Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inspecția Muncii a anunțat la conferința Tranzit de la Suceava că rapoartele de inspecție rezultate în urma tuturor controalelor Inspecției Muncii cu privire la situațiile de delegare/detașare trebuie trimise în termen de 45 de zile către ANAF, ceea ce ar putea avea ca rezultat impozitarea anumitor sume plătite ca indemnizații de detașare, dacă firmele de transport nu evidențiază clar cheltuielile legate de detașare.

Consultantul fiscal Petrică Horga a amintit în cadrul intervenției sale la conferința de la Suceava că prin legea amnistiei s-a prevăzut tocmai faptul că reîncadrarea diurnelor ca venituri de natură salarială să nu mai poată fi făcută de către ANAF decât cu acordul ITM. Procedura nu reflectă, din păcate, spiritul legii, a arătat Petrică Horga.

Practic, ITM ar fi trebuit să comunice ANAF doar situațiile în care o companie ar fi fost găsită în culpă, respectiv dacă s-ar fi descoperit că dă angajaților sume de natură salarială sub formă de diurnă ori ca indemnizație de delegare sau de detașare. ANAF este însă în situația de a primi mii de rapoarte de inspecție fiscală efectuală de ITM la entitățile care detașează.

Petrică Horga recomandă atenție la întocmirea contractelor individuale de muncă și evidențierea clară a tuturor elementelor remunerației. Foarte important, trebuie diferențiat între indemnizația specifică detașării și cheltuielile generate de detașare (masă, transport și cazare), fie în contractul de muncă, fie printr-un act adițional. Spre exemplu, să se precizeze explicit cât este indemnizația de detașare și, separat, cât este indemnizația de masă. Pentru că există riscul ca, în lipsa unei delimitări clare, autoritățile din statul membru unde se realizează detașarea (ori Inspecția Muncii din România) să nu considere indemnizația specifică detașării transnaționale ca parte a remunerației și, astfel, compania respectivă să fie acuzată că nu respectă directiva 1057.

„Directiva europeană stipulează clar că acolo unde nu este o delimitare clară între indemnizația de detașare și indemnizația pentru cheltuielile de detașare, atunci prima este asimilată în cheltuieli și nu este considerată ca parte a remunerației“, a subliniat consultantul fiscal. „În mediul privat, indemnizația de masă este supusă negocierii. Practic, conform legii, angajatul poate să primească și 1 euro, dacă așa s-a stabilit între părți. Totuși, sumele foarte mici pot fi considerate nesustenabile din punct de vedere economic, iar autoritățile de control să le încadreze sub altă formă decât scopul declarat inițial. Cu alte cuvinte, să se considere că au fost acordate doar cu scopul de a obține un avantaj fiscal.“

Prezentarea domnului Petrică Horga la Suceava cu calculul corect al indemnizației de detașare și al alocației de hrană neimpozabile în funcție de salariul de încadrare al șoferului este disponibilă (fișier video) pentru abonații revistei Tranzit și participanții conferinței de la Suceava la linkul de mai jos: