ca propulsorul diesel să nu funcționeze în timpul colectării laptelui și să afecteze calitatea acestuia. Softul special pentru intervenții de la distanță a fost folosit și în România, dar în aviație, evitându-se astfel deplasările inutile. Tot datorită supravegherii de la distanță se poate vedea, în cazul distribuției de lapte sau de AdBlue, care este viteza de încărcare a bateriei electrice în funcție de numărul de kilometri parcurși.
Magyar a avut în ultimul timp – pentru cisterne alimentare și chimice – tot mai multe cazuri în care transportul a devenit o etapă tehnologică. Adică a conceput cisterne cu sisteme de încălzire electrică independente, cu grup motogenerator, capabile să mențină temperatura produsului la 200 OC, și care erau folosite și ca rezervoare tampon de stocare a produselor la o anumită temperatură, datorită unui sistem care poate fi alimentat de la o sursă exterioară trifazică sau cu motorină.
În ceea ce privește cisternele pentru transport feroviar, Magyar are astfel de produse în portofoliu, dar piața nu s-a dezvoltat pe măsura așteptărilor.
În România mai este loc de dezvoltare
Și în România activitatea Magyar s-a desfășurat normal în 2022, pe toate segmentele de transport: alimentar (ciocolată, glucoză, sucuri de fructe, vin ș.a.), „unde consider că este încă loc de dezvoltare fără ca operatorii români să confirme asta, deci probabil că lucrează mult străinii”, chimic, „unde am vândut ca de obicei, cu toată scăderea producției industriale din țară”, petrolier, „unde România nu mai este capăt de linie, ci țară de trecere pentru aprovizionarea Ucrainei”, și de aviație.
Multe firme ucrainene au cumpărat cisterne second-hand din țara noastră, ceea ce a dus la înviorarea investițiilor și înnoirea flotelor, așa cum se întâmplă în mod natural peste tot în Europa.
Pentru 2023 sunt prevăzute alte livrări de vehicule noi Magyar în România, mai ales că numeroși clienți au activități legate de mecanizarea agriculturii, ceea ce crește cererea de produse petroliere și de distribuție a lor, pentru utilaje agricole și de construcții.
Cisternele care să transporte bitum au în schimb o cerere relativ mică, deoarece, așa cum explică Serge Molin, din cauza unor accidente produse la urcarea șoferului pe cisternă, se solicită, mai ales în țările vestice, să se realizeze comenzile de la sol pentru aerisirea cisternei și evitarea unui accident din cauza presiunii. Magyar oricum lucrează de mult la sisteme de aerisire comandate de jos, ca în domeniul alimentar, și la posibilitatea de a comanda de la distanță robineții de aerisire, și constată că tot mai multe posturi de încărcare cu bitum solicită astfel de echipamente și selectează transportatorii în funcție de dotarea cisternelor. Inclusiv în România.