Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform datelor Barometrului pieței Aftermarket pentru camioane, dezvoltat de ANFIA în colaborare cu secțiunea Auto, Service Management Forum, piața aftermarket de camioane din Italia, a înregistrat o creștere semnificativă în prima jumătate a anului.

Cifra de afaceri a crescut în prima jumătate a anului 2023 cu 13% față de 2019, 55% față de 2020, 8% față de 2021 și 8% față de 2022. Această tendință pozitivă este susținută în special de performanța analizată din ultimele luni, din perioada aprilie-iunie 2023.

Categoria „Motoare și transmisii” a înregistrat o creștere fluctuantă de 7% față de 2022, 13% față de 2021 și un impresionant, 69% față de 2020. Pe de altă parte, „Sotto-telaio” a înregistrat majorări în cifra de afaceri, respectiv cu 11% față de 2022, +8% față de 2021 și +60% față de 2020. În schimb, „Sopra-telaio” a crescut cu 6% față de 2022 și 2020, dar a înregistrat o scădere de 13% față de 2021.

Aceste date sugerează o tendință pozitivă semnificativă pe piața camioanelor, cu creșteri în mai multe categorii de produse, indicând un mediu favorabil pentru vehiculele cu transport de marfă.

ANFIA analizează activitățile aftermarket a camioanelor pe piață, concentrându-se pe cifra de afaceri generată în Italia. Studiul realizat cuprinde 5.528 de companii cu 273.600 de angajați (direcți și indirecți).

După ce în 2021 s-a înregistrat o creștere puternică a înmatriculărilor de remorci în Italia – cu o companie italiană (Grupul Menci) în topul vânzărilor – situația s-a schimbat rapid în acest an, cu o încetinire a producției italiene care ar putea duce la o stagnare. Ipoteza a fost lansată de asociația ANFIA- secția remorci în cadrul unei conferințe de presă organizate la Transpotec 2022 din Milano tocmai pentru a ilustra coincidența de elemente negative care duc la această situație: dificultatea achizițiilor de materii prime și creșterea bruscă a prețurilor la componente și materii prime (fonta, aluminiul, cromul, nichelul și argila), criza energetică, războiul din Ucraina și scăderea cererii.

Nu doar producătorii de vehicule complete au de suferit, ci și întregul lanț de aprovizionare, din care 80% este format din întreprinderi mici și mijlocii. „Situația este scăpată de sub control”, a explicat Andrea Zambon Bertoja, președintele Secției Remorci a asociației ANFIA. „Creșterile continue ale prețurilor, de ordinul a 15-20%, și dificultățile în găsirea materiilor prime, la care se adaugă impactul crizei energetice asupra costurilor de facturare a instalațiilor de producție, care au crescut de peste 7 ori, îi obligă pe producătorii de remorci și semiremorci să producă în pierdere, fără a putea transfera costurile de producție mai mari către clienții lor, companiile de transport rutier de mărfuri care, la rândul lor, se luptă cu prețurile galopante la combustibil și metan.

Până la jumătatea lunii martie, aceste aspecte negative au fost compensate de o cerere internă destul de stabilă, dar acum și portofoliul de comenzi este în scădere: „Există un risc puternic și tangibil de pierdere de competitivitate în raport cu producătorii străini, pentru care impactul crizei energetice asupra facturilor lor este mult mai mic decât pentru companiile italiene – aproximativ la jumătate în Franța și cu 15-20% mai mici în Germania – iar măsurile puse în aplicare în țările lor respective pentru a sprijini antreprenorii și companiile în această criză globală sunt mai consistente și mai incisive – aproximativ 100 de miliarde de euro de ajutoare alocate în Franța și Germania – decât cele ale guvernului nostru, care sunt absolut insuficiente”, a adăugat Bertoja.

La scăderea bruscă a comenzilor în primele 4 luni din 2022 se adaugă anularea celor deja semnate, deoarece mandanții nu acceptă creșterile de preț sau nu și le mai pot permite. „În aceste condiții, companiile noastre vor intra în șomaj imediat după vacanța de vară”, a declarat Massimo Menci, directorul general al companiei cu același nume. „De asemenea, ne întrebăm dacă, în 2023, având în vedere situația actuală, clienții vor avea capacitatea de a face față la livrarea produselor comandate.”

Situația devine critică și pe frontul forței de muncă, unde cererea de creșteri salariale, determinată de inflație, se combină cu dificultatea de a găsi lucrători tineri. Matteo Pezzaioli, directorul companiei omonime, a raportat, de asemenea, că demisiile sunt în creștere: în al doilea trimestru al anului 2021, acestea au crescut cu 37% față de trimestrul precedent și chiar cu 85% față de aceeași perioadă din 2020. „Acest lucru are de-a face cu o scădere a motivației profesionale și cu o căutare de către forța de muncă a unor condiții și perspective mai bune, ceea ce este dificil de realizat în această fază de criză severă. Solicităm guvernului să intervină în acest sens prin stimularea inițiativelor și programelor de integrare a școlii în muncă.” Bertoja a încheiat întâlnirea cu presa cu un apel către guvern pentru un angajament mai mare pe mai multe fronturi: să pună capăt conflictului din Ucraina și speculațiilor financiare de pe piețe și să introducă rapid măsuri de sprijin, cum ar fi reducerea sarcinii fiscale. „De asemenea, facem apel la lanțul de aprovizionare pentru a îndemna toți actorii să evite speculațiile, dar și la clienții noștri, pentru a face apel la înțelegerea acestora în fața unor posibile creșteri ale prețului final al produselor, chiar și pentru comenzile în curs de derulare.”