Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

OPTL (Observatorul Meseriilor și Calificărilor din Transport și Logistică din Franța) face bilanțul angajării și formării profesionale în transportul rutier și arată, în cel mai recent raport al său, care sunt consecințele crizei sanitare asupra acestui domeniu de activitate, subliniind și faptul că ajutoarele guvernamentale și prețurile garantate de stat au permis diminuarea considerabilă a numărului de firme aflate în insolvență.

Noi meserii au apărut în ultimele luni în comerțul online și în livrare, dar companiile se luptă mai mult ca niciodată să găsească persoane pentru posturi de conducere. Deși activitatea economică și-a revenit bine în 2021, tensiunile legate de recrutare au crescut și ele, după scăderea din 2020 a numărului de persoane instruite, din cauza constrângerilor pe care criza sanitară le-a pus asupra organizării instruirii (închiderea centrelor de formare și limitarea numărului de stagiari primiți).

Transportul de pasageri este afectat în mod special, nu numai partea de turism, ci și transportul elevilor, din cauza lipsei de șoferi, mai ales de șoferi care lucrează cu normă scurtă, astfel că unele linii nu mai sunt deloc deservite.

Raportul mai arată că în transport și logistică lucrau, la 31 decembrie 2020, peste 755.000 de angajați, iar previziunile pentru 2021 erau de 780.794, că angajarea în transportul rutier și în logistică a crescut cu 1,5% în 2020, în condițiile în care în restul ramurilor economice a scăzut cu -1,7%, că această creștere se manifestă mai ales în Ile-de-France (+3,2 %), Occitanie (+2,9 %) și Paca (+2,4 %) și că ea este adusă de dinamica transportului rutier de mărfuri (+4%) și a logisticii (+1,6%). În 2020 s-au creat peste 11.500 de posturi, din care aproape 8.000 de șoferi, 71% dintre contracte sunt cu durată nedeterminată, 20% dintre persoanele recrutate în transport în 2020 au peste 50 de ani, iar îmbătrânirea salariaților se accentuează: 42% sunt mai în vârstă de 50 de ani (cu 5% mai mulți decât în 2019), vârsta medie a salariaților din transportul rutier fiind de 44,5 ani. Circa 12.500 de salariați s-au pensionat în 2020, iar 1.966 de șoferi din transportul rutier de marfă și 152 din transportul de persoane au beneficiat de pensionare anticipată, dar, în ciuda crizei sanitare, numărul lor nu a fost mai mare decât în 2019. Nici demisii nu au fost multe, astfel că în prezent un salariat petrece în medie 8,5 ani în aceeași firmă.

Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) considera ca intoarcerea romanilor in tara, in contextul pandemiei de Covid-19, reprezinta o sansa unica pentru a mentine si valorifica aceasta categorie de forta de munca, mai ales ca in sectorul constructiilor deficitul de personal este de aproximativ 500.000 de persoane.
In prezent se lucreaza masiv in constructii/reabilitari de autostrazi si drumuri, in retele edilitare in mediul rural si in mediul urban, constructii civile etc., iar multi dintre romanii care au revenit in tara sunt specializati chiar in domeniul constructiilor, astfel ca pot fi integrati cu usurinta in activitatea santierelor deschise la nivel national.
In acest sens, membrii ARCA propun tuturor patronatelor din domeniul constructiilor si autoritatilor responsabile din acest sector, spre dezbatere, un plan pentru angajarea romanilor care lucreaza, in mod normal, in afara granitelor si care au revenit in tara de la inceputul anului.
Printre propunerile Asociatiei se numara:
– crearea unei platforme on-line de catre autoritati, cu ajutorul careia, romanii care au revenit in tara sa se poata inscrie in domeniul in care pot activa;
– realizarea unei burse on-line a locurilor de munca in domeniul constructiilor, printr-un efort comun al patronatelor din acest sector, alaturi de autoritatile responsabile;
– realizarea unui parteneriat solid stat-companii private din domeniul constructiilor pentru instruirea fortei de munca si atestarea celor care au nevoie de o calificare generatoare de venituri mai mari, corespunzatoare nivelului de pregatire;
– crearea, cu sprijinul autoritatilor din domeniile Educatiei si Muncii si Protectiei Sociale, a unui mecanism simplu si rapid prin care sa fie echivalate atestatele sau diplomele de calificare obtinute de romani in strainatate.
Solutiile propuse ar determina o dezvoltare rapida a sectorului constructiilor, ar reduce atat somajul in randul celor care s-au intors in tara, cat si munca „la negru” din acest domeniu si, cel mai important, le-ar permite acestor persoane sa ramana acasa, alaturi de familiile lor, si sa aiba un nivel de trai decent, se mai arata in comunicatul ARCA.