Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Confort „TopClass” pe trecatorile alpine

La sfarsitul lui iunie, Setra a organizat un tur alpin pe un „Transfagarasan elvetian” pentru jurnalistii specializati pe transportul de persoane, care au fost invitati sa conduca doua exemplare S 411 HD de la aeroportul din Zurich pana în varful muntilor, la o altitudine de peste 2.600 m, dupa traversarea mai multor trecatori celebre, printre care Grimsel si Furk. Traseul, de aproape 400 km, a combinat portiuni de autostrada si drumuri regionale cu traversarea unor orase mai mari (Lucerna) sau mai mici, pe sosele înguste pe care nu încap doua autocare unul pe langa celalalt, marginite de pasaje muntoase sau prapastii adanci de-ti taie respiratia.
 

Acestea ofera relieful cel mai potrivit pentru clasa compacta S 411 HD, de numai 10,16 m, cu console fata/spate minime: 2.215, respectiv 2.960 mm.
 
Jurnalistii au constituit un grup exclusiv, numai bun pentru a calatori cu cele doua exemplare S 411 HD, dintre care unul cu aranjament de tip „lounge” în spate, cu o bancheta pentru sase calatori, o masa larga si dulapuri pentru pahare, bauturi si aperitive.
Setra 411 HD nu aduce noutati esentiale: o constructie compacta, acum cu motor V6 de 408 CP si sistem de aer conditionat ComAir, montat pe acoperis, cu control automat, cu aceleasi caracteristici ca si climatizarea de pe Seria TopClass de la autocarele de mare capacitate

Traditie pe clasa autocarelor compacte
La opt ani dupa introducerea sa pe piata, varianta cea mai scurta a noului membru al familiei TopClass, S 411 HD de 10,16 m lungime, se bucura înca de o faima importanta în randul operatorilor de transport turistic din Europa. Iar versiunea „Club”, lansata în 2001, este preferata de cei care doresc autocare individualizate pentru calatorii în conditii de lux, cluburi sportive etc.
Pana la sfarsitul lui mai anul acesta, Setra a vandut 650 de autocare 411 HD, toate în Europa.
Pentru Setra Alpine PassTour, organizat în Elvetia la sfarsitul lui iunie, producatorul din Ulm a pregatit cate un exemplar din fiecare dintre cele doua variante: un autocar S 411 HD cu aranjare conventionala a scaunelor pentru 36 de pasageri si unul echipat cu 24 de scaune individuale cu spatar rabatabil si aranjament tip „lounge” pentru sase persoane, cu masa pe centru, frigider si dulapioare pentru pahare sau sticle.

Mic, puternic cu loc generos de bagaje
S 411 HD a fost proiectat înca de la început pentru a prelua un motor montat vertical, impus de trecerea la normele Euro 3. Motorul puternic OM 501 LA V6 dezvolta 408 CP si 1.900 Nm la 1.080 rpm, facand fata oricarei pante mai abrupte de pe drumuri de munte.
Dupa face-liftul întregii game de autocare Setra din 2008, S 411 HD a fost configurat cu un ampatament de 3.760 mm si console de 2.215 mm în fata si 2.960 mm în spate, ceea ce îi ofera o manevrabilitate excelenta. Diametrul de bracare este de numai 17,360 m, astfel ca S 411 HD se descurca chiar si pe stradutele înguste ale oraselor vechi sau pe curbele stranse ale drumurilor de munte.
Consola spate scurta prezinta însa dezavantajul ca face imposibila montarea unei transmisii automatizate Mercedes-Benz Powershift sau ZF AS-Tronic, asa cum au cele mai multe autocare Setra, pentru moment S 411 HD fiind echipat numai cu cutie de viteze manuala cu sase trepte.
Cu o înaltime de 3.760 mm, S 411 HD este la fel de înalt ca si S 415 HD cu sistem de aer conditionat ComAir, montat pe acoperis. Pe latime s-a mers pe dimensiunea maxima posibila (2.550 mm), oferind tot confortul unui autocar de mari dimensiuni.
Si din punct de vedere al spatiului oferit pentru bagaje, „micutul“ S 411 HD îndeplineste toate cerintele operatorilor de transport si pasagerilor. Echipat cu toaleta, spatiul total al compartimentului pentru bagaje atinge 5,7 m3. Aceasta înseamna, în cazul versiunii de patru stele (dupa standardele germane), cu 36 de locuri, 158,3 de litri de bagaj pentru fiecare loc. Versiunea cu aranjament de tip salon cu sase locuri în spate si 24 de locuri în rest ofera 190 de litri de bagaj per pasager.

Siguranta pe primul loc
Ambele autocare prezente în turul alpin au fost echipate cu ESP, BA (Brake Assist), Continuous Braking Limiter (DBL), asistent de banda (SPA) si sistem autonom de CruiseControl cu Active Brake Assist (ART, ABA). La acestea se adauga Front Collision Guard (FCG), care asigura protectia antiîmpanare conform regulamentului european 93. De asemenea, în cazul unei coliziuni frontale, cadrul de protectie integrat în caroserie absoarbe energia cinetica în timp ce scaunul soferului este împins în spate printr-un modul special.
Lipseste, în schimb, Hill Start Aid, de mare ajutor pentru a asigura o plecare lina din rampa, fara a crea balans si, implicit, disconfort pentru pasageri. Dupa o cursa-doua, soferul ajunge sa se obisnuiasca cu comenzile fine ale cutiei de viteze manuale, care permite autocarului sa se miste în rampa, fara a apasa pedala de acceleratie, doar eliberand usor ambreiajul, cu schimbatorul în treapta întai de viteza.
Vizibilitatea soferului este foarte buna datorita postului de conducere dispus mai aproape de sosea si parbrizului larg si destul de drept, cu un design clasic. Pentru mersul cu spatele, unul dintre autocare era echipat cu o camera cu autocuratare dispusa        în spatele vehiculului, iar celalalt, cu un asistent pentru marsarier cu semnalizare în oglinzile exterioare.
Printre echipamentele interioare, alaturi de frigider si toaleta, cele doua autocare aveau disponibile filtru de cafea si încalzitor pentru hot-dog, iar sistemul audio include si boxe de mari dimensiuni dispuse deasupra fiecarui rand de scaune, cu reglare individuala.
Noua generatie TopClass include, alaturi de S 411 HD de 10,16 m, înca o varianta (S 415 HD) de 12,2 m sau 12,3 m, în varianta cu trei axe, una (S 416 HDH) de 13,19 m si una (S 417 HDH) de 14,05 m. Modelul de top al familiei este Setra 431 DT de 13,89 m.

Romania, o piata pentru autocare de mare capacitate
Termenul de livrare pentru S 411 HD e de 3-4 luni. Exista si posibilitatea de a achizitiona un model standard, din stoc, însa de regula acesta este foarte individualizat pentru fiecare client, fiind comandat în special în variantele „club”, cu echipare si tapiterie în culorile si materialele dorite de client.
S 411 HD se vinde cel mai bine pe pietele traditionale Setra – Germania, Austria, Franta si Italia – dar si în Elvetia si Grecia, ultima o piata foarte buna pentru autocarele compacte. Modelul nu o sa fie promovat în Romania, deoarece la acest moment clientii din tara noastra sunt focusati pe autocare de capacitate mare, din clasa HDH – 416 si 417 ComfortClass cu 59 de locuri – si double-deckerele.
Potrivit directorului de marketing si vanzari Setra, piata de autocare a cazut foarte mult în 2009, iar 2010 nu se arata mai promitator, acest segment avand nevoie de un termen mai lung pentru a-si reveni, comparativ cu piata de autoturisme, care se afla momentan în crestere progresiva.
Romania si tarile estice au înregistrat o scadere foarte accentuata, pe cand pietele traditionale nu sufera la fel de mult. Setra se focuseaza în special pe pietele europene, fiind prezenta însa si în SUA si China, în cea din urma producand local, sub licenta, Seria 300. Pentru celelalte piete care au „încins” productia unora dintre producatorii europeni (Africa de Sud, tarile arabe etc.), produsele Setra, echipate numai cu motorizare Euro 5, sunt prea scumpe.
În Romania, Setra îsi comercializeaza produsele exclusiv prin biroul EvoBus din Bucuresti, cu timpul, pe masura ce vor mai creste si vanzarile, urmand sa-si extinda reteaua comerciala si în alte orase din tara. La fel, la service-urile deja existente în reteaua EvoBus Romania, se vor adauga cu timpul si alte centre, specializate nu numai în motoare Mercedes-Benz, ci si în sisteme de climatizare si caroserie, acestea fiind elementele care necesita cel mai frecvent revizii.

Surprize la IAA Hanovra
Cu o serie de trei modele, Setra poate acoperi practic aproape orice cerinta pe segmentul de transport pe care îl reprezinta. Pentru 2011 Setra pregateste o serie de noutati.
Noua linie va cuprinde modele din gamele MultiClass, ComfortClass si TopClass, urmand ca acestea sa fie expuse la IAA Hanovra sub motto-ul „Best in class“.
Noile elemente pe care constructorul le-a propus pentru upgrade combina confortul, siguranta, dar nu în ultimul rand designul. Acestea vor fi completate cu ocazia expozitiei de la Hanovra de prezentarea noii generatii de scaune, gandite de constructorul german pentru fiecare tip de aplicatie, ducand cu un pas mai departe confortul pasagerilor. 
Toate autocarele si autobuzele Setra dotate cu motor OM 457, cu sase cilindri în linie, pot îndeplini acum normele EEV, fara necesitatea unui filtru de particule aditional.
Pentru a dezvalui doar o parte din surprizele pregatite pentru IAA, mentionam doar vehiculele din seria MultiClass. Setra S 415 NF e primul model EEV care va purta eco-eticheta „Blue Angel“ (Îngerul Albastru), datorita gradului infim de poluare, ca urmare a folosirii unor materiale mai putin poluante. La interior tendinta „verde“ este evidentiata de o podea cu efect de gazon.
Setra Multiclass S 417 UL, care va fi de asemenea prezenta la IAA, joaca un rol dublu printre modele prezentate. Sectiunea frontala a autocarului destinat curselor regulate si noile scaune Setra Route (destinate vehiculelor pentru cursele regulate) transforma vehiculul într-unul pentru excursii.
Platforma centrala opusa usii de la jumatate se poate îndeparta lasand loc pentru un scaun cu rotile facand  S 417 UL ideal pentru cursele rurale regulate.
Cel de-al treilea membru al gamei MultiClass care va fi prezent în toamna la Hanovra este Setra S 415 H, model dotat cu echipari practice, printre care noile scaune Setra Route si transmisia automata, care subliniaza nivelul înalt de confort oferit de modele Setra, chiar si atunci cand sunt utilizate pentru cursele shuttle.                                     

Articole similare