Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a ajuta firmele să-și evalueze capacitățile logistice de eCommerce, GEODIS a măsurat, în colaborare cu firma de consultanță Accenture, nivelul de pregătire pentru comerț electronic și a elaborat „Scorul maturității“, ce determină principalele provocări cu care trebuie să se confrunte producătorii pentru a-și adapta rapid infrastructura logistică la obiceiurile de cumpărare în schimbare din retail.

Astfel, au fost determinate cinci capabilități logistice cheie care trebuie realizate și menținute pentru a avea operațiuni coerente de eCommerce – managementul stocului, rețelele de distribuție agilă, flexibilitatea transportului, optimizarea IT și a softului și, cel mai important, calitatea experienței cu clientul – și pe această bază a fost elaborată o metodologie care evaluează fiecare capacitate de logistică pentru comerț electronic și transformă practicile companiilor în scoruri. Scorul mediu la cele 200 de companii europene și nord-americane implicate în cercetarea telefonică, și care au venituri cuprinse între 100 de milioane de dolari și 20 de miliarde de dolari, din Europa și SUA și activează în IT, fashion, mobilier de casă ș.a., este de 58. O treime dintre mărci au obținut scoruri de „maturitate ridicată“ de 67 sau mai mari, o treime a atins „maturitatea medie“ cu scoruri de 51 la 66, iar a treia a înregistrat scoruri de „maturitate scăzută“, de 50 sau mai mici.

În aceste condiții, Ashwani Nath, vicepreședinte GEODIS și responsabil global pentru soluții e-Channel, declară că „scorul maturității este un indicator puternic al gradului de pregătire al unei companii pentru creșterea importantă a vânzărilor din eCommerce. Numai câteva mărci excelează la mai mulți din cei cinci indicatori cheie și încă și mai puține la toți.“

Provocările pe care le întimpină firmele sunt diferite, în funcție de nivelul lor de maturitate. Mărcile cele mai mature tind să aibă probleme cu opțiunile flexibile de livrare și uneori cu managementul slab al stocului, în timp ce mărcile mai puțin mature au probleme cu integrarea magazinelor cu rețelele eCommerce, ceea ce duce la lipsă de eficiență.

Un studiu realizat de Accenture și GEODIS pe tema comerțului online, cu participarea a 200 de companii mari din SUA (40%) și Europa (60%), arată că 62% dintre aceste mărci (76% dintre cele americane și 56% dintre cele europene) se așteaptă ca vânzările directe online (prin propriile lor magazine online) să depășească 20% din cifra lor de afaceri. Dar procesele logistice nu sunt scalate, pentru 48% dintre firmele din SUA și 54% din cele din Europa, astfel încât să absoarbă rapid creșterea volumelor din eCommerce.

Pentru 78% dintre respondenții americani șl 75% dintre cei europeni, experiența de cumpărare a clientului (incluzând aici și livrarea) este domeniul care are cel mai mare potențial de îmbunătățire, și pentru asta e nevoie de e-fulfillment optimizat, opțiuni diverse de livrare flexibilă, urmărire mai practică a coletului și retururi mai simple. 80% dintre companii chiar au făcut în ultimul timp eforturi pentru a simplifica returul produselor. Pentru 64%, respectiv 62% dintre respondenți, ar trebui lucrat mai ales la optimizarea softului pentru logistică și supply chain, pentru 70%/53% la flexibilitatea transportului, pentru 61%/52% la vizibilitatea stocului și pregătirea comenzilor, pentru 54%/49% la capacitatea de a livra colete mici, iar pentru 49%/48% cele mai multe eforturi ar trebui făcute în direcția unei rețele agile de distribuție.

De asemenea, pe viitor este nevoie de o strategie de comerț electronic prin care să se acopere toate canalele, cu accent pe rețele și magazine multimarcă de e-fulfillment și ecosisteme digitale care să permită vizibilitate în timp real, flexibilitate a livrărilor și control asupra experienței de cumpărare și a inventarului.

38% dintre companiile americane și 25% dintre cele europene oferă livrare în regiune în 2-3 zile și 56%, respectiv 57% plănuiesc să facă asta în următorii trei ani. În ceea ce privește livrările intercontinentale, nicio companie americană nu oferă livrare în 2-3 zile, dar 17% vor să facă asta în următorii trei ani. 15% livrează în 4-5 zile, iar 66% vor să facă asta în următorii trei ani. Nici companiile europene nu fac livrări intercontinentale în 2-3 zile, dar 7% își propun asta pentru următorii trei ani. 4% dintre ele livrează în 4-5 zile, iar 76% speră să poată face asta în următorii trei ani.

Numai 16% dintre firme pot să aibă în timp real indicatori de performanță pentru supply chain-ul lor (25% dintre firmele americane și 10% dintre cele europene). Iar capabilitățile analitice de care dispun 40% din firmele europene sunt prea rudimentare, generând date în mod fragmentat, adesea manual și fără un control foarte clar. Foarte puține companii au vizibilitate în timp real a stocului, dar aceasta este esențială pentru a garanta disponibilitatea produselor și o varietate mare de opțiuni de livrare și pentru a informa clientul despre statusul livrării. În plus, ar duce și la optimizarea costurilor logistice pentru fiecare comandă și la depășirea a numeroase provocări logistice: armonizarea stocului fizic cu cel digital, menținerea inventarului în timp real, optimizarea stocului, gestionarea transportului și a comenzilor. Toate permit obținerea de avantaje competitive prin folosirea mai bună a activelor. Și pentru asta este nevoie de magazine integrate cu rețele de comerț electronic pentru a servi ca centre de procesare a comenzilor, puncte de colectare și centre de livrare și de fulfillment.