Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum se castiga „lupta“ cu autoritatile: Lectia slovaca

Operatorii de transport slovaci au reusit, la inceputul anului, eliminarea noii taxe de drum pe care guvernul a impus-o in vederea adunarii de fonduri la bugetul statului. Taxa, gandita sa se aplice pentru autostrazi si drumuri nationale, urma sa inlocuiasca vinieta si ar fi trebuit achitata integral pentru o anumita sectiune de drum odata ce camionul intra pe aceasta, chiar daca parcurgea numai cativa kilometri. Actiunea de protest demarata de asociatia transportatorilor slovaci a avut castig de cauza, carausii obtinand si reducerea pretului motorinei cu 10 centi, pana la 1 euro/l.
 

Criza din transporturile din Slovacia a aparut in momentul in care ministrul transporturilor din aceasta tara a instituit o noua taxa de drum, care inlocuia vechea vinieta incepand cu 1 ianuarie 2010. Taxa viza toate vehiculele cu masa maxima autorizata de peste 3,5 t care circula pe toate drumurile de categoria intai (sau nationale) insumand 1.800 km, din care doar 350 km de autostrada.
Reteaua de drumuri nationale a fost impartita astfel in 800 de sectiuni, de lungimi diferite. Unele dintre acestea aveau 30 km, iar daca un camion avea de strabatut numai 2-3 km, trebuia sa plateasca toata sectiunea. Valoarea taxei pentru un kilometru parcurs se calcula in functie de categoria vehiculului, numarul de axe si clasa de emisii (diferenta de taxare intre Euro 3 si Euro 4 era de numai 0,50 euro). Sistemul ar fi trebuit sa utilizeze doua regimuri de taxare, plata in avans (printr-o unitate tip GO Box) sau dupa utilizarea infrastructurii rutiere, iar amenzile pentru eludarea sistemului electronic de plata erau stabilite la 1.655 de euro.

Carausii au luat pozitie
Instituirea unei noi taxe de drum a iscat numeroase nemultumiri in randul populatiei, mai ales ca pretul combustibilului in Slovacia este unul dintre cele mai ridicate din toata Uniunea Europeana, iar suma stransa din accize nu este deloc de neglijat. In plus, autoritatile slovace erau suspectate de coruptie, deoarece in urma licitatiei pentru implementarea acestui sistem au selectat cel mai scump ofertant – compania multinationala SkyToll, care ceruse 200 de milioane de euro. Gurile rele sustin chiar ca reprezentantii SkyToll au legaturi la varf cu membrii guvernului.
Astfel, pe 28 decembrie 2009, operatorii de transport slovaci au organizat o intalnire in oraselul Zvolen, din centrul tarii, unde au pus bazele unei noi Uniuni a Transportatorilor Rutieri din Slovacia, considerand ca CESMAD, vechea asociatie profesionala, nu le apara interesele, ci, dimpotriva, mergea mana in mana cu guvernul socialist. Comitetul executiv al noii Uniuni a redactat o declaratie ce cuprindea 11 puncte, pe care a adus-o la Bratislava si pe marginea careia sa discute cu ministrul transporturilor. Printre cele mai importante solicitari se numarau reducerea accizei la combustibil si eliminarea taxei de drum.
Ministrul Transporturilor a respins solicitarea operatorilor si a convocat in replica o conferinta de presa, pentru a comunica faptul ca noul sistem de taxare instituit este functional 100% si foarte eficient.
Urmatorul pas pentru carausi a fost de a solicita o audienta la primul-ministru slovac, pentru a discuta cinci puncte mai importante ale petitiei, dar au fost refuzati si de aceasta data. In consecinta, ei au amenintat ca vor bloca principalele cai de acces din tara, iar premierul a replicat ca in acest caz politia va interveni, va sechestra camioanele, va ridica permisele de conducere ale celor implicati si va aplica amenzi.

Infrastructura rutiera, paralizata
La 1 ianuarie 2010, odata cu aplicarea noii taxe, peste 100 de camioane au plecat spre Bratislava pentru a trece intr-un mars de protest pe strazile Capitalei. Politia insa i-a oprit pe cea mai importanta cale de acces catre Bratislava, camioanele au ramas pe carosabil si, astfel, fara sa se vrea efectiv acest lucru, drumul a fost blocat. Intr-un final, a fost eliberata o banda de circulatie, pentru autobuze si alte vehicule.
Locuitorii orasului au fost de partea demonstrantilor, le-au adus mancare si bautura si chiar a fost improvizata si o bucatarie de campanie, care le-a oferit soferilor mancare calda. Reprezentantii noii Uniuni a transportatorilor au trimis premierului mesajul ca operatorii vor sta acolo pana cand li se vor accepta cererile.
In acelasi timp, au aparut probleme foarte mari la granita cu Ungaria si cu Republica Ceha, din cauza noului sistem de taxare. La Rajka (Ungaria), coada de camioane se intindea pe 10 km, pentru ca soferii nu aveau montate la bord sisteme de plata electronica a taxei, acestea trebuiau cumparate cu euro, iar la statiile de taxare nu se acceptau carti de credit. Aceeasi situatie a aparut si la granita cu Republica Ceha.
In toata tara, sute de camioane ajunsesera sa blocheze drumurile, in conditiile in care soferii nu aveau cu ce sa cumpere unitatile electronice ce trebuiau montate la bord. La pretul de achizitie al unitatii, de 51 de euro, se adauga o taxa de montaj de 134 de euro.
Protestul de la intrarea in Capitala a continuat timp de opt zile. Intr-un final, de teama unui scandal de proportii in pragul alegerilor parlamentare, din iunie anul acesta, premierul a promis sa ia in considerare patru din cele cinci puncte ale petitiei operatorilor. Cel mai important, pretul motorinei a scazut cu 10 centi/ l, pana la 1 euro/l, iar taxa pentru drumurile nationale a fost eliminata.
Ziaristii slovaci investigheaza in continuare problema licitatiei castigate de SkyToll, companie cu sediul central intr-unul din „paradisurile fiscale“ (Cipru), descoperind lucruri compromitatoare care il implica pe primul-ministru slovac.
Transportatorii au demonstrat ca pot reprezenta o forta atunci cand vine vorba sa-si apere interesele, iar modul in care au fost solidari pentru a obtine anularea noii taxe de drum, considerata abuziva, poate reprezenta un exemplu pentru asociatiile profesionale de la noi, care nu reusesc sa obtina rezultate de asemenea anvergura in disputa cu autoritatile, iar carausilor nu le ramane decat sa se conformeze taxelor si impozitelor inmultite de la an la an.

Articole similare