Compania a luat această decizie, așa cum arată Transport Intelligence (Ti), din cauza scăderii veniturilor și profiturilor din activitatea de transport maritim. În trimestrul al treilea din 2023, față de perioada similară din 2022, Maersk a înregistrat o scădere a EBITDA cu 82,7%, până la 1.878 de milioane de dolari, și a veniturilor cu 46,9%, până la 12.129 de milioane de dolari.
Cea mai mare lovitură a venit din partea diviziei de transport maritim, unde EBITDA a scăzut cu 88,6% față de anul anterior, până la 1.133 de milioane de dolari, iar veniturile cu 56,2%, până la 7.897 de milioane de dolari. Celelalte trei divizii au reprezentat 41% din veniturile Maersk (față de 25,2% în perioada similară din 2022) și aproape 42% din EBITDA (față de 8,3%) și au scăzut mult mai puțin. Astfel, veniturile din logistică și servicii au scăzut cu 15,9%, până la 3.517 milioane de dolari, și EBITDA cu 14,0%, până la 339 de milioane de dolari, veniturile terminalelor au scăzut cu 10,6%, până la 999 de milioane de dolari, iar EBITDA cu 13,3%, până la 353 de milioane de dolari, și transportul rutier a scăzut cu 18,3% ca venituri, până la 483 de milioane de dolari, și cu 29,1% ca EBITDA, până la 90 de milioane de dolari.
CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, este de părere că „industria noastră se confruntă cu o nouă normalitate, cu o cerere scăzută, prețuri care revin la nivelurile de dinainte de pandemia de Covid-19 și presiuni inflaționiste. Începând din vară, am observat o supracapacitate în majoritatea regiunilor lumii, care a declanșat scăderi ale tarifelor și nicio creștere notabilă a numărului de nave reciclate.“ Tarifele spot sunt extrem de scăzute, deși cu 15% mai mari decât înainte de pandemia de Covid-19, ceea ce probabil va afecta și negocierea tarifelor din contracte. Iar dacă ne uităm la cât de multe nave de mare tonaj se construiesc, în condițiile în care este deja supracapacitate, este clar că actualele condiții dificile de pe piață se vor menține și în 2024 și poate și câțiva ani după.
În aceste condiții, Maersk a redus deja 6.500 de locuri de muncă, fără să anunțe asta dinainte, și ar putea reduce încă 3.500, ceea ce va diminua cu 9% numărul de angajați ai companiei. Și analizează o serie de alte măsuri pentru a se adapta la noua normalitate, printre care anularea unor dintre comenzile de nave pe care le-a dat anul trecut, când piața stătea cu totul altfel. Un aspect pozitiv este acela că Maersk nu duce lipsă de lichidități, care se ridică la 26,8 miliarde de dolari. Dar incertitudinea este mare, și la fel și numărul de scenarii care se fac pentru 2024 și pregătirile pentru a face față fiecăruia dintre ele.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit