Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor introducerea unui program de stimulare pentru achiziționarea de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 t) și persoane (peste 9+1 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG). Acesta ar reprezenta primul pas către tranziția „verde” pentru industria transporturilor rutiere. UNTRR a solicitat încă din 2019 Administrației Fondului de Mediu doptarea unei asemenea măsuri, așa cum beneficiază transportatorii rutieri din alte state membre UE.

Având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European și ale pachetului „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55), presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare. În vara acestui an, UE a publicat o Propunere de Regulament privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, parte a pachetului legislativ „Pregătiți pentru 55”,angajându-se să reducă emisiile cu cel puțin 55% până în 2030, ca etapă intermediară către atingerea neutralităţii climatice la nivelul Uniunii până în 2050. Propunerea legislativă prevede utilizarea unui mix de combustibili alternativica substitut pentru sursele de petrol fosil folosit la furnizarea de energie pentru transporturi. Este vorba despre „combustibili alternativi pentru vehicule cu emisii zero”, precum energia electrică și hidrogenul,  și despre „combustibili fosili alternativi” pentru o etapă de tranziție, cum este gazul natural în stare gazoasă (gaz natural comprimat- CNG) și respectiv lichidă (gaz natural lichefiat-LNG).

Motoarele pe CNG produc 25% mai puțin dioxid de carbon decât benzina și cu 35% mai puțin decât motorina. „La acest moment, singura soluție fezabilă pentru transportatorii rutieri sunt vehiculele pe CNG sau LNG, care sunt diferite gazul petrolier lichefiat (LPG). Vehiculele electrice nu sunt o soluție viabilă din punct de vedere economic pentru transportul rutier pe distanțe lungi. Echivalentul energetic al unui rezervor de  motorina de 1.200 l ar fi dat de 24 tone de baterii, ceea ce reprezintă sarcina utilă pentru un camion standard în UE, conform tehnologiilor actuale. De asemenea, cu toate că hidrogenul este viitoarea soluție avută în vedere de Comisia Europeană pentru transportul rutier de marfă pe distanțe lungi, astăzi nu este disponibil niciun camion pe hidrogen la vânzare – sunt proiecte pentru viitor, iar oricum costurile sunt de 3 ori mai mari decât pentru un camion tradițional. În acest context, camioanele CNG/LNG  sunt primul pas către tranziția verde, plus că sistemele de alimentare cu gaz natural sunt compatibile pentru conversia ulterioară la hidrogen (“hydrogen ready”)”, se arată într-un comunicat UNTRR.

Foarte important, 6 din cei 7 producători de camioane europeni au modele disponibile pe gaz natural, iar România are mari rezerve naturale, pe care le poate folosi pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG. În prezent, gazul natural este cel mai rentabil mod de reducere a emisiilor de CO2, iar bio CNG/LNG, produs din deșeuri, vor ajuta România să își reducă amprenta de carbon și să devină un contribuitor important la economia circulară europeană, unul dintre obiectivele tranziției verzi.

Transportatorii rutieri români doresc să investească în vehicule ecologice, însă au nevoie de sprijinul  autorităților române, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi, prin alocarea finanțărilor europene disponibile prin PNRR și Fit for 55, cât și pentru stimularea achiziției de vehicule ecologice. Impulsionarea pieței se poate realiza prin acordarea de subvenții transportatorilor români de până la 50% din costul vehiculului, similar celor acordate transportatorilor din alte state membre. De exemplu, Germania a introdus încă din 2018 un program de subvenționare a achiziției de camioane pe gaz natural, acoperind până la 40% din costul vehiculului, iar anul trecut a prelungit exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum până în 2023.

De asemenea, Franța a instituit în septembrie 2020 un nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice/pe hidrogen, care poate fi cumulat si cu stimulentul acordat de stat pentru achiziționarea unui vehicul cu propulsie alternativă, combinația celor doua ajutoare ajungând la 100.000 de euro. Stimularea achiziționării de vehicule comerciale CNG/LNG în România trebuie corelată cu alocarea de finanțare europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare CNG/LNG pentru vehiculele de transport rutier în România, iarconform prevederilor pachetului legislativ Fit for 55, ţara noastră – în calitate de stat membru – trebuie să se asigură că, până la 1 ianuarie 2025, un număr corespunzător de puncte de realimentare cu GNL accesibile publicului este instalat, cel puțin de-a lungul rețelei centrale TEN-T existente, pentru a permite autovehiculelor grele care funcționează cu GNL să circule în întreaga Uniune.

„Ca și în situația autostrăzilor, și la infrastructura CNG/LNG România este cu mult rămasă în urmă față de Europa. Motivul pentru care celelalte țări nu mai cer finanțare la Bruxelles este că au deja rețele deja mature.

În Europa sunt 4.000 de stații CNG şi 400 LNG, în timp ce în România sunt doar 3 CNG. Până şi în Bulgaria sunt 121 de staţii de alimentare CNG/LNG, iar în Moldova, 21.