Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

ARR isi intareste „muschii“

Potrivit proiectului de modificare a Ordonantei 109, discutat luna trecuta la minister, ARR devine un fel de „Organism unic de control“. Astfel, inspectorii ARR vor putea controla atat starea tehnica a vehiculelor si greutatea acestora, cat si modul în care este ancorata marfa. Iar cele care vor prezenta defectiuni grave se vor alege cu amenzi serioase, dar si cu imobilizarea vehiculului. Dupa aprobarea prezentei Ordonante se vor concepe si normele de aplicare.
 

Dupa mai multe discutii cu asociatiile profesionale, luna trecuta a fost publicata pe site-ul ministerului transporturilor ultima varianta a textului de modificare a Ordonantei de urgenta 109/2005.
Potrivit acesteia, inspectorii ARR vor putea amenda si vehiculele care din punct de vedere tehnic pun în pericol siguranta rutiera, aici fiind introdusi termenii de defectiune tehnica minora, majora si periculoasa. Iar amenzile pentru aceste abateri sunt semnificative si se soldeaza si cu imobilizarea vehiculului.
Tot inspectorii ARR vor putea controla si greutatea vehiculelor, iar în acest sens, institutia are în vedere achizitia a 45 de cantare mobile pentru agentiile ARR din întreaga tara. Textul legislativ precizeaza ca inspectorii vor verifica încarcatura utila  prin diferenta dintre masa totala maxima autorizata si cea proprie a vehiculului. Pentru cresterea sigurantei rutiere, normele de aplicare vor avea si un capitol referitor la modul de fixare a încarcaturii din camion.

Registru electronic pentru soferi
În urma cererii UNTRR de a se realiza un registru electronic al soferilor, în prezenta Ordonanta se precizeaza ca ARR va înregistra sanctiunile acestora si la cererea lor, le va elibera o fisa profesionala. Continutul registrului electronic al soferului, forma si modul de eliberare se vor stabili prin norme. La cererea aceleiasi asociatii, s-a decis prelungirea valabilitatii copiei conforme la cinci ani. Aceasta se va putea acum ridica la savarsirea unor abateri grave sau repetate de la reglementarile în vigoare, care vor fi stabilite prin normele de aplicare.

Conditii dure pentru expeditori
Noul proiect legislativ vrea sa faca ordine si pe piata caselor de expeditii. Astfel, aici au fost introduse si conditiile pentru eliberarea licentei pentru activitati conexe de intermediere, care sunt: de competenta profesionala, onorabilitate, capacitate financiara si baza materiala. Modul de îndeplinire al acestor cerinte va fi stabilit prin norme. Cat priveste capacitatea financiara, reprezentantii din minister vor sa pastreze aceeasi conditie de detinere a unei scrisori de garantie bancara de 50.000 de euro, deoarece tocmai ce au convins reprezentantii Unicredit Tiriac sa ofere un astfel de produs. În plus, acestora li se va putea retrage licenta daca nu mai sunt îndeplinite conditiile care au stat la baza eliberarii ei, daca firma a furnizat documente cu informatii eronate la solicitarea licentei sau în cazul abaterilor repetate de la obligatiile care le revin potrivit reglementarilor în vigoare. Cu alte cuvinte, daca se ajunge ca un transportator pentru care a întarziat plata sa apeleze la garantia sa bancara pentru a-si recupera banii, expeditorul deja nu mai îndeplineste conditia financiara de la licentiere si i se poate retrage dreptul de a profesa.
Într-o informare trimisa catre UNTRR, Consiliul Concurentei s-a aratat împotriva conditiei financiare de licentiere a expeditorilor. „Potentialii agenti economici nou intrati pe piata vor resimti conditia respectiva ca pe o bariera la intrare, iar cei deja prezenti si care nu o îndeplinesc urmeaza a fi eliminati de pe piata“, se arata în adresa semnata de Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. În finalul adresei se mentioneaza ca institutia îsi va intensifica eforturile de colaborare cu autoritatile implicate pentru eliminarea prevederilor cu impact anticoncurential din legislatia specifica domeniului.

Ungurii sunt cei mai amendati straini
Cei mai amendati transportatori straini de inspectorii ARR în prima jumatate a lui 2010 au fost transportatorii unguri, urmati de polonezi si bulgari. Anul trecut, tot ungurii au fost pe primul loc, urmati de bulgari si turci.
Daca în prima parte a anului trecut inspectorii ARR au aplicat 200 de amenzi strainilor, în aceeasi perioada a lui 2010, acestia au dat 248 de amenzi. Valoarea amenzilor a crescut de la 428.500 lei (circa 120.000 de euro) anul trecut, la 1.009.750 lei (290.000 de euro) anul acesta.
În prima parte a lui 2010, inspectorii ARR au efectuat în total 97.390 de controale în trafic la transportul de marfuri, unde au constatat 6.607 contraventii. La controalele mixte ale ARR cu CNADNR si Politia rutiera s-au verificat 76.968 autovehicule înmatriculate în Romania si 10.093 în alte state. Dintre acestea au fost cantarite 4.795 de camioane romanesti  si 1027 din alte state. În urma acestor controale, ARR a aplicat 5.227 de amenzi în valoare de 19.884.860 lei.
La transportul rutier public de persoane, în aceeasi perioada a acestui an ARR a facut 14.872 de controale în trafic si a aplicat 960 de amenzi.

Aceleasi amenzi în toata Europa
La Euro Controle Route exista un proiect pentru uniformizarea controalelor si amenzilor în toata comunitatea, care putea fi pus în practica pana în 2016. „Nu cred ca vor creste amenzile de la noi. Englezii reprosau europenilor ca au amenzi prea mari. Ei considera ca legislatia de la noi, unde la un singur control se pot da doar doua amenzi permite ca unele fapte sa ramana nepedepsite. Mai bine dai amenzi mult mai mici si le cumulezi. Din cate stiu eu, în alte state nu exista nici posibilitatea de a plati jumatate din cuantumul amenzii în 24 de ore, asa cum exista la noi. Nu este normala nici formularea din legislatia noastra ca amenda se da dupa caz, conducatorului auto sau operatorului“, a spus Iancu Craciunoiu, directorul general ARR.

Viitorul ARR: licente on-line
Iancu Craciunoiu si-a propus informatizarea sediului central al institutiei si al agentiilor din tara, ceea ce va însemna ca în viitor, companiile de transport vor putea sa îsi faca on-line cererile pentru eliberarea copiei conforme. Cu aceasta ocazie, ARR va putea avea acces si la baza de date a Registrului Comertului.
„Ideea este ca, atunci cand un operator îsi introduce datele în calculator, sistemul sa verifice singur datele de la celelalte institutii, gen Registrului Comertului, astfel încat sa poata primi raspunsul în cateva secunde daca îndeplineste conditiile pentru licenta de transport“, a explicat Craciunoiu.
În varianta de luna trecuta a prezentei ordonante a fost introdusa propunerea UNTRR de a permite transportul de marfa cu ansamblu de vehicule format dintr-un autotractor din Romania si o semiremorca înmatriculata într-un alt stat. Aceasta a fost, însa, eliminata, fiind considerata în continuare cabotaj, care se sanctioneaza cu amenzi cuprinse între 10 si 20.000 lei.

Articole similare