Proiectul de lege recent adoptat de guvernul polonez, care prevede o creștere a salariului minim, a fost criticat de sectorul transporturilor. Conform proiectului, salariul mediu prognozat va crește cu aproximativ 190 de euro, ajungând la aproximativ 1.946 de euro (de la 1.755 de euro). Această sumă este utilizată pentru calculul contribuțiilor la asigurările sociale pentru șoferii din transportul internațional.
Salariile și contribuțiile au înregistrat o creștere continuă în ultimii ani, reflectând tendințele economice din Polonia. În 2024, salariul mediu a crescut cu aproximativ 199 de euro comparativ cu anul anterior. Aceste majorări duc la creșterea cheltuielilor pentru contribuțiile la asigurările sociale, care au ajuns la aproximativ 816 euro pe lună pentru un șofer internațional, cu 80 de euro mai mult decât anul trecut. Contribuțiile pentru acești șoferi au fost de trei ori mai mici în 2021, ceea ce pune o presiune tot mai mare pe transportatori, ale căror costuri cresc constant.
Guvernul a anunțat că, începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim va fi de aproximativ 1.038 de euro brut. Antreprenorii sunt îngrijorați de aceste creșteri, considerând că piața ar trebui să reglementeze nivelul salariilor, nu legile. Economiștii spun, de altfel, că multe industrii nu pot susține creșterile salariale fără a afecta stabilitatea financiară.
Creșterea costurilor, inclusiv cea a combustibilului și cu remunerarea angajaților, pune în pericol stabilitatea companiilor. Printre soluțiile propuse de sectorul transporturilor se numără restabilirea anumitor alocații neimpozabile pentru șoferii internaționali și subvențiile pentru modernizarea flotelor de camioane.
O altă problemă dezbătută este legată de propunerea guvernului de a menține salariul minim la un anumit nivel dacă s-a înregistrat o creștere excesivă în anii anteriori, prevedere însă interpretabilă.
Întreprinderile mici și mijlocii critică, de asemenea, valoarea salariului minim propus, susținând că ar trebui să reprezinte doar 50% din salariul mediu național, și nu 55%, așa cum prevede proiectul de lege promovat de guvernul polonez.
Agenția IMM-urilor solicită eliminarea unor reglementări considerate prea restrictive pentru angajatori, inclusiv obligația de a plăti dobânzi pentru întârzierea salariilor chiar și atunci când angajatorul nu este vinovat. Aceste măsuri, în opinia antreprenorilor, ar putea agrava dificultățile întâmpinate de companii.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit